Otydligt köpeavtal
Jag vet att jag borde ha gjort en bättre research, men skadan är redan skedd och nu är det tyvärr såhär.
Jag vet att jag borde ha gjort en bättre research, men skadan är redan skedd och nu är det tyvärr såhär.
Du har själv satt dig i skiten eftersom du skrev på ett ofullständigt avtal. Hur tänkte du då?
Kontakta säljaren och säg att du vill komplettera avtalet och att du vill specifiseras vad avelsrätt innebär. Allt enligt praxis. Sen lägger du fram ditt förslag vad som ska ingå.
Kommer ni inte överens och det är stora belopp kan det vara värt att kontakta en jurist på avtalsrätt. Det finns metoder att tolka otydliga avtalsvillkor. Sök t ex på oklarhetsprincipen. Att se till praxis är också viktigt i ditt fall.
Precis som du själv säger handlar det ju i grunden om att det inte är komplett. Rent juridiskt kan jag inte helt svara på, men spontant känns det väl rimligt att utgå ungefär från SKKs definition (även om det inte är deras avtal).
Avelsrätt brukar innebära att alla valpar tillfaller uppfödare/säljare ja. Det är ju en delbetalning för din hund, inte en köpt parning. Du står för de löpande kostnaderna, uppfödaren bör stå för avelsrelaterade (hälsoundersökningar, ev meritering på sitt intiativ osv om sånt är gjort).
Jag skulle be om definition nu kring hur många kullar det ska handla om osv.
Avelsrätt enligt skk innebär alltså en kull för tik, tre för hane.
Det blir en tolkningsfråga nu när avtalet enbart talar om bibehållen avelsrätt. Jump har väl egentligen svarat. Nära till hands ligger att tillämpa SKK:s standardvillkor som jag antar är en slags praxis. Det verkar då som att säljaren har rätt.
Låt mig gissa att det dessutom är en blandras?