• Cheers

För eller emot ett mångkulturellt Sverige?

I sitt tal i Almedalen talade sig Jimmie Åkesson varm för ett svenskt Sverige och kritiserade mångkulturalismen.

Mångkultur syftar på att flera etniska grupper med olika kulturer lever sida vid sida i samma land i en etnisk mångfald och invandrargrupper ska inte tvingas på mottagarlandets sociala eller kulturella normer.

Mångkultur anses berika ett land och och det behövs ingen gemensam underliggande kultur för ett lands sammanhållning och effektivitet. Muslimer och islam ses som ett gott exempel på hur kulturer utanför västvärlden kan berika och komplettera etablerade kulturer i västvärlden.

Minoritetsgrupper ska skyddas genom grupprättigheter och särlagstiftning. Det bör råda jämlikhet mellan majoritets- och minoritetskulturer. Sedan 1975 stadgas i lag att invandrare i Sverige bör ges möjlighet att välja i vilken mån de vill gå upp i en svensk kulturell identitet eller bibehålla och utveckla den ursprungliga identiteten.

Så frågan är om Jimmie Åkesson har fel när han motsätter sig mångkulturalismen  eller är ett mångkulturellt Sverige i själva verket en bra idé och kanske den enda vägen?

• Svar på tråden För eller emot ett mångkulturellt Sverige?
  • Tom Araya
    Cheers skrev 2025-07-07 15:37:59 följande:
    Nja. Canada brukar faktiskt av mångkulturlistentusiasterna lyftas fram som just en mångkulturalistisk succé. 
    Jo, jag vet det.

Men de verkar inte insatta i hur de integrerar invandrade, för det är verkligen inte kravlöst, utan faktiskt rätt långt åt assimileringshållet med svenska mått mätt.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-07-07 17:16:05 följande:
    Du upprepar dig bara och det är inte svar på de frågor jag ställer.

Att integration på arbetsmarknaden enligt dig tar generationer uppfyller inte behovet av inkludering och självförsörjning som borde finnas hos varje individ.

Det du skriver ger fler frågor än svar...
    Det är jättebra att mina svar ger dig fler frågor Tom. Det är så det fungerar om man vill veta mer ...

Nu missförstår du mig, säkert inte medvetet.  Men det är jag upprepar inte ditt fel ..

Så, över tid kommer integrerade invandrare att delta i samhället på samma sätt som andra svenska medborgare. Är de segregerade pga rasism eller etnonationlistiska hållinigar som den Åkesson drog i direktsändning kommer de att ha det svårare och det kommer att ta längre tid att delta i samhället och integreras ur ett rättsligt perspektiv och sett till arbete, utbildning och försörjning. 

Får jag fråga dig Tom,  slår du fortfarande små barn?

Om du inte svarar på frågan utan börjar med massa annat snickelisnack  så... 

..kan det ju bero på att du inte håller med om premisserna i min fråga . Eller så beror det på något annat , att du slutat eller inte slutat att slå små barn. 

Varför tror du jag ger dig _mina_ svar på de frågor du ställer.. för att min svar bygger på mina premisser, på de grunduppfattningar och värderingar som jag har som står i diametralt motsatt sida jämfört med en etnonationalistisk hållning.

Om du inte får de svar du vill behöver du fundera på vilka premisser dina frågor bygger på, och det är det som gör att du får fler frågor i huvudet efter mina svar. 
  • Padirac

Det är inte jag som behöver hjälp här

kinuskikuha skrev 2025-07-07 16:39:39 följande:
    Jag kan försöka att hjälpa dig. Mångkultur+ism=Mångkulturalism, alltså ideologisk samhällsanalys med positiva inställningar till mångkultur. Också är det skillnad på mångkultur och smältdegel, kanske jag därför hade fel tidigare när jag skrev om smältdegel och exempel.

Men ja. Sverige har rättstatkultur, många länder har inte det, istället har de klanstruktur, på något sätt måste de ju organisera. Då de invandrar hit så kan det ske kulturkrockar, rättstat eller klan, för att skriva ett exempel. Visar man inte till en svensk kultur, att vi lever så här, detta gäller, då blir det utan gränser, mer gränslöst. Ingen vill ta ifrån människor olika språk eller seder i det privata livet. Sammanlagt kan vi säga att svensk kultur kan skydda mångkultur, bättre än mångkulturalism kanske. 
  • Cheers

På frågan om regeringens syn på mångkulturalism får jag med Google följande AI-svar:

Regeringens syn på mångkulturalism är komplex och har utvecklats över tid. Generellt sett erkänner regeringen värdet av kulturell mångfald i samhället, men betonar också vikten av gemensamma värderingar och integration. Det finns en strävan att bevara och främja svensk kultur och svenska traditioner samtidigt som man välkomnar influenser från andra kulturer. Regeringen arbetar för att skapa ett inkluderande samhälle där alla känner sig välkomna och har möjlighet att delta fullt ut, oavsett kulturell bakgrund. 

