Inlägg från: Anonym (Hallonbåt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hallonbåt)

Vilken ränta har du?

2,67% rörligt. 

• Anonym (Hallonbåt)
    Anonym (Tur) skrev 2025-06-26 22:38:49 följande:
    Därför räknar man självklart på vad ränteskillnadsersättningen kan bli. I mitt fall såg jag risken som låg att få betala något sådant om jag skulle lösa lånet. Det skulle bli max 50000 och endast om det var 0-3 år kvar på bindningstiden. Jag räknade med att räntan inte skulle gå ner mer än max 50 punkter till, vilket bara det var osannolikt. Skulle räntorna bara stiga 25 punkter skulle det bli 0 kr i ränteskillnadsersättning.

Jag fick även garanti på att kunna byta säkerhet vid nytt lån. Nåja, med brasklappen att banken accepterade den nya säkerheten. Så jag har både sålt och köpt sedan dess. Behövde betala 2500 kr för säkerhetsbytet och kunde behålla villkoren på lånet.

Risken var alltså minimal för mig att binda lånet. Folk är alldeles för dåliga på att förhandla och räkna och antingen då inte vågar binda lån eller blir chockade över ränteskillnadsersättningen.
    Du har klart bra poänger. Men vi hade inga lån 2019, och hittade drömfritidshuset 2023, och då kändes det inte som läge att binda några lån.

Ibland måste man bara spela bollen där den ligger, men över ett liv jämnar det nog ut sig.
Svar på tråden Vilken ränta har du?