• Anonym (TS)

Någon som är bra på omvårdnadsbidrag?

Jag har 1/4 omvårdnadsbidrag för min son. Har enskild vårdnad om honom. Sambon har 1/2 omvårdnadsbidrag för sina två barn som han har enskild vårdnad om. Vi har en gemensam son som nu fått en diagnos och jag tänkte ansöka för honom. Tänker att vi då får typ 1/2 omvårdnadsbidrag var, för två barn var.
    Men hur bedömer Försäkringskassan? 

Såhär står det i riktlinjerna:
    "När ska en flerbarnsprövning inte göras?
    En förutsättning för att en sammanvägning ska kunna ske är att föräldern antingen är 
    förälder eller likställd med förälder för flera barn. Sammanboende par, som inte är och 
    inte har varit gifta, och inte har gemensamma barn kan ansöka om omvårdnadsbidrag 
    för sina respektive barn med funktionsnedsättning. I en sådan situation ska någon sammanlagd bedömning inte göras av behovet av tillsyn och omvårdnad.
    Det kan finnas särskilda skäl mot en flerbarnsprövning. I förarbetena ges exemplet när föräldrarna lever i skilda hushåll och har flera barn med funktionsnedsättning som både 
    är gemensamma och inte gemensamma. Om båda föräldrarna ansöker om bidrag för de 
    gemensamma barnen och för de barn som de har var för sig, och de vill dela rätten till 
    bidraget, blir det svårt att bedöma de sammanlagda behoven för samtliga barn. 
    Flerbarnsprövning behöver i dessa undantagsfall inte göras. (Prop. 2017/18:190 s. 77?
    78)"

Jag har ju alltid varit någon som likställs som förälder för sambons barn och min sambo har alltid varit någon som likställs som förälder för mitt barn. Alla barn bor heltid hos oss. Vi har ju ändå alltid haft varsitt beslut om omvårdnadsbidrag. Vi är sammanboende, inte gifta, men har gemensamt barn sedan flera år tillbaka. Men kan det bli någon ändring nu när jag ansökt för vårt gemensamma barn? Att de plötsligt nu bestämmer att en sammanvägd bedömning ska göras? 
    Vi har ganska strikt uppdelning där sambon sköter sina två barns behov av extra stöd, vårdbesök osv och jag sköter mitt barns. Vårt gemensamma barn delar vi delvis på, men jag tar det större ansvaret avseende vårdbesök, VAB, förberedelser i vardagen osv. Jag tar med mig barnet överallt när jag åker iväg osv.
  • Svar på tråden Någon som är bra på omvårdnadsbidrag?
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-27 20:58:26 följande:
    Någon som är bra på omvårdnadsbidrag?
    Jag har 1/4 omvårdnadsbidrag för min son. Har enskild vårdnad om honom. Sambon har 1/2 omvårdnadsbidrag för sina två barn som han har enskild vårdnad om. Vi har en gemensam son som nu fått en diagnos och jag tänkte ansöka för honom. Tänker att vi då får typ 1/2 omvårdnadsbidrag var, för två barn var.
    Men hur bedömer Försäkringskassan? 

Såhär står det i riktlinjerna:
    "När ska en flerbarnsprövning inte göras?
    En förutsättning för att en sammanvägning ska kunna ske är att föräldern antingen är 
    förälder eller likställd med förälder för flera barn. Sammanboende par, som inte är och 
    inte har varit gifta, och inte har gemensamma barn kan ansöka om omvårdnadsbidrag 
    för sina respektive barn med funktionsnedsättning. I en sådan situation ska någon sammanlagd bedömning inte göras av behovet av tillsyn och omvårdnad.
    Det kan finnas särskilda skäl mot en flerbarnsprövning. I förarbetena ges exemplet när föräldrarna lever i skilda hushåll och har flera barn med funktionsnedsättning som både 
    är gemensamma och inte gemensamma. Om båda föräldrarna ansöker om bidrag för de 
    gemensamma barnen och för de barn som de har var för sig, och de vill dela rätten till 
    bidraget, blir det svårt att bedöma de sammanlagda behoven för samtliga barn. 
    Flerbarnsprövning behöver i dessa undantagsfall inte göras. (Prop. 2017/18:190 s. 77?
    78)"

Jag har ju alltid varit någon som likställs som förälder för sambons barn och min sambo har alltid varit någon som likställs som förälder för mitt barn. Alla barn bor heltid hos oss. Vi har ju ändå alltid haft varsitt beslut om omvårdnadsbidrag. Vi är sammanboende, inte gifta, men har gemensamt barn sedan flera år tillbaka. Men kan det bli någon ändring nu när jag ansökt för vårt gemensamma barn? Att de plötsligt nu bestämmer att en sammanvägd bedömning ska göras? 
    Vi har ganska strikt uppdelning där sambon sköter sina två barns behov av extra stöd, vårdbesök osv och jag sköter mitt barns. Vårt gemensamma barn delar vi delvis på, men jag tar det större ansvaret avseende vårdbesök, VAB, förberedelser i vardagen osv. Jag tar med mig barnet överallt när jag åker iväg osv.
    Ja, det kan mycket väl bli så att kommune bestämmer att en sammanvägd bedömning ska göras. Om det gör det så får ni ta ställning till det då. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2025-06-27 21:45:14 följande:
    Ja, det kan mycket väl bli så att kommune bestämmer att en sammanvägd bedömning ska göras. Om det gör det så får ni ta ställning till det då. 
    Känns bara otroligt tjorvigt om de ska göra en sammanvägd bedömning genom att vi har ganska strikt uppdelning av ansvaret. Gör de det är det ju som att de tar förgivet att jag som bonusförälder tar ett stort ansvar för hans barn och vice versa. Vi har som sagt flera barn med olika behov och har därför behövt dela upp det ganska strikt för att själva orka med. Han håller rutiner, förbereder, motiverar, stöttar osv sina barn. Han vabbar för sina barn varav ett varit allvarligt sjukt under en längre tid där han också vabbat heltid en längre tid innan det blev aktuellt att ansöka om omvårdnadsbidrag istället. Medan jag skött mitt och vårt gemensamma barn främst. T ex lämnat och hämtat på förskolan/fritids, gett mediciner, stöttat, förberett, motiverat osv. Han påminner, motiverar till att duscha t ex för sina barn och jag gör det för mitt och vårt gemensamma barn. Alla är selektiva i maten och någon av oss lagar ett "huvudmål" och sedan får vi fixa maten så den passar vardera barn och det gör vi för varsina barn. Just för att man inte skulle orka att göra allt för alla barn hela tiden.
Svar på tråden Någon som är bra på omvårdnadsbidrag?