För all del. Det låter väl rätt vettigt. Fast SD skulle nog betona det med fetstil starkare...

• Anonym (Antiextremist)
    Cheers skrev 2025-07-07 09:33:32 följande:
    Tja, så kan det vara. Mer eller mindre. Men det betyder ju inte att de har en officiell mångkulturalistisk politik. Sådana länder finns som Sverige tidigare och Canada fortfarande. Men det betyder ju inte att den är alltigenom lyckad, även om de som driver en sådan politik förstås  tycker att det alltigenom är en succé. Många invandrarproblem i Canada har jag hört.

I princip alla länder, historiskt och idag, har varit och är mångkulturella. Kulturer är inte statiska, utan förändras ständigt genom migration, handel, teknologisk utveckling och idéutbyte. Även länder som ofta uppfattas som "homogena" har i själva verket alltid präglats av olika influenser och minoriteter.

Exempel:
    Sverige: Har genom historien influerats av samer, finnar, tyskar, valloner, judar, romer, och senare invandring från hela världen.

Japan: Trots bilden av homogenitet finns det minoriteter som ainu, ryukyu, koreaner och kineser, och landet har tagit in kulturella influenser från Kina, Korea och västvärlden.

USA: Bygger hela sin nationella identitet på mångkultur och invandring.

Kravet på "en gemensam kultur" är omöjligt.
    Att kräva att ett land ska ha "en gemensam kultur" är både historiskt och praktiskt omöjligt. Kultur är dynamisk och består av en mängd olika traditioner, språk, religioner, matvanor, och värderingar som samexisterar och förändras över tid.

Varför är det omöjligt?
    Kultur är inte statisk: Den utvecklas ständigt genom möten mellan människor. Den utvecklas även via internet.

Inre mångfald: Även inom en befolkning finns olika subkulturer (t.ex. ungdomskultur, landsbygd/stad, olika yrkesgrupper).

Globalisering: Idag sprids idéer och trender snabbt över hela världen. Vår kultur påverkas ständigt av andra kulturer via nätet. Hur tänker du förhindra det?

Rasisternas krav och fascism
    När vissa grupper kräver "en kultur" och utesluter andra, handlar det ofta om att försöka skapa en konstgjord homogenitet. Historiskt har sådana krav ofta lett till förtryck, diskriminering, folkmord, nazism och
    fascism.

Vad är fascism?
    Fascism är en auktoritär och nationalistisk ideologi som ofta bygger på föreställningen om en "ren" nation eller kultur, där oliktänkande och minoriteter förtrycks eller utesluts.

Varför är sådana krav problematiska?
    De leder till exkludering: Människor som inte passar in i den snäva normen stängs ute.
    De förnekar verkligheten: Alla samhällen är redan mångkulturella.
    De kan leda till våld: Historiskt har sådana idéer lett till förföljelse och våld mot minoriteter.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-07-07 17:57:13 följande:
    Så, över tid kommer integrerade invandrare att delta i samhället på samma sätt som andra svenska medborgare. Är de segregerade pga rasism eller etnonationlistiska hållinigar som den Åkesson drog i direktsändning kommer de att ha det svårare och det kommer att ta längre tid att delta i samhället och integreras ur ett rättsligt perspektiv och sett till arbete, utbildning och försörjning. 
    Hur föreslår du att invandrade ska hanteras som inte är integrerade för att självständigt fungera, försörja sig och inkluderas i det svenska samhället, om det nu enligt din idé skulle ta "flera generationer" (i mitt exempel en eller två generationer) för att nå dit?

Hur har du tänkt dig att integration ska fungera för en pojke vi man kalla för Muhammed, då Muhammed är född och uppväxt i somalisk familj i en svensk förort, där somalisk kultur och språk råder p.g.a. att tidigare generationer inte är integrerade, det saknas integrationskrav och således saknar den delen att dela med sig av det till nästa generation?
  • Tom Araya
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-07-07 19:46:14 följande:
    I princip alla länder, historiskt och idag, har varit och är mångkulturella. Kulturer är inte statiska, utan förändras ständigt genom migration, handel, teknologisk utveckling och idéutbyte. Även länder som ofta uppfattas som "homogena" har i själva verket alltid präglats av olika influenser och minoriteter.
    Vilket inte har ett dugg att göra med den kritik mot mångkulturalism som framkommer i den här tråden.
  • Padirac

Förstår jag dig rätt om du efterfrågar politiska och samhälleliga program och åtgärder för att minska segregation och utanförskap och att öka integration?

Igen då Tom, en del personer integreras snabbt, andra integreras mindre eller inte alls. Den stora majoriteten av människor som gått i skolan, fått med sig meningsfulla kunskaper och förhoppningar från skolan kommer att arbeta och följa lagar - dvs, de integreras i samhället. Sen finns det säkert en Tommy och Ronny och Conny och Ali och Muhammed och andra som inte kommer dit i sina liv. Oavsett var deras föräldrar eller far och morföräldrar kommer från så lyckas inte alla barn växa upp till människor och medborgare i samhället som lever ett meningsfullt eller bidragande liv. Deras omständigheter med det stöd som finns räcker inte till.

