• TiAnKa

Orolig för min sons åsikter och umgänge med pappan

Jag oroar mig mycket för min 15-årige son just nu. På sista tiden har han uttryckt en massa dumma politiska åsikter som inte alls går i linje med min uppfattning och hur jag har uppfostrat honom. Jag och hans pappa är separerade sen ca 7 år och jag tycker att han påverkas mer och mer negativt när han är hon honom (i snitt varannan vecka). 

Han pratar mycket illa om invandrare, säger att han är Sverigedemokrat och har i smyg köpt banderoller på Trump och en jäkla Make America Great again keps och satt upp i sitt rum. Fick höra av honom att han varit och besökt ett valtält för SD i helgen 3 gånger när han var hos sin pappa. 

Nu säger han att han är abortmotståndare också. Vet att alla har rätt till egen åsikt och inriktning, men detta känns bara för mycket för mig. Jag snackar emot och försöker få honom att förstå, men han är duktig på att argumentera tillbaka. Till saken hör också att han har adhd och autism, inte så gravt, men det finns.

Utöver detta så har han nu tillbringat Midsommarhelgen med sin pappa för första gången sen vi separerade eftersom jag inte litar på fadern när det är festhelger och att han tar sitt ansvar. Det ångrar jag djupt nu. Han berättar att de umgåtts med pappans vänner som hade sina vänner på besök. Där har det varit ordentligt festande men några riktigt fulla personer och dessutom var den en gäst där som hade erbjudit personer runt omkring droger. 

Jag blir så jäkla ledsen för hur han är just nu. Han är egentligen en jättefin kille, omtänksam, hjälpsam etc. Men detta är så tråkigt. Hur ska jag hantera detta+? 

• Svar på tråden Orolig för min sons åsikter och umgänge med pappan
  • Anonym (B)

Du säger ju själv att han är en fin kille, alltså att du inte har något problem med hans karaktär. Mer än så har du inte rätt att begära.

Att han sedan har andra åsikter än du måste du acceptera. Personer med vänsteråsikter är inte "bättre" människor än t.ex. sverigedemokrater. Värdeomdömen som bra och dåligt är hänförliga till en persons karaktär och inte till vilka politiska åsikter de har i vissa frågor. Det senare kan vara rätt eller fel och då får du istället argumentera för din sak och inte försöka skjuta budbäraren.

• Anonym (M)
    TiAnKa skrev 2025-06-24 09:44:01 följande:
    Orolig för min sons åsikter och umgänge med pappan

Jag oroar mig mycket för min 15-årige son just nu. På sista tiden har han uttryckt en massa dumma politiska åsikter som inte alls går i linje med min uppfattning och hur jag har uppfostrat honom. Jag och hans pappa är separerade sen ca 7 år och jag tycker att han påverkas mer och mer negativt när han är hon honom (i snitt varannan vecka). 

Han pratar mycket illa om invandrare, säger att han är Sverigedemokrat och har i smyg köpt banderoller på Trump och en jäkla Make America Great again keps och satt upp i sitt rum. Fick höra av honom att han varit och besökt ett valtält för SD i helgen 3 gånger när han var hos sin pappa. 

Nu säger han att han är abortmotståndare också. Vet att alla har rätt till egen åsikt och inriktning, men detta känns bara för mycket för mig. Jag snackar emot och försöker få honom att förstå, men han är duktig på att argumentera tillbaka. Till saken hör också att han har adhd och autism, inte så gravt, men det finns.

Utöver detta så har han nu tillbringat Midsommarhelgen med sin pappa för första gången sen vi separerade eftersom jag inte litar på fadern när det är festhelger och att han tar sitt ansvar. Det ångrar jag djupt nu. Han berättar att de umgåtts med pappans vänner som hade sina vänner på besök. Där har det varit ordentligt festande men några riktigt fulla personer och dessutom var den en gäst där som hade erbjudit personer runt omkring droger. 

Jag blir så jäkla ledsen för hur han är just nu. Han är egentligen en jättefin kille, omtänksam, hjälpsam etc. Men detta är så tråkigt. Hur ska jag hantera detta+? 

Vilket val ska SD ställa upp i?
  • Grässtrå77
    Anonym (M) skrev 2025-06-24 10:05:15 följande:
    Vilket val ska SD ställa upp i?
    Gissar att de ställer upp i kyrkovalet som är nu i september.
  • Anonym (Ebru)
    Anonym (B) skrev 2025-06-24 09:54:22 följande:

Du säger ju själv att han är en fin kille, alltså att du inte har något problem med hans karaktär. Mer än så har du inte rätt att begära.

Att han sedan har andra åsikter än du måste du acceptera. Personer med vänsteråsikter är inte "bättre" människor än t.ex. sverigedemokrater. Värdeomdömen som bra och dåligt är hänförliga till en persons karaktär och inte till vilka politiska åsikter de har i vissa frågor. Det senare kan vara rätt eller fel och då får du istället argumentera för din sak och inte försöka skjuta budbäraren.

