Pension
Marie123, du måste skämta. Se fram emot billiga bussbiljetter och rabatt på ICA? Få andra intressen som pensionär och inte göra långresor? Det var det tristaste jag hört; du kan förstås inte mena allvar. För det första ska man se till att få en skaplig pension, arbetar man deltid ska partnern kompensera. Sedan ska man ha en buffert och ett gott sparkapital, aktier eller dylikt, så man kan unna sig resor, restaurang- och konsertbesök och när de gamla möblerna blir slitna ersätts de med bekväma designmöbler. Viktigt med ett socialt liv där man också kan bjuda igen när man blir bjuden till vänner. Jag gjorde oförglömliga resor i Asien som pensionär, jämsides med studier på Humanisten, fantastiska år. Det enda, och verkligen det enda, som skulle sätta P för kryssningar är hälsoproblem. Då gäller det att ha pengar så att man kan köpa tjänster, städning, fotvård och personlig tränare. Tjänster i hemmet är avdragsgilla, RUT, likaså när man behöver datera upp datorn. Det måste man för övrigt göra, till de senaste versionerna så inga säkerhetsluckor ligger där och lurar. Det kostar också en slant! Det gäller därför att se till att börja pensionärssparandet i tid, mycket viktigt, och jag blir närmast illamående när jag hör talas om folk som inte gör det. Det blir en mycket torftig tillvaro med jagande av rabatter som hobby