Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Varför har vissa behov av Bibeln som "moraliskt rättesnöre"?

Anonym (Rättesnöre) skrev 2025-06-29 13:01:42 följande:

Med egen moral menar jag moral som inte är "bestämd" av Bibeln, t.ex. att man inte får vara otrogen utan måste leva med samma partner hela livet, och att man inte får ha sex före äktenskapet och sådant, Idag är ju folk otrogna hela tiden och det har nästan blivit norm, och vi åtnjuter en sexuell frihet som aldrig förr.

Men naturlig moralisk kompass menar jag att man har en inbyggd känsla för vad som är rätt och fel, moraliskt och omoraliskt/ etiskt/ oetiskt, utan att någon Bibel behöver tala om det för en.

Så underligt att du ofta hör folk som pratar om Bibeln, själv har jag aldrig hört det.

De som skrev bibeln hade väl någon inbyggd känsla för rätt och fel. 

• Anonym (B)
    Lynx123 skrev 2025-06-29 20:00:22 följande:
    Tja, om man anser att slaveri är rätt så ja...

Och var skrev jag att allt i bibeln är rätt?

Jag skrev bara att de som skrev bibeln hade en inbyggd känsla av rätt och fel och reflekterade det i bibeln, så de som använder bibeln som rättesnöre går efter författarnas moral. Dvs folk rättar sig efter författarna, och de fick antagligen inte sin moral efter någon bok. 

Själv är jag inte troende och tycker det finns mycket rätt och mycket fel i Bibeln, moraliskt sett. 

• Anonym (B)
    Lynx123 skrev 2025-07-01 06:30:35 följande:
    Det håller jag med om. Det var ordet "inbyggd" som fick mig att tro att du menade att någon slags gud hade gett dem en känsla av moral i positiv bemärkelse.

Sedan kan det där med moral diskuteras eftersom det är en både subjektiv och kulturell åsikt/företeelse.

Inlägget jag svarade på pratade om inbyggd moral så jag spann vidare på det. 

Jag dömer förstås bibeln efter min personliga moraluppfattning.

Håller med om att det inte finns någon enda rätt moral, det var det jag menade med att de som skrev bibeln använde sin egen moral, det som ansågs rätt av dessa individer vid denna tidpunkt i detta samhälle. 

Därför kan gamla skrifter och sedvänjor inte användas som moralisk kompass i dagens Sverige. I de flesta samhällen är det moraliskt fel för en man att ha flera fruar samtidigt. I en del samhällen dör fler män än kvinnor pga krig, jakt eller annat. Då anses det moraliskt rätt av en man att gifta sig med sin avlidne brors änka, trots att han redan har en fru, för det samhället är uppbyggt på att både mannliga och kvinnliga insatser behövs för familjens överlevnad så han hjälper änkan genom att gifta sig med henne. Jag tycker personligen det låter vansinnigt men om det bara fungerar så i den kulturen, kan jag inte döma. 

Svar på tråden Varför har vissa behov av Bibeln som "moraliskt rättesnöre"?