Inlägg från: Ezmeraldah |Visa alla inlägg
  • Ezmeraldah

Hur få bort inneboende?

Anonym (Kriminella) skrev 2025-07-01 11:18:18 följande:

Frivården? Man utsätter sig alltid för en stor risk om man tar emot en person i sitt hem som har något eller några polisärenden/ har gjort något kriminellt eller har missbruksproblem av olika slag. 

En gammal vän till mig tog emot en aktiv missbrukare med kriminellt förflutet i sitt hem, med löften från personen om att hen skulle hålla sig nykter och drogfri och hjälpa till med hushållssysslor om hen fick bo hos vännen.  

Så blev det förstås inte. Personen började dricka och röka i vännens lägenhet och hotade min vän med våld om hon inte tillät henom göra det. Min vän vågade inte kontakta polisen för att hon var redd för henom.

Det du uppgett är tillräckliga skäl för att slänga ut personen, be polisen om hjälp, de brukar ta hand om sådant.

Fast jag tror inte att det är vanligt förekommande att ansllda inom Kriminalvården sover hos sina klienter. Man fattade ju direkt att den andra snubben inte var "kontaktperson" utan en kompis till TS inneboende. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-06-30 12:17:52 följande:

Som jag misstänkte så jobbade inte hans kompis på Frivården. Ringde Frivården förut och de sa att ingen med det namnet jobbar hos dem. Igår fick han åka ut med  huvudet före. Fick bokstavligen knuffa ut honom ur lägeheten. Jag är en kort liten person (tjej) och han är typ 190 lång. Nu väntar jag bara på att min inneboende ska komma hem så jag kan ringa polisen så han blir vräkt. Ringde polisen förut och min inneboende behöver vara hemma hos mig innan de kan komma ut och vara behjälpliga.

OM din inneboende är klient hos Frivården så kanske de kan hjälpa honom att söka bostad. Jag trodde att det var sånt Frivården var till för - att hjlälpa till med anpassning och att "komma på fötter" osv. Förstår att Frivården har tystnadsplikt och inte kunde ge dig nån information men du kan ju tipsa Frivården om att den här personen behöver hjälp med sin boendesituation. 

Han som utgav sig för att vara från Frivården skulle jag polisanmla för bedrägeri.
Svar på tråden Hur få bort inneboende?