Inlägg från: Anonym (Falabella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Falabella)

Vänner som tar för sig!

Anonym (Em) skrev 2025-06-22 08:04:31 följande:
    Varför går människor runt med problem som har så enkla lösningar?
    För att de är konflikträdda.

De kanske har fått höra att deras åsikt inte räknas och de ska vara tacksamma för allt under hela sin uppväxt?
  • Anonym (Falabella)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-22 08:39:07 följande:
    Är man så konflikträdd och har den bakgrunden så kanske man ska fundera på terapi. Eller iaf jobba för sjålvförtroende och självkänsla på något sätt.

Ibland undrar jag om människor vill ha problem för att ha något att klaga över.
    Du tror det är lätt att få terapi alltså?

Senaste gången jag försökte gick det inte alls. Jag fick inte ens svar av vårdgivaren för de var så nerlastade. Och köerna kan vara ett år långa.

Privat parterapi som har hänt mig en gång innan kostade 1200 kr/ timme.
    Det är det inte alla som har råd med.

Så hur är förslaget "terapi" en realistisk eller rimlig lösning på ett avgränsat problem som det TS har här? Lätt att slänga ur sig, jättesvårt att faktiskt få att hända.
  • Anonym (Falabella)
    Anonym (Lessen) skrev 2025-06-22 12:12:28 följande:
    Var någonstans har jag påstått att jag är konflikträdd? För det är jag inte. Jag har konfronterat varför det alltid är jag som ska stå för allt, men som sagt så är det för döva öron.
    Men en normal person accepterar inte "döva öron"  för de respekterar inte dig då.

Blir det ingen bättring slutar man bjuda in dem och hittar bättre personer att ha i sitt liv. De fortsätter för att du tillåter dem- de ser inga konsekvenser av sitt beteende.

Du behöver nog öva på att agera med mer pondus, tror jag. Meddela att de får swisha i förväg nästa gång och säg att annars behöver ni inte komma, jag är trött på att bli utnyttjad av er. Om de har normalt samvete kommer de att skämmas då och betala.

Och annars så var de inte dina vänner egentligen, de är bara ute efter att roffa åt sig vad de kan. Vore det inte bättre att få bort dem ur ditt liv så du får plats med mer fungerande personer?
  • Anonym (Falabella)
    Anonym (dubbelanonym) skrev 2025-06-24 05:46:14 följande:
    Kan ju hoppas att dina gäster läser här på FLs forum... så är du av med problemet. Och gästerna.
    HURRA! säger en normal person då.

Vem kan trivas ihop med snålrövar som t.o.m. är för bekväma för att dra rumpan av stolen och ta undan sina barns tallrikar eller hjälpa till lite med disk när det är mycket? 

Stod jag och diskade en bit av midsommarafton och hjälpte till att preppa för nästa måltid hela dagen? Ja det gjorde jag.
    Var det jag som höll i festen? Nej det var det inte.

Värdinnan hade redan sprungit runt så hon t.o.m. hade svullna fötter, då får man faktiskt hjälpa sin vän om man inte är en hopplös skräpmänniska.
  • Anonym (Falabella)
    Anonym (dubbelanonym) skrev 2025-06-24 14:41:30 följande:
    Haha, ok!

Brukar du också skriva gnälltrådar när du är sur på dina bekanta?
    Det gällde inte bekanta utan folk som TS ser som vänner.

Men vill man bli något mer än just "bekant" så har man all nytta av att vara hjälpsam i sociala sammanhang och inte tro att världen är till för att betjäna en.
Svar på tråden Vänner som tar för sig!