Anonym (apa) skrev 2025-06-23 19:55:48 följande:
Du, jag är själv från e liten norrländsk inavelsby. Det är inte fördomar, utan upplevd verklighet. Gifte mig själv och fick barn med en kvinna när jag var 18, för det var så det "skulle" vara, och var absolut en av "gubbarna". Och mådde så in i helvete dåligt att HON övertalade mig till att vi skulle flytta till Stockholm så jag kunde leva som jag ville och skulle må bra av. Och tacka fan för det, för vilket liv jag fick. Med en raketkarriär på internationell scen och en man som älskar mig för mig, sedan 20 år tillbaka.
Nix, jag frågade inte efter vad krälek är, utan vad DU kan erbjuda utöver pengar och hamra spik.
Okej. Då förstår jag "var du kommer ifrån". Min farbror, snart 80 år, var en av de allra första i landet att ingå partnerskap när det blev tillåtet.
Ja, det finns en social kontroll på landsbygden, som kan vara tuff. Men innebär också att man inte behöver låsa dörren och kan luta kvasten mot den som en signal; är inte hemma men kommer snart, kliv in. Är inte utan orsak som hbtq-personer flytt landsbygden till storstadens anonymitet där grannar inte ens hälsar på varann. Känner ju till båda världarna och vill inte vara utan någon av dem. Jag är uppfostrad från barnsben med farmors ord, alltså hans mamma. Var gång den gamla gumman stötte på nåt socialt udda, så röck hon på axlarna och sa: Var och en blir lycklig på sin fason. Såå accepterande och tillåtande.
Där ser du nåt jag bidrar med, en öppenhet mot det socialt udda, alltså raka motsatsen till din "rant". Socialt mycket liberal, kanske mer än dig. Är subjektiv på ett logiskt plan men objektiv till min intuition, men ytterst få förstår det, promille kan hänga med där.
Alla par har ideer. Jag kan vara en mästare på att prokrastinera, men jag åstadkommer det jag börjar med. Dock en viss förmåga att skippa "the finishing touch" och "bara" slutföra till nåt fungerande. Sen intresserar jag mig för nåt nytt. Är väl i grunden en skapande person, kanske lite av en konstnärssjäl. Den ordningsamme kvinnan i ett perfekt städat hem är inget för mig. Hellre en slarver som låter mig stå för ordningen.