Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Skolan förbjuder appar

Anonym (Mamma) skrev 2025-06-28 16:06:01 följande:
    Skolan förbjuder appar

Infon kom tydligen ut i våras, men jag hade lyckats missa det. From i höst är flera appar förbjudna av skolan för att "minimera riskerna för "nätmobbing", vilket såklart är en bra tanke i sig, men hur skulle det gå till rent praktiskt? De har ju knappast befogenhet att bestämma vad eleverna får ha på sina privata telefoner. Det är tex whatsapp och snapchat det gäller. Skolan är f-9.

Gissar att det blir upp till föräldrarna att upprätthålla reglerna.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-28 16:48:18 följande:
    Men det ändrar inte att skolan inte har den befogenheten. Om föräldrarna inte har några problem med att barnen har apparna har skolan inte med det att göra.
    Är förmodligen inte ett förbud i ordets rätta mening utan en rekommendation till elever och föräldrar. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-28 16:48:18 följande:
    Men det ändrar inte att skolan inte har den befogenheten. Om föräldrarna inte har några problem med att barnen har apparna har skolan inte med det att göra.
    Förekommer det mycket mobbning på apparna så borde det inte vara så många föräldrar som sätter sig emot
  • Anonym (Em)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-28 16:58:53 följande:
    Ändrar inte poängen. Jag kommer inte säga åt mina barn att ta bort whatsapp, det är där de har kontakt med släktingar som bor utomlands.
    Räcker ju att de inte har klasskompisar på de apparna. Är ju det som är skolans poäng och inte apparna i sig
  • Anonym (Em)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-28 16:57:16 följande:
    Nej, det är ett uttalat förbud.
    De har nog uttryckt sig så för att vara tydliga bara. De har inte befogenhet att straffa eleverna för att de använder vissa appar på fritiden! 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Snurrigt ju!) skrev 2025-06-28 19:49:33 följande:
    Det är ju tvärtom väldigt otydligt att skriva att barnen inte får ha appar som de visst får ha.
    De flesta förstår nog att man inte får böter om man går emot.
  • Anonym (Em)
    Anonym (H) skrev 2025-06-28 20:01:08 följande:

Hur ska skolan kunna kontrollera det?? Klart ditt barn ska ha kvar apparna. 

Varför är det klart om det är ett problem med mobbning på apparna? 
  • Anonym (Em)
    Fiona M skrev 2025-06-28 20:08:06 följande:
    Att barn beter sig elakt kommer inte ändras av att apparna tas bort utan föräldrarna behöver bli mer aktiva.
    Skolan har inget mandat att bestämma vad elever gör på fritiden.
    Internetbaserad mobbning är ju ett jätteproblem så det håller jag inte alls med om. Inte roligt att bli utesluten från en grupp som alla andra klasskompisar är med i t ex
  • Anonym (Em)
    Fiona M skrev 2025-06-28 20:08:54 följande:
    Det är inte ett dugg tydligt att uttrycka sig med felaktiga påbud.
    Det tycker jag. Det visar att de menar allvar. De flesta vuxna vet att skolan inte kan förbjuda med straff, eller borde veta iaf
  • Anonym (Em)
    Anonym (Snurrigt ju!) skrev 2025-06-29 13:44:04 följande:
    Det är ju så det borde vara. Men tydligen har skolan, i detta fall, gått ut med att förbudet även gäller privata mobiler. Helt galet!
    Varför är det galet att skolan tar krafttag mot mobbning? Snurrigt att ni ser det som galet, tycker jag.
Svar på tråden Skolan förbjuder appar