Här håller jag inte med riktigt. Det klassiska höger/vänster är en sak.
    Är man för individens valfrihet, lägre skatter etc (höger) eller är man för en större samhällelig apparat i form av en gemensam välfärd (vänster). För att göra det enkelt. Där kan man befinna sig på olika delar av skalan.
    Men att bli abortmotståndare.
    Hur har man landat den åsikten. Förstår man vad det innebär?

Eller som MAGA. Har man andra källor än det som Trump sänder ut? Lyssnar man till andra republikaner, det finns ju de som är kritiska till hur Trump nu drar många saker till sin spets.

Det enda man kan göra är att hjälpa sina barn att vidga sina vyer och perspektiv. Källkritik är A och O. Fundera på om det som sänds ut är sant för det första. Vem är avsändare. Vad har hen för bakgrund och incitament. Vad säger motståndarna och vad bygger de sin kritik på. Allt är sällan svart eller vitt.
    Men just abortmotstånd är en väldigt stark åsikt att ha, den skulle jag önska att få prata mer med min tonårsson om ifall han började prata så.

Jag har en son som nyss tagit studenten och han är väl insatt i hur familjebildning kan påverkas när kvinnor INTE har tillgång till familjeplanering eller abort. Och det handlar inte bara om abort som i "nu har en person blivit gravid och vill inte ha barnet" utan om andra medicinska tillstånd som försvåras av att det kallas för abort. Missfall tex är spontan abort. Som kan leda till komplikationer, som om de inte tas om hand kan få förödande konsekvenser. Du har missed abortion, fosteravvikelser, tillstånd där den gravida mår väldigt dåligt och riskerar att dö om hon tvingas fullfölja en graviditet. Det finns mycket man kan göra som förälder.
  • Anonym (Vi bor i en demokrati med åsiktsfrihet)

Så TS tycker det känns jobbigt att sonen har en annan åsikt än vad hon har?

Dock är det inte ok om pappans vänner erbjuder droger. Det låter inte alls bra.

• EnAnonumius
    TiAnKa skrev 2025-06-24 09:44:01 följande:

Hur menar du med att "köpa i smyg"?
    Måste din son deklarera alla köpa han gör för dig innan han köper något?

Och vad är det för fel med att tycka att Amerika skall bli ett bra land igen? Vet du hur mycket Trump sabbar för Amerika? Finns ju de som röstade på Trump som ångrar det, och vädjar till handelsbojkott.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • beli
    EnAnonumius skrev 2025-06-24 13:14:21 följande:
    Hur menar du med att "köpa i smyg"?
    Måste din son deklarera alla köpa han gör för dig innan han köper något?

Och vad är det för fel med att tycka att Amerika skall bli ett bra land igen? Vet du hur mycket Trump sabbar för Amerika? Finns ju de som röstade på Trump som ångrar det, och vädjar till handelsbojkott.
    Varför tycker en tonåring i Sverige att det är viktigt att just USA ska bli 'stort' igen? Om man tänker efter?

TS, jag skulle också bli jäkligt orolig. Din son har rasism, abortmotstånd, alkohol och droger i sin absoluta närhet. Fortsätt du argumentera för det mänskliga och det empatiska.

Jag läste en gång en text av en tjej som hade blivit indragen i rasistiska kretsar, men hennes pappa vägrade ge upp. Han fortsatte bjuda henne på fika, middag etc. och såg till att hon hela tiden hörde 'den andra sidan'. Det irriterade henne, men senare var hon väldigt tacksam att han aldrig hade gett upp, för hon var egentligen ingen hatisk person, hon hade bara dragits in i det av sin pojkvän.
  • Anonym (Wtf)

Du valde att skaffa barn med en Sd:are. Vad hade du väntat dig?

• Anonym (Mamma)

Inte ovanligt att man går emot en förälder man känner sig tryggast med i tonåren och väljer åsikter i motsatt läger. Det är ett sätt att bryta sig loss. Förmodligen kommer det bara att stärka hans ståndpunkt om du argumenterar emot för mycket och ger det stort utrymme.

• EnAnonumius
    beli skrev 2025-06-24 13:25:33 följande:
    Varför tycker en tonåring i Sverige att det är viktigt att just USA ska bli 'stort' igen? Om man tänker efter?
    Och om man tänker efter var det ja...
    Vad är det för fel att ha en åsikt om något, även om det nu gälla ett annat land?

Tänk efter lite nu, vi alla oavsett ålder har rätten att ha en åsikt, oavsett vad DU tycker om åsikten eller vad nu TS tycker om åsikten.

P.S

Vem sade något om "viktigt"? Kan inte se att jag har skrivit något om att det är viktigt för en tonåring att ha en sådan åsikt. Så var vänlig i framtiden och låt bli att lägg ord i min mun o,m du skall svara mig.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Orolig för min sons åsikter och umgänge med pappan