• Anonym (Varför? :()

Jag vet att 29-åringen har sex med 17-åriga tjejen

GUBBSJUKA, ÄCKEL!

På mitt, så har det börjat en ny kille. Han är 29 år. En kväll så var han och 17 åringen den som skulle stänga (vill inte nämna vad det är för jobb).

Och dessa började där ha sex uppe på kontoret och därefter blivit KK.

Detta har kommit fram genom att jag och 17-åriga tjejen hade rast och pratade med varandra.

Jag blev så äcklad. Varför har man sex med en 17-åring, när man själv är 29 år?!

Att lagen inte kan ändras!

Dessa är också KK. SÅ det är inget infall ifrån hans sida. USCH!

• Svar på tråden Jag vet att 29-åringen har sex med 17-åriga tjejen
  • Anonym (Trams)

Vem är du som tar dig rätten att döma denna man? Han är precis lika fri som du att välja sexuella partners. Att du sen väljer att bara döma mannen, hur tänker du då? Att denna 17åriga kvinna är ett offer, att hon inte haft något val, att hon gör det mot sin vilja? Hon är också fri att välja sina partners. 12års skillnad är inte ens något man höjer på ögonbrynen åt. Däremot är hon så pass ung att jag kan tänka mig att det inte kommer bli ett seriöst förhållande, men om de nu enligt tjejen är KK så ser de uppenbarligen varandra som sina sommarkatter, sluta döma andra och gör nått vettigt med ditt liv istället.

• Anonym (Varför? :()
    Anonym (Trams) skrev 2025-06-29 08:08:21 följande:

Vem är du som tar dig rätten att döma denna man? Han är precis lika fri som du att välja sexuella partners. Att du sen väljer att bara döma mannen, hur tänker du då? Att denna 17åriga kvinna är ett offer, att hon inte haft något val, att hon gör det mot sin vilja? Hon är också fri att välja sina partners. 12års skillnad är inte ens något man höjer på ögonbrynen åt. Däremot är hon så pass ung att jag kan tänka mig att det inte kommer bli ett seriöst förhållande, men om de nu enligt tjejen är KK så ser de uppenbarligen varandra som sina sommarkatter, sluta döma andra och gör nått vettigt med ditt liv istället.

FINNS BRA ANLEDNINGAR TILL VARFÖR MAN INTE SKA HA SEX MED FJORTONÅRINGAR. DET ÄR EXAKT SAMMA SAK I DETTA FALL! BARA ATT LAGEN TILLÅTER EN ATT HA SEX MED 17 ÅRING. 

MEN!

DET ÄR ÄCKLIGT!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Vem bestämmer)

Om hon hade varit 19 istället då, hade det varit okej då? Vilken ålder måste hon ha för att det ska vara okej? Vem av dem gör fel här då? Framför allt....vems bästa har du i åtanke här?

Det här handlar ju i slutändan om att det här fastnar i DINA värderingar om vad som är rätt/fel/lämpligt. Det hade varit intressant att se en sån här diskussion som på riktigt är en diskussion där man vänder och vrider på saker och där man FRAMFÖR ALLT kan vara öppen och uppriktig med vad som egentligen stör.

• Anonym (m)

Vi kan ju inte ha lagar efter vad du eller andra äcklas av förstås du väl

• Anonym (tonårsförälder)

Om han på något sätt har ett övertag och hon hamnar i en pressad situation då är det fel, dvs att hon hamnar i underläge med en kollega och inte riktigt vill men är i ett utsatt läge är det givetvis helt fel.
    Dvs han har en maktposition som hennes chef som skulle kunna påverka hennes jobb eller liknande. 

Är hon lika mycket med på det och inte är i underläge är det deras sak även om 
    det är ganska så lätt att en så ung tjej hamnar i underläge men hon kanske upplever honom som spännande.

Sen är dom bara KK av en anledning. En 17 årig gymnasietjej som bor hemma är inte vuxen ännu, en 29 åring som som varit vuxen ett bra tag och bott själv och tagit hand om sig själv och jobbar då är 12 år mycket.
    Stor skillnad på 17 och 29, och t ex 24 och 36.
    Åren efter gymnasiet gör stor skillnad, man pluggar vidare eller jobbar och flyttar hemifrån och lär sig ta ansvar och blir vuxen.
    Men det gäller de flesta, givetvis finns det mogna 17 åringar och omogna 29 åringar. 

Men om bägge vill ha sex är det deras sak att bestämma.
    Men visst skulle de flesta föräldrar tycka att det är stor åldersskillnad och undra hur maktsituationen var mellan dom.

Min tonårsdotter och hennes kompisar liksom syskondöttrar tycker att 30 åringar är "gubbar" alltså inte gubbar egentligen men kallar dom det i sammanhang när det gäller  tex snygga killar eller bli ihop med någon.

• Anonym (m)
    Anonym (tonårsförälder) skrev 2025-06-29 11:59:33 följande:

Om han på något sätt har ett övertag och hon hamnar i en pressad situation då är det fel, dvs att hon hamnar i underläge med en kollega och inte riktigt vill men är i ett utsatt läge är det givetvis helt fel.
    Dvs han har en maktposition som hennes chef som skulle kunna påverka hennes jobb eller liknande. 

det är ganska så lätt att en så ung tjej hamnar i underläge men hon kanske upplever honom som spännande.

