• Sannasv

Gravid till hösten

Hejsan!
    Jag och min sambo planerar att försöka bli gravida till hösten!
    Så jag undrar helt enkelt om det är några fler som går i samma tankar så att man kan följas åt? Hade varit så kul 😍

• Svar på tråden Gravid till hösten
  • Snoozen92

Har precis slutat med mina minipiller för 1 vecka sedan och börjat träna o äta bättre, och ta vitaminer för att förbereda kroppen 🤩 förhoppningen är att vara redo till hösten men man vet ju aldrig hur lång tid det tar för kroppen att "komma tillbaka" efter pillerstopp 🙈 

• Lövsångerska1991

Hej! 

Vi planerar att börja försöka i september. :) Har världens finaste pojke på snart tre år tillsammans med min sambo. <3 Är egentligen mest jag som vill skaffa syskon. Eller min sambo känner att det kommer bli fint, men att det är mysigt nu också. Det tycker jag ju med så klart, men längtar efter en ny graviditet och bebisgos och att min pojke ska få dela uppväxten med någon. Vi är ju båda lite nervösa över hur livet blir med två barn. Men åldersskillnaden blir som minst nästan fyra år, jag tror det är bra för oss. 
    Jag är 34 år förresten. 

• Sannasv
    Snoozen92 skrev 2025-07-05 11:19:11 följande:

Har precis slutat med mina minipiller för 1 vecka sedan och börjat träna o äta bättre, och ta vitaminer för att förbereda kroppen 🤩 förhoppningen är att vara redo till hösten men man vet ju aldrig hur lång tid det tar för kroppen att "komma tillbaka" efter pillerstopp 🙈 

Ne det är ju så himla svårt att veta. Jag väntar fortfarande på att min mens ska komma tillbaka efter p-staven, blir stressad av att bara gå och vänta 😂
  • Sannasv
    Lövsångerska1991 skrev 2025-07-05 17:57:51 följande:

Hej! 

Vi planerar att börja försöka i september. :) Har världens finaste pojke på snart tre år tillsammans med min sambo. <3 Är egentligen mest jag som vill skaffa syskon. Eller min sambo känner att det kommer bli fint, men att det är mysigt nu också. Det tycker jag ju med så klart, men längtar efter en ny graviditet och bebisgos och att min pojke ska få dela uppväxten med någon. Vi är ju båda lite nervösa över hur livet blir med två barn. Men åldersskillnaden blir som minst nästan fyra år, jag tror det är bra för oss. 
    Jag är 34 år förresten. 

Ja det måste bli en liten omställning att gå från ett till två barn men tror att det kommer bli bra och kul för din son med ett litet syskon. Hade oxå varit nervös över att kunna ge lika mycket kärlek till en liten till. Men tvekar inte på att det kommer bli jättebra 😍
    Jag längtar såå mycket efter att bli gravid nu, äntligen känns det rätt i livet 😄
  • Lövsångerska1991
    Sannasv skrev 2025-07-07 09:22:16 följande:
    Ja det måste bli en liten omställning att gå från ett till två barn men tror att det kommer bli bra och kul för din son med ett litet syskon. Hade oxå varit nervös över att kunna ge lika mycket kärlek till en liten till. Men tvekar inte på att det kommer bli jättebra 😍
    Jag längtar såå mycket efter att bli gravid nu, äntligen känns det rätt i livet 😄
    Jag hoppas ju det. Tror det blir mysigt att han är så pass stor att han förstår att det ligger en bebis där och så. Hoppas han inte ska känna sig nedprioriterad, kommer göra allt för att han istället ska känna sig delaktig Och även försöka få mycket egentid med honom. <3 Känner också att vi är lite för gamla för att vänta länge till, även om mina systrar fått barn ända upp till 40 år. En stor utmaning blir sömnbristen tror jag. Vår pojke sover hela nätter, men vaknar ju tidigt. Tror det är bra att försöka lägga upp en plan så att man kan stötta varandra. Förstår att du längtar efter graviditeten! Hoppas du får plus direkt! <4 Tyckte det var så mysigt när jag väntade min son. Särskilt när det började synas och han sparkade. :) Sen mycket oro också. Är oroligt lagd. Jag hoppas att jag kan bli mindre orolig denna gång och bara njuta. 

