• Anonym (Undrande)

Hur mycket allvar i ”PMS-prat”?

Min tjej sedan några år tillbaka blir då och då deprimerad i olika grader när hon har PMS. Nu senast var nog värsta gången hittills. Hon berättade att i princip allt var skit med hennes liv och vår relation. Jag uppfattade det som att hon ville att vi gör slut men hon pratade på ?kvinnosprålk? och sa det alldeles fullt ut. Jag uppfattade situationen som att det är slut och har börjat flytta ut mina grejer. Dagarna efteråt har hon varit väldigt ångerfull över vad hon sagt och hon uppfattar det inte som att det är slut. I mig sitter orden kvar som en tagg i hjärtat medan hon låtsas som ingentin. Jag älskar henne fortfarande men jag kan inte bli någon annan person. Ni kvinnor som haft rejäla PMS problem har ni också överdrivit problem mot er partner under PMS eller är det egentligen den ?riktiga? känslan som kommer fram där och då?

• Svar på tråden Hur mycket allvar i ”PMS-prat”?
  • Anonym (s)

Tänk att det är en känsla som hon känner just då och den känns äkta för henne även om den blir upphöjd. Det främsta är att om hon beter sig så irrationellt kan det vara PMDS och då behöver hon verktyg att hantera det.

• Anonym (Frida)

Hon sade alltså inte uttryckligen att det var slut utan du bara tolkade det så?

• Anonym (Pia)

När jag har PMS/PMDS kommer inte de dåliga tankarna från ingenstans. De har en grund. Men jag klarar inte av att se dem på ett rimligt sätt utan allt som är jobbigt känns fullkomligt oöverkomligt. Nu har det aldrig varit så illa att jag i princip gjort slut med min man, men sånt jag är lite irriterad på till vardags blir plötsligt enorma problem. 

Men jag känner kvinnor vars pmds förstört inte bara en utan flera relationer utan att de ville det. Men killarna orkade inte med att de gjorde slut en gång i månaden. Och det kan man ju förstå. 

Medicinerar din flickvän? Har hon fått livsstilsråd om hur hon kan minska sina problem? Om inte bör hon gå till läkare snarast. 

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Frida) skrev 2025-06-22 17:20:50 följande:

Hon sade alltså inte uttryckligen att det var slut utan du bara tolkade det så?

Nej hon sa det inte rätt ut. Men allt var så dåligt med vår relation och hon var så dålig osv jjag förtjönade någon bättre osv?
  • Anonym (E)

Jag blev så deprimerad och låg vid PMS att jag började skriva in det i min kalender för att jag inte skulle fatta några förhastade beslut just de dagarna. 

Jag kände att allt var mörker och hade lätt kunnat göra slut med någon fast jag inte ville. 

Jag förstår dig verkligen, man kan inte slänga ur sig sådant och sedan låtsas som ingenting, men jag kan verkligen tänka mig att det berodde på pms. 

Hon måste hitta ett bättre sätt att hantera det. För mig funkade det att lägga in påminnelser. När de mörka känslorna kom så kunde jag resonera med mig själv och helst undvika alla djupare samtal. 

För min del behövde det inte finnas någon verklig grund för känslorna och när det var över kändes det som vanligt. 

• Anonym (Malin)

Din flickvän måste söka hjälp, att dissa relationen och dig  en gång i månaden kommer sluta illa. Det duger inte att skylla på PMS då det finns hjälp att få. Vill hon inte ha hjälp så kan du tolka det som att sanningen om vad hon egentligen tycker kommer fram när hon mår dåligt.

• Anonym (Frida)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-06-22 17:30:45 följande:
    Nej hon sa det inte rätt ut. Men allt var så dåligt med vår relation och hon var så dålig osv jjag förtjönade någon bättre osv?
    Då vet du tills nästa gång att hennes pms-prat mer handlar om att ventilera än om att göra framtidsplaner.

Sedan håller jag med andra i tråden om att det nog är läge att söka vård. Man ska inte behöva må så dåligt varje månad. Det tär ju både på henne och på ert förhållande.
  • Anonym (HormonElla)

Hon borde nog söka hjälp och få medicin för detta.

Själv fick jag lust att frontalkrocka med lastbilar några gånger för allt kändes helt värdelöst 2-3 dygn i månaden, och det är inte riktigt bra att leva på det viset.

• Anonym (Lyssna)

Tips!

Lyssna på Annika Norlins sommarprat (gärna tillsammans).

www.sverigesradio.se/avsnitt/annika-norlin-2015

Det gav mig själv som kvinna en aha-upplevelse.  Med åldern har det blivit värre, men det FINNS hjälp att få! 

Be henne logga sig själv under en månad eller två. 

• Anonym (Kvinna)

Jag har pmds och mig ska man inte ta på allvar dagarna innan mens. Gäller ofta just relationer.

Men låter problematiskt att hon låtsas att det aldrig hänt och inte ser att det har med hormoner att göra. Det finns medicin och hjälp att få men hon behöver komma till insikt först.

Svar på tråden Hur mycket allvar i ”PMS-prat”?