• Anonym (Olov)

Tycker ni det är rimligt att som följd av att ha blivit kristen (medlem sedan tidigare men nu det på riktigt) att ha slutat kolla på p-ordet och onanera?

Är en kille i 20-årsåldern och gjorde det kraftigt förut men pga att jag blivit kristen och vet att det är skadligt med p*** och o**** i en framtida parrelation med den kvinna jag i framtiden gifter mig med valde jag att sluta. Även laddat ner en app som räknar dagarna sen jag senast gjorde det för att ej falla tillbaka. 

Känner ni någon som gör samma sak? Håller ni med? 

• Svar på tråden Tycker ni det är rimligt att som följd av att ha blivit kristen (medlem sedan tidigare men nu det på riktigt) att ha slutat kolla på p-ordet och onanera?
  • Tecum

Nej håller inte med. Att vara kristen innebär en tolerant attityd till andra människor, "allt vad I viljen..." osv. Du ska var en god medmänniska, att avstå och späka sig har inte med saken att göra. Onani räknas inte längre som en synd annat än av fundamentalister och vad jag vet står det inget om porr i Bibeln. Du viker ner dig för moralpoliser och fundamentalister som bara ser kristendom som ett tillfälle till maktutövning. Så bara fortsätt med porr och onani, du är inte en sämre människa för det.

Däremot de som kräver att du ska låta bli, de är sämre människor...

• Anonym (Olov)
    Tecum skrev 2025-06-27 19:14:17 följande:

Nej håller inte med. Att vara kristen innebär en tolerant attityd till andra människor, "allt vad I viljen..." osv. Du ska var en god medmänniska, att avstå och späka sig har inte med saken att göra. Onani räknas inte längre som en synd annat än av fundamentalister och vad jag vet står det inget om porr i Bibeln. Du viker ner dig för moralpoliser och fundamentalister som bara ser kristendom som ett tillfälle till maktutövning. Så bara fortsätt med porr och onani, du är inte en sämre människa för det.

Däremot de som kräver att du ska låta bli, de är sämre människor...

Ingen kräver det av mig. Är ett helt frivilligt val. Att inte känna lust för en person man ej är gift med är det ex. Tjänar ingenting moraliskt på varken onani eller porr heller, utan ökar bara sexlusten som är inte särskilt nödvändigt om man ej är i relation ex (är vid denna tidpunkt ej i en relation.) 
  • Anonym (a)

Att välja bort kommersiell porr, visst. Att inte onanera och räknar hur länge man hållit upp, löjligt. 

• Tecum
    Anonym (Olov) skrev 2025-06-27 19:18:39 följande:
    Ingen kräver det av mig. Är ett helt frivilligt val. Att inte känna lust för en person man ej är gift med är det ex. Tjänar ingenting moraliskt på varken onani eller porr heller, utan ökar bara sexlusten som är inte särskilt nödvändigt om man ej är i relation ex (är vid denna tidpunkt ej i en relation.) 
    Tja du gör som du vill. Jag tycker det är fel, du vill göra det. Vad är problemet?
  • Anonym (Olov)
    Tecum skrev 2025-06-27 19:22:21 följande:
    Tja du gör som du vill. Jag tycker det är fel, du vill göra det. Vad är problemet?
    Ja, jag accepterar såklart din åsikt. Sade inget om det. Vill höra så många perspektiv som möjligt 
  • Anonym (a)
    Anonym (Olov) skrev 2025-06-27 19:18:39 följande:
    (är vid denna tidpunkt ej i en relation.) 
    vi vet.................
  • Anonym (Olov)
    Anonym (a) skrev 2025-06-27 19:35:08 följande:
    vi vet.................
    Nej är första gången det nämnts i denna tråd så går ej att veta innan
  • Anonym (a)
    Anonym (Olov) skrev 2025-06-27 19:45:30 följande:
    Nej är första gången det nämnts i denna tråd så går ej att veta innan
    Inte svårt att gissa när någon skriver på samma sätt som en långkörare
  • Anonym (a)

för var kom alla röstande in som inte är aktiva i tråden annars heh

Svar på tråden Tycker ni det är rimligt att som följd av att ha blivit kristen (medlem sedan tidigare men nu det på riktigt) att ha slutat kolla på p-ordet och onanera?