Hyra
Hur mycket skulle du max kunna tänka dig att betala i hyra för en hyresrätt? Vid vilken summa går din gräns?
Hur mycket skulle du max kunna tänka dig att betala i hyra för en hyresrätt? Vid vilken summa går din gräns?
Det beror ju helt på vad man får för pengarna och vad alternativet är.
Vad är anledningen till att du frågar?
När, var, hur?
Stor skillnad mellan en 1a i Mellerud och en takvåning på Manhattan?
Hade inte betalat någonting eftersom det inte är någon ekonomisk investering. Bor också redan som jag vill bo, där jag vill bo.
Men för några år sedan hade jag betalat max 10000kr i en ganska stor stad med min dåvarande ekonomi.
Det beror ju helt på hur stor lägenheten är och vad jag själv tjänar. Just nu är min gräns 7000 kronor/månad eftersom jag pluggar.
Det beror ju på läge, hur stor den är osv. Och vad man kan få. Nu betalar jag 15000 för ett radhus med tre ganska stora rum som jag hyr av en privatperson, 20 min med pendeltåg från Stockholm City. Någonstans där går väl min gräns men skulle kanske kunna betala några tusenlappar mer om det var större och bättre läge. Jag har tre barn som bor hemma (4 månader - 9 år gamla).
Billiga hyresrätter är ju mer eftertraktade också, jag har 9 års kötid i Bostadsförmedlingen så även när det gäller vanliga hyresrätter skulle jag inte kunna få något speciellt billigt i Stockholmsområdet om jag inte ville bo långt ut på vischan. Jag bodde tills nyligen i en billig 3:a innan (strax över 8000) men den var katastrof.. skulle stambytas och renoveras men det sköts upp hela tiden , allt var slitet och det blev översvämning och vattenläckor flera gånger.
Och ja såklart är det oftast bättre att köpa men det är ju inte alla som kan det. Jag är mammaledig just nu och innan pluggade jag, vi behövde flytta snabbt pga problemen med förra lägenheten så då blev det så att vi fick hyra igen.