Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Vilken ränta har du?

Runt 3% på alla lån. Hälften rörligt, hälften nyligen bundet på 3år.

• Anonym (Em)
    Anonym (Tur) skrev 2025-06-26 18:35:53 följande:

1,19% bundet på 10 år från år 2019. 4 år och några månader kvar med den räntan.

Förvånad över att inte fler band på lång tid när räntan var så låg. Jag köpte hus för ett år sedan så det var före min tid.
  • Anonym (Em)
    Anonym (K) skrev 2025-06-26 22:00:47 följande:

10 år är lång tid. Att ha bundna lån och man vill sälja kan vid vissa situationer ge icke önskvärda effekter. 

Menar du att folk går runt och planerar för att kunna sälja även om det inte finns några tecken på det? Låter lite otryggt och sorgligt i mina öron. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (K) skrev 2025-06-26 22:09:59 följande:
    Därför att livet händer och 10 år är lång tid. Jag fick ett jobberbjudande i nordamerika och vi valde sälja. Hade gjort samma sak om ett nytt drömhus dykt upp på marknaden. Vi ser det varken otryggt eller sorgligt. Snarare flexibelt.
    Ja, har man ett sånt jobb är det kanske bäst att ha rörligt. Men de flesta flyttar ju inte till nordamerika utan vill bo kvar länge i huset de valt.
  • Anonym (Em)
    Anonym (K) skrev 2025-06-27 00:57:42 följande:
    Varför valde du då så kort bindningstid själv? Rörligt och 3 år. Du har ju själv uppenbarligen reagerat mer på ekonomiska incitament än trygghet?
    Hade räntan varit lika låg som den var för några år sedan så hade jag valt lång bindningstid. Nu ville jag binda ändå av kontinuitetsskäl.
  • Anonym (Em)
    Anonym (K) skrev 2025-06-27 01:21:16 följande:
    Då är jag med. Vi pratar nutid, inte ett erbjudande som fanns för flera år sedan. 
    Jag svarade en person som hade bundit räntan på 10år när den var som lägst.
Svar på tråden Vilken ränta har du?