Inlägg från: Anonym (japp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (japp)

Stressas du av att bo med öppen planlösning?

Aniiee skrev 2025-06-29 20:06:47 följande:
    Stressas du av att bo med öppen planlösning?

Öppen planlösning är en pusselbit i mångas stress. Det kan man utläsa av en ny undersökning från Novus. 27% anser att hemmet blir svårare att organisera och hålla iordning och därmed bidrar till stress, 30% anser att öppen planlösning ökar stressnivån pga rörelse, ljud och brist på avskildhet, 44% anser att de blir mer stressade pga att det finns för få avskilda ytor. 66% upplever att det synliga stöket och oordningen till följd av dåliga förvaringsmöjligheter i öppen planlösning ökar deras stress.

Idag är det endast 29% som vill ha öppen planlössning, och allt fler efterfrågar bättre förvaringsmöjlighter, som kräver mer väggyta, samt bättre möjligheter till avskiljdhet.

Framför allt är det kvinnor som upplever detta, men även män.

Så, bor du i öppen planlösning, och hur mår du av det?. 

Ja, jag tycker att det är jobbigt med vår extremt öppna planlösning på nedervåningen. Vi har även få väggar inne i huset, och väggarna utåt är nästan helt fönstertäckta. Så det blir dåligt med plats att ha möbler utan att de är i vägen eller täcker för ett fönster. 

Vi har TV i vardagsrummet, så om nån vill se på TV så måste alla ha TV. Om nån då lagar mat i köket, så hörs inte TV:n, eller att TV:n stör den som vill göra nåt annat. 

Man kan inte ha olika aktiviteter i olika rum, tex sitta lugnt och dricka te i köket, kolla på TV i vardagsrummet, utan allt sker i det enda stora rummet som bara är avgränsat med några få väggar. 

När barnen var små hade de också fri lejd att springa runt runt de väggar som finns i mitten av rummet. Det hade varit skönt att kunna stänga av så att deras springande kunde begränsas. Nu när de är