Sen är dom bara KK av en anledning. En 17 årig gymnasietjej som bor hemma är inte vuxen ännu, en 29 åring som som varit vuxen ett bra tag och bott själv och tagit hand om sig själv och jobbar då är 12 år mycket.
    Åren efter gymnasiet gör stor skillnad, man pluggar vidare eller jobbar och flyttar hemifrån och lär sig ta ansvar och blir vuxen.
    Men det gäller de flesta, givetvis finns det mogna 17 åringar och omogna 29 åringar. 

Men visst skulle de flesta föräldrar tycka att det är stor åldersskillnad och undra hur maktsituationen var mellan dom.

Min tonårsdotter och hennes kompisar liksom syskondöttrar tycker att 30 åringar är "gubbar" alltså inte gubbar egentligen men kallar dom det i sammanhang när det gäller  tex snygga killar eller bli ihop med någon.

Kanske är det tjejen som har makten och utnyttjar honom på något vis
  • Jimmy75
    Anonym (tonårsförälder) skrev 2025-06-29 11:59:33 följande:

Kolla! Ett balanserat inlägg. Det är precis som du skriver.....och om det råder en maktobalans är det ALDRIG okej om hon så var 30 och han 42 eftersom nu många är så hung up över åldersskillnad. Människor tenderar att göra det de vill ändå och har olika preferenser. Jag har en 4 år yngre kusin som ända sedan hon var typ 15 alltid har attraherats av 10-20 år äldre män....genomgående. Hon är 46 idag och hennes man en bit över 60. Hon har förefallit välmående och lycklig i sina relationer som i princip alltid också varit förhållanden och inte bara sex såvitt jag vet. Ingen annan har förstått vad hon sett i dem men det är ju hennes åsikt som räknas och så länge hon mår bra - fine.

Uppmärksam tycker jag absolut man ska vara som närstående och ge möjlighet att prata om det, men dömandet har jag svårt att köpa. I synnerhet det som sker emellanåt här inne.

• Anonym (man)

Ingen av oss någonting om de detaljer som i det här fallet skulle avgöra om man skulle tycka det är moraliskt fel eller inte, och våra åsikter om det går också i sär.

Personligen känner jag äckel i förhållande till att en 29-årig man håller på med detta, men det gör inte att jag tycker att detta per definition är moraliskt förkastligt utan det behöver utredas lite mer än så.

Min uppfattning är att män i allmänhet är mycket mer okej med tillfälliga sexuella förbindelser utan romantiskt intresse, medan kvinnor tenderar att förena dessa intressen i betydligt högre grad. Vidare tror jag att det generellt krävs en viss mognad och erfarenhet av relationer för att kunna vara klar över vad som är vad i det egna känslolivet, och den mognaden tror jag att få 17-åringar har. Min bedömning är alltså att oavsett vad 17-åringen säger till 29-åringen så är det väldigt hög risk att 17-åringen inte har koll på sitt känsloliv, och att hon nog inte är så frånkopplad från det romantiska intresset som berättelsen lyder.

Jag skulle alltså säga att det är mycket hög risk att 17-åringen blir utnyttjad här även om hon accepterar villkoren och på det sättet ger samtycke, och jag tycker därför att en sådan situation ställer extremt höga krav på ansvarstagande från 29-åringen. I praktiken tror jag att korrekt nivå av ansvarstagande vore att avstå från denna sexuella relation.

Så ja, utifrån att varken vi eller 29-åringen kan veta med säkerhet att 17-åringens samtycke verkligen är ett genuint samtycke till en uttalat icke-romantisk sexuell relation, tycker jag som grundprincip att det är moraliskt fel av 29-åringen att ägna sig åt detta. Jag tycker vidare att det reflekterar negativt på 29-åringens personlighet att ägna sig åt detta, och att han borde veta bättre. Det hade i mina ögon varit något mer okej rent moraliskt om det var en romantisk relation, men i så fall hade det också återspeglat extremt negativt på 29-åringen som blir kär i ett barn.

Jag är försåts medveten om att det som sker är inom lagens ramar (såvida det inte finns en formell maktobalans mellan de två, men det verkar inte så?), men lag och moral är inte synonyma i min värld. Någonting kan mycket väl vara lagligt men moraliskt klandervärt och vice versa.

• Anonym (Elli)
    Anonym (Varför? :() skrev 2025-06-29 08:30:54 följande:
    FINNS BRA ANLEDNINGAR TILL VARFÖR MAN INTE SKA HA SEX MED FJORTONÅRINGAR. DET ÄR EXAKT SAMMA SAK I DETTA FALL! BARA ATT LAGEN TILLÅTER EN ATT HA SEX MED 17 ÅRING. 

MEN!

DET ÄR ÄCKLIGT!
    Nej, tycker jag inte alls är samma sak.

Jag valde att sexdebutera med en äldre kille när jag var 17 för att 

a) han vet vad han sysslar med
    b) han skvallrar garanterat inte för hela skolan 
    c Han är inte mega-omogen som jämnåriga killar var då
    d) han var oerhört glad och uppmärksam för att han visste att jag var oskuld och det blev en fin upplevelse, till skillnad från alla de taffliga eller rentav traumaskapande förstagångssexhistorier jag har fått höra om från jämnåriga tjejkompisar.
    e) Det var ingen jag tänkte gifta mig med ens från början, jag ville bara upptäcka sex med någon som hade lite erfarenhet.
    f) Det finns även andra fördelar med en äldre kille även om det verkligen inte var avgörande för mitt val.
Svar på tråden Jag vet att 29-åringen har sex med 17-åriga tjejen