• Anonym (Anonym)

Hur självständig kan en 2 åring vara?

Egentligen vet jag svaret på mina funderingar men måste få ventiliera. 

Min 2 åring är så intensiv.
    Hon klättrar överallt, öppnar dörrar, stänger av/på tvättmaskin/diskmaskin, hämtar vatten själv i badrummet konstant. Hon fastnar i beteenden tex tvätta händerna, då vill hon göra det 15 gånger om dagen. Hon ska göra allt själv, klä på sig, klättra ur/i bilstolen, ta på skorna, stänga/öppna dörrar, torka sig efter dusch osv. Hon fixar allt själv också bara att det tar ju längre tid och om man råkar hjälpa henne, klättrar Hon upp i bilstolen igen för att sen klättra ner själv...

Har fler äldre barn som inte alls var såhär självständiga. Antar att det är helt normalt men är så chockad över hur otroligt självständig och bestämd hon är. Pratar jättemycket och kan mycket mina äldre barn inte kunde i hennes ålder. Hon var världens nöjdaste bebis, skrek aldrig, sov hela nätter tidigt och alltid nöjd.

Jag får passa på henne på ett sätt kag aldrig behövt med de andra, då hon kan hitta på så mycket. Jag vill väl mest höra om någon haft likande barn och om det lugnat sig lite? Haha..

• Svar på tråden Hur självständig kan en 2 åring vara?
  • Anonym (Morsan)

En sådan unge har jag.
    Från det han lärde sig gå vid nio månader var det full fart hela dagarna.
    Nyfiken, fysiskt stark och stor för sin ålder hängde han alltid med äldre barn.
    Som tonåring mycket social, älskar all sport, trespråkig.
    Det tråkiga är att han aldrig har tyckt det är mysigt att läsa böcker, att som 2åring kolla bilderböcker i mammas knä var inget att ha, att som 17åring läsa bok på sommarlovet vill han inte heller.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Morsan) skrev 2025-06-23 20:54:51 följande:

En sådan unge har jag.
    Från det han lärde sig gå vid nio månader var det full fart hela dagarna.
    Nyfiken, fysiskt stark och stor för sin ålder hängde han alltid med äldre barn.
    Som tonåring mycket social, älskar all sport, trespråkig.
    Det tråkiga är att han aldrig har tyckt det är mysigt att läsa böcker, att som 2åring kolla bilderböcker i mammas knä var inget att ha, att som 17åring läsa bok på sommarlovet vill han inte heller.

Låter som min 2 åring. Också nyfiken, stark och hänger gärna på äldre barn (o gör samma saker). Sjukt motorisk jämfört med jämnåriga. Dock väldigt nätt för sin ålder, liten o söt men envis o stark.. Hon kan dock läsa lite böcker men just nu leker hon väldigt lite själv vilket nog är vanligt för 2 åringar?

Låter som ett skrytinlägg men menar det verkligen inte så, utan jag är så trött. Hela dagarna ska allt vara på hennes sätt annars utbrott. Allt ska göras själv och jag fattar att det är bra eftersom hon lär sig otroligt mycket. Men blev det lite lugnare efter några år? För nu måste jag ju ändå passa hela tiden då hon kan göra sig illa då hon gör saker en 2 åring kanske egentligen inte behärskar.
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-23 21:21:12 följande:
    Låter som min 2 åring. Också nyfiken, stark och hänger gärna på äldre barn (o gör samma saker). Sjukt motorisk jämfört med jämnåriga. Dock väldigt nätt för sin ålder, liten o söt men envis o stark.. Hon kan dock läsa lite böcker men just nu leker hon väldigt lite själv vilket nog är vanligt för 2 åringar?

Låter som ett skrytinlägg men menar det verkligen inte så, utan jag är så trött. Hela dagarna ska allt vara på hennes sätt annars utbrott. Allt ska göras själv och jag fattar att det är bra eftersom hon lär sig otroligt mycket. Men blev det lite lugnare efter några år? För nu måste jag ju ändå passa hela tiden då hon kan göra sig illa då hon gör saker en 2 åring kanske egentligen inte behärskar.
    Jo, det blev lugnare med åren.
Svar på tråden Hur självständig kan en 2 åring vara?