Segregation måste motverkas, utanförskap måste motverkas, möjligheten till meningsfull skola, fritid och levnadsförhållanden som stärker dessa måste vara politikers och samhällsprogrammens mål.

Vill du att jag ska utforma dessa program och åtgärder  - Eller är du ute efter att påstå att det inte går att åstadkomma för att vissa människor kommer från andra delar av världen med en annan kultur?  Dvs det rasistiska uttalanden Åkesson gjorde i direktsänd TVDöd

De som begår brott ska lagföras, de som inte kan försörja sig själva behöver olika typer av samhälleligt stöd som varierar beroende på omständigheter. 

Det som förr kallades det sociala arvet har man sagt att det tar fler generationer att lämna bakom sig, inte för alla. En del går det fortare för, andra kommer kanske aldrig ur det. I Sverige har det varit lättare än i många andra länder, säkerligen har den svenska välfärdsstaten en stor del i det. I USA är den amerikanska drömmen just inget annat än en dröm som väldigt sällan blir verklighet.

Oavsett pojken du pratar om heter Tommy eller Muhammed behöver han ha samhällets stöd om familjeomständigheter inte räcker. Ett av det svenska samhällets styrkor var att alla fick tillgång till en likvärdig skola, stora delar av befolkningsunderlaget som i andra länder inte gavs möjligheter till att använda sin begåvning fick den möjligheten i Sverige och det har bidragit stort till att göra Sverige till en rik välfärdsstat.

Hur ska vi integrera Tommy, som är född och uppvuxen i en familj med främlingsfientlighet och som vuxen utvecklar etnonationslistiska värderingar, som anser att människor med en annan kultur inte passar i Sverige för att de är annorlunda , Tommy kommer säkert att göra det vidare till sina barn på samma sätt som han fick det till sig då han växte upp. Det här gör att Tommy inte passar in på arbetsplatser i Sverige, han behandlar sina medarbetare illa och menar att utlänningar inte klarar av har igen och säkerhetskrav och inte heller språket..

Tom Araya skrev 2025-07-07 20:34:35 följande:
    Hur föreslår du att invandrade ska hanteras som inte är integrerade för att självständigt fungera, försörja sig och inkluderas i det svenska samhället, om det nu enligt din idé skulle ta "flera generationer" (i mitt exempel en eller två generationer) för att nå dit?

Hur har du tänkt dig att integration ska fungera för en pojke vi man kalla för Muhammed, då Muhammed är född och uppväxt i somalisk familj i en svensk förort, där somalisk kultur och språk råder p.g.a. att tidigare generationer inte är integrerade, det saknas integrationskrav och således saknar den delen att dela med sig av det till nästa generation?
  • kinuskikuha
    Padirac skrev 2025-07-07 21:46:06 följande:

Hur ska vi integrera Tommy, som är född och uppvuxen i en familj med främlingsfientlighet och som vuxen utvecklar etnonationslistiska värderingar, som anser att människor med en annan kultur inte passar i Sverige för att de är annorlunda , Tommy kommer säkert att göra det vidare till sina barn på samma sätt som han fick det till sig då han växte upp. 

Inte alls så klart. Om någon är främlingsfientlig, inte gillar en viss politik, eller inte tycker om ryssar, eller något annat dylikt, är personliga värderingar som vi inte behöver lägga oss i. Det är inget som handlar om integration.
  • Padirac
    kinuskikuha skrev 2025-07-07 22:11:20 följande:
    Inte alls så klart. Om någon är främlingsfientlig, inte gillar en viss politik, eller inte tycker om ryssar, eller något annat dylikt, är personliga värderingar som vi inte behöver lägga oss i. Det är inget som handlar om integration.
    Övertyga etnonationalististerna.

De menar ju att just invandrares personliga värderingar är ett problem i fråga om integration ..   oavsett de arbetar och försörjer sig , går i skolan eller är religiösa eller vad du nu gör om dagarna. Som Åkesson sa, de passar inte för att de inte är svenskarKräks

Så du behöver inte övertyga mig, jag menar ju att så länge folk inte bryter mot lagar och respekterar andras och sina familjemedlemmars fri och rättigheter som de har enligt lag så är folk tillräckligt integrerade ur ett rättsligt perspektiv.
    Folk får äta vad de vill, sjunga vad de vill, tro vad de vill, fira sina högtider som de vill, gå som de vill - även om Åkesson på bästa(sämsta!) etnonationalistiska menade att Zlatan inte rörde på sig svenskt nog för att räknas som svensk.i någon som helst mening.
    För integration på arbetsmarknaden finns fler utmaningar, men de flesta löser sig över generationer med språk och utbildning och med det att kunna försörja sig själv.

Svar på tråden För eller emot ett mångkulturellt Sverige?