• Anonym (Vilsen mamma)

Jag kan inte välja

jag lever med en man sedan tio år tillbaka. Vi har två fina barn ihop. dom senaste 5 åren (egentligen sedan vår första kom) har våran relation varit så svår. Vi har alltid haft en djup kontakt, nästan elektriskt mellan oss men så checkade han ut totalt. Jag har ensam gjort allt jobb hemma med hushåll,  hus, barn, relation. Han har i princip tittat in i sin telefon senaste åren känns det som. 

Jag har i perioder bara överlevt och ibland tagit upp det som jag ansett varit fel i vår relation. Noll respons. Ytterst sällan genom Åren har vi ändå hittat varandra för någon kväll eller så sen har han checkat ut igen. Jag har varit väldigt ledsen och känt mig överkörd, utnyttjad och allt där emellan. Han har varit så arg, sur, tjurig, oansvarig och väldigt ego. Efter år av övervägande så bestämde jag mig för att jag och barnen är värda mer och jag skulle lämna honom. Vi bestämde att han skulle flytta ut, vilket han gjorde i 5 dagar och sedan var han tillbaka igen. Bestämd om att vi ska fixa det här, han ska bli bättre, barnen skall få mer uppmärksamhet och jag mer hjälp i hushållet. Jag kunde ju inte neka honom att bo i sitt hem så jag har accepterat att han kom hem igen och välkomnat hjälpen. Jag kraschade och blev väldigt utmattad så fort han började hjälp till här hemma. 

Nu har det gått 3 månader och han är super bra, snäll/ omtänksam/ hjälpsam och en bra pappa. verkligen en kovändning och jag är i chock fortfarande känner jag. Här har man pratat och tjatat i flera års tid och ingenting har hänt, jag har diskuterat om att gå isär i flera år men ändå har det inte tagits på allvar förens nu.

nu till det problematiska, jag har sagt till min man att vår relation är på paus. för jag behöver andas och fundera på vad jag vill. Att överhuvudtaget ta steget till att lämna har tagit mig flera år. Jag har älskat honom så mycket genom åren. Jag är helt utmattad. Vi lever ihop för det är svårt att hitta boenden men också för att kunna vara bästa föräldrarna till våra barn. jag behöver verkligen hans hjälp för jag orkar inte två barn ensam alls just nu efter allt som varit.

men utöver allt så har jag gått och blivit stört förälskad i min bästa vän, En 30!! År äldre man. Som älskar mig lika mycket tillbaka. Han vill leva med mig och jag vill alltid ha han i närheten. Hans lugn och trygghet är så viktig för mig. Känner mig så sedd och viktig och som en bra människa i närheten av honom. Vi har startat en sexuell relation som funkar toppen. Men man kan väl inte leva med någon som är 30 år äldre? Snart ska gå i pension och här står jag i småbarns åren helt vilsen. Han har erbjudit sig att hjälpa mig med allt. 

min man känner till min bästis men vet ej om att vi har startat en djupare relation. min man är väldigt ledsen och har mycket ångest för att jag vill ha paus för att fundera.

hela mitt liv är upp och ner, och jag vet inte vad jag ska välja. Min man och min fina familj (också rädd att han ska falla tillbaka till gamla vanor) eller min bästa vän som är så mycket äldre men är så mycket tryggare?

jag förstår att jag måste välja och att detta är fel mot dom båda.. nu har jag visserligen varit helt ärlig mot min bästis men inte mot min man.. vad ska jag välja? 

vh, vilsen mamma 

• Svar på tråden Jag kan inte välja
  • Lynx123

Kanske välja dig själv? Ta hand om dig och landa i att vara själv? Fokusera på livet med ditt barn?

• Anonym (Vilsen mamma)

Ja det är ju förstås helt rätt. Har alltid varit dålig på att prioritera mig själv. Det verkar dock som att flyttar jag ut så är förhållandet med min man över enligt honom och att välja bort sina barns familj är inget lätt beslut att ta. 

• Anonym (Mmmm)
    Anonym (Vilsen mamma) skrev 2025-06-27 20:24:00 följande:

Ja det är ju förstås helt rätt. Har alltid varit dålig på att prioritera mig själv. Det verkar dock som att flyttar jag ut så är förhållandet med min man över enligt honom och att välja bort sina barns familj är inget lätt beslut att ta. 

