Goneril skrev 2025-06-26 11:16:11 följande:
"Att leva nu" kan ha ett högt pris när man blir pensionär. Det verkar som om du inte tror att du ska bli så gammal och därför inte behöver så mycket på ålderns höst! Genom våra medicinska landvinningar och bättre kost blirv vi äldre, medellivslängden för kvinnor är nu 87 och 83 för män. Det är verkligen ingen bra ståndpunkt från ditt håll att bli "sorgsen" när man blandar in sparandet i pensionen! Det är klart att man måste börja tänka på den tidigt! Det du skriver är bara en haltande ursäkt för att du inte själv sett till att du kan leva gott på ålderns höst! Ska du gå runt och jaga rabatter då? Ska du inte kunna resa nånstans eller äta gott? Ska du aldrig kunna köpa vackra kläder eller kunna byta ut de slitna fåtöljerna? Vad gör du när du behöver tandimplantat, med hela munnen åker du på 250.000.- Två tänder, gjorde det just, kostar 40.000.- Detta tycks du inte ha reflekterat över, inte heller städhjälp eller hjälp med personlig träning när inte det allmänna kan tillhandahålla Rehab. Hemtjänst är heller inte gratis, inte frissan eller fotvård heller. .Nu har jag, återigen, räknat upp lite av de utgifter som du kommer att få, med största sannolikhet, när du blir gammal. Fundera på hur du ska fixa detta och hur långt dina ICA-rabatter hjälper dig. Jag hoppas verkligen att ingen yngre läser dina inlägg och tar intryck av dem utan börjar pensionsspara, tidigt i livet. .Att hamna på ett av de billigare och enklare äldreboendena är ju värre än döden. En släkting hade inte så mycket pengar och gjorde därför det. Det påminde väldigt mycket om gångna tiders ålderdomshem. Så fruktansvärt att behöva sitta vid middagsbordet med gaggiga panchisar som spiller på sig och knappt är talföra! På släktingens boende tvättades alla kläder i 60 grader, jag blev vansinnig när jag hörde det. Jag har inte ett enda plagg som klarar såna temperaturer! Mina fina märkesplagg! Jättedyra! Men som en annan släkting sa, "då gäller det att ha pengar så man kan få det bättre", helst stanna kvar i sin bostad med hjälp av tjänster man köper. Tänk på skräckscenariot på ålderdomshemmen inom offentlig sektor, ni som inte tror att ni behöver spara till pensionen!
Det är standard att kläder på ett äldreboende tvättas i 60 grader. De rekommenderar att se äldre har tåliga kläder som tåla att tvättas på minst 60 grader, pga de oftast blir smutsiga av diverse kroppsvätskor och mat etc.
Men som anhörig kan man tvätta kläderna själva.
Billia och enkla äldreboenden? Alla kommunens boenden håller samma standrard, så pengar spelar ingen roll....
Om man har planer om att hamna på äldreboende så har pensionen ingen betydelse då man betalar utifrån vad man har i pension. Mindre penison innebär att man betalar mindre. Standrarden är samma oavsett, men skillnaden blir att man har mindre pengar över till personliga kostnader (kläder etc) när man har mindre pension.