Är det någon mer här som planerar ett andra barn?
  • Snoozen92
    Sannasv skrev 2025-07-07 09:18:04 följande:
    Ne det är ju så himla svårt att veta. Jag väntar fortfarande på att min mens ska komma tillbaka efter p-staven, blir stressad av att bara gå och vänta 😂
    Ja, en evighetsväntan... jag har ju två döttrar sedan tidigare, och sist tog det strax över 1 år innan det tog sig, så har ju redan oddsen emot mig att vara gravid till hösten/vintern... men man kan ju hoppas!
  • Snoozen92
    Lövsångerska1991 skrev 2025-07-07 15:11:15 följande:
    Jag hoppas ju det. Tror det blir mysigt att han är så pass stor att han förstår att det ligger en bebis där och så. Hoppas han inte ska känna sig nedprioriterad, kommer göra allt för att han istället ska känna sig delaktig Och även försöka få mycket egentid med honom. <3 Känner också att vi är lite för gamla för att vänta länge till, även om mina systrar fått barn ända upp till 40 år. En stor utmaning blir sömnbristen tror jag. Vår pojke sover hela nätter, men vaknar ju tidigt. Tror det är bra att försöka lägga upp en plan så att man kan stötta varandra. Förstår att du längtar efter graviditeten! Hoppas du får plus direkt! <4 Tyckte det var så mysigt när jag väntade min son. Särskilt när det började synas och han sparkade. :) Sen mycket oro också. Är oroligt lagd. Jag hoppas att jag kan bli mindre orolig denna gång och bara njuta. 

Är det någon mer här som planerar ett andra barn?
    Vi planerar nummer tre :)
  • Lövsångerska1991
    Snoozen92 skrev 2025-07-08 21:41:02 följande:
    Vi planerar nummer tre :)
    Åh så spännande! :) Hur stor omställning blev det från ett till två barn?
  • Snoozen92
    Lövsångerska1991 skrev 2025-07-09 12:26:19 följande:
    Åh så spännande! :) Hur stor omställning blev det från ett till två barn?
    Tycker inte det var så stor omställning ändå, vår äldsta hann bli 5 innan lillasyster kom, sen har hon en hel del anpassningsbehov m.m. Men lillasyster var liksom som en pusselbit som kom på plats och allting rullade på. Såklart mer trötthet osv med vakna nätter och tålamodskrävande ibland när båda skriker samtidigt ;) 
    Sen var ju lillasyster en väldigt "snäll" bebis som var tillfreds och lättroad, och det är ju aldrig några garantier... 
  • Lövsångerska1991
    Snoozen92 skrev 2025-07-09 16:30:40 följande:
    Tycker inte det var så stor omställning ändå, vår äldsta hann bli 5 innan lillasyster kom, sen har hon en hel del anpassningsbehov m.m. Men lillasyster var liksom som en pusselbit som kom på plats och allting rullade på. Såklart mer trötthet osv med vakna nätter och tålamodskrävande ibland när båda skriker samtidigt ;) 
    Sen var ju lillasyster en väldigt "snäll" bebis som var tillfreds och lättroad, och det är ju aldrig några garantier... 

Låter som att det blev en väldigt fin övergång från ett till två barn för er. :) Jag hoppas det ska bli det för oss med. Och att det ska bli lika bra för er med ett tredje barn. Hur gammal är er yngsta nu?

Kan bli orolig för att det starka band min son och jag har ska förstöras, men kommer göra allt för att det inte ska göra det. Min pojke fyller snart tre, så han kommer vara nästan fyra när syskonet kommer om det skulle bli plus direkt. 

Jag läste att många börjat med folsyra. Måste också komma igång, har bara inte haft vägarna förbi apoteket än. Har iaf inte använt preventivmedel (förutom kondom) på länge och en regelbunden mens så det är ju bra inför försöken. Blir spännande sen när man kan göra en BIM-lista. När vi försökte förra gången använde jag ägglosningstester. Vet inte hur vi ska göra nu riktigt. Har appen Maya som visar när jag har ägglosning och mens, och sen brukar iaf stämma när det gäller mensen, kan diffa en dag eller så ibland. Förra gången tog det fyra månader att bli gravid. Men nu är vi ju lite äldre, så det kan kanske göra att det tar längre tid. Dock kanske vi är mer avslappnade nu iom vi vet att det funkade förra gången.

Svar på tråden Gravid till hösten