Fast har du inte redan valt bort din familj när du valde att ligga med någon annan?

Du riskerar ju din familj, hur tänker du då? 
  • Tow2Mater
    Väldigt utmattad men hitta tid ork och energi for en sidorelation lyckas du med.
  • Tecum

Att ha två små barn och gå in i en relation med en 30 år äldre man låter inte optimalt. Vill och orkar han det?
    Bättre då att avvakta, satsa på din man och familj. Om han skulle falla tillbaka i gamla ovanor vet du vad som gäller och kan lämna då.

• Anonym (Plus och minus)

Om jag var du så skulle jag ligga lågt på båda fronter tills jag var i fas mentalt. Du är slutkörd och då är det såklart ett enklare val att lämna allt det jobbiga bakom sig. När du väl är i fas så borde du sätta upp en lista på plus och minus på dina båda herrar och se vartåt det lutar. Du kanske även borde sätta dig själv på den listan också. Och se om det kanske vore bättre att vara helt själv. Personligen skulle jag aldrig välja någon som är så mycket äldre än mig själv, någonsin. Men alla är ju olika, så är det.

• Heggesippus

...du är medveten om att du kunde vara hans dotter?
    När du är 50 är han 80. Hur mycket ork kommer han att ha? Klart han är smickrad att få dra över en så mycket yngre kvinna så länge han får den att stå men med åldern kommer krämpor och krafttapp.

• Xenia
    "Jag kunde ju inte neka honom att bo i sitt hem så jag har accepterat att han kom hem igen och välkomnat hjälpen. Jag kraschade och blev väldigt utmattad så fort han började hjälp till här hemma. "

Alltså i fem år har du skött barn, hushåll och hus medan han betett sig som en lat tonåring eller som en inneboende med noll ansvar förutom att betala sin hyra.

Jag tycker du borde lämnat honom långt tidigare. Min kärlek skulle då tagit slut under dessa omständigheter men du tycks ha älskat honom på gamla meriter.

Varför kan du inte neka honom att "bo i sitt hem"? Den som behöver bostaden bäst har rätt till den, och det verkar ju vara du eftersom du ensam haft ansvaret för barnen i flera år.

Altså har du öht några känslor kvar för din man?

Jag tycker du ska sparka ut honom. Men inte för att för den skull  flytta ihop med en 30 år äldre man. Att du så plötsligt blivit kär i din  vän låter som en flykt.

Du skriver att du fått sköta allt ensam i många år, men nu tycks du inte klara dig utan en man?

Välj ingen av dessa män. Välj dig själv och barnen. Försök att leva ensam med barnen. Du får väl gemensam vårdnad med pappan men kan ändå försöka få barnen större delen av tiden.

Den äldre mannen kan du behålla som vän (with benefits) men absolut inte flytta ihop med. Det blir  bara rörigt för barnen. Och om ni gör slut (vilket kommer att ske förr eller senare mtp åldersskillnaden) så får barnen uppleva ännu ett uppbrott.
  • Anonym (T)

Jag skulle verkligen tänka mig för både en och två gånger innan jag flyttade ihop med en så pass mycket äldre man och framförallt om jag även hade hemmaboende barn och tendenser till utbrändhet. Han kommer troligen inte ha orken att hjälpa dig med barn och hushåll utan det kommer bli du som får hjälpa honom mer och mer desto äldre ni blir plus ta hand om barnen.

Hade jag varit i den situation du beskriver där mannen skärpt till sig så pass så hade jag satsat på den relationen. Att leva ihop med den man har barn med om man delar ansvar och arbete i hemmet underlättar enormt. Om du ändå absolut vill separera så kan du alltid välja att vara särbo med den andra äldre karln. 

• Poison82

Hoppa inte in i en ny relation. Jag tror inte ens du är kär utan du är väldigt sårbar och denna äldre vän finns där och överöser dig med fina ord och lovar dig det du önskar. Klart som tusan du faller när du får vad du önskat serverat . 

Jag tror att du ska söka hjälp utifrån och prata med någon. Du behöver hjälp att reda ut dina tankar och känslor och förmodligen den bitterhet som du har mot din man efter hans beteende senaste 5 åren. 

Och sluta ha sex vid sidan av, allvarligt, skärp dig!

Svar på tråden Jag kan inte välja