Inlägg från: Goneril |Visa alla inlägg
  • Goneril

Pension

Marie123, du måste skämta. Se fram emot billiga bussbiljetter och rabatt på ICA? Få andra intressen som pensionär och inte göra långresor? Det var det tristaste jag hört; du kan förstås inte mena allvar.                                                                                                                           För det första ska man se till att få en skaplig pension, arbetar man deltid ska partnern kompensera. Sedan ska man ha en buffert och ett gott sparkapital, aktier eller dylikt, så man kan unna sig resor, restaurang- och konsertbesök och när de gamla möblerna blir slitna ersätts de med bekväma designmöbler. Viktigt med ett socialt liv där man också kan bjuda igen när man blir bjuden till vänner. Jag gjorde oförglömliga resor i Asien som pensionär, jämsides med studier på Humanisten, fantastiska år.                                                                                                                                                                               Det enda, och verkligen det enda, som skulle sätta P för kryssningar är hälsoproblem. Då gäller det att ha pengar så att man kan köpa tjänster, städning, fotvård och personlig tränare. Tjänster i hemmet är avdragsgilla, RUT, likaså när man behöver datera upp datorn. Det måste man för övrigt göra, till de senaste versionerna så inga säkerhetsluckor ligger där och lurar. Det kostar också en slant! Det gäller därför att se till att börja pensionärssparandet i tid, mycket viktigt, och jag blir närmast illamående när jag hör talas om folk som inte gör det. Det blir en mycket torftig tillvaro med jagande av rabatter som hobby                            

• Goneril
    Anonym (M) skrev 2025-06-24 13:17:06 följande:
    Varför ska ens partner kompensera för att man är (dum) att frivilligt bara jobba deltid? 

Var och en ansvarar för sin egna ekonomi och penison. 
    Nej, det kan man ju fundera över, rimligheten i detta. Nu tänkte jag att det var för barnens skull som hon arbetade deltid och då hade ju alla i familjen glädje av deltiden. Allt annat i inlägget tar jag avstånd ifrån, att inte ta ansvar för sitt pensionsplanerande och sedan behöva leva som en fattiglapp med ICA-rabatter som glädjeämne i tillvaron! Om Marie123 får problem med sina tänder och behöver implantat, har hon råd till det då? Frissan? Hänga med kompisar på krogen? Köpa presenter? Åka taxi? Jag undrar bara! Alltså, glöm "illamåendet" när folk inte planerar och inse hur viktigt det är! Tidigt ska man börja! 
  • Goneril
    mari123 skrev 2025-06-26 07:10:05 följande:
    Jag tycker det är jättebra när unga sparar men jag blir sorgsen när de blandar in pensionen! Spara så mkt som möjligt OM du har pengar att avvara och om inte så måste det lösa sig ändå!! Att kämpa att bli skuldfri är en god ide! Många dör innan pensionen och många blir sjuka! Lev NU!
    "Att leva nu" kan ha ett högt pris när man blir pensionär. Det verkar som om du inte tror att du ska bli så gammal och därför inte behöver så mycket på ålderns höst!   Genom våra medicinska landvinningar och bättre kost blirv vi äldre, medellivslängden för kvinnor är nu 87 och 83 för män.                                                                                                                                                                                Det är verkligen ingen bra ståndpunkt från ditt håll att bli "sorgsen" när man blandar in sparandet i pensionen! Det är klart att man måste börja tänka på den tidigt! Det du skriver är bara en haltande ursäkt för att du inte själv sett till att du kan leva gott på ålderns höst! Ska du gå runt och jaga rabatter då? Ska du inte kunna resa nånstans eller äta gott? Ska du aldrig kunna köpa vackra kläder eller kunna byta ut de slitna fåtöljerna? Vad gör du när du behöver tandimplantat, med hela munnen åker du på 250.000.- Två tänder, gjorde det just, kostar 40.000.- Detta tycks du inte ha reflekterat över, inte heller städhjälp eller hjälp med personlig träning när inte det allmänna kan tillhandahålla Rehab. Hemtjänst är heller inte gratis, inte frissan eller fotvård heller.                                                                                                                 .Nu  har jag, återigen, räknat upp lite av de utgifter som du kommer att få, med största sannolikhet, när du blir gammal. Fundera på hur du ska fixa detta och hur långt dina ICA-rabatter hjälper dig. Jag hoppas verkligen att ingen yngre läser dina inlägg och tar intryck av dem utan börjar pensionsspara, tidigt i livet.                                                                                                                                .Att hamna på ett av de billigare och enklare äldreboendena är ju värre än döden. En släkting hade inte så mycket pengar och gjorde därför det. Det påminde väldigt mycket om gångna tiders ålderdomshem. Så fruktansvärt att behöva sitta vid middagsbordet med gaggiga panchisar som spiller på sig och knappt är talföra! På släktingens boende tvättades alla kläder i 60 grader, jag blev vansinnig när jag hörde det. Jag har inte ett enda plagg som klarar såna temperaturer! Mina fina märkesplagg! Jättedyra!  Men som en annan släkting sa, "då gäller det att ha pengar så man kan få det bättre", helst stanna kvar i sin bostad med hjälp av tjänster man köper. Tänk på  skräckscenariot på ålderdomshemmen inom offentlig sektor,  ni som inte tror att ni behöver spara till pensionen! 
Svar på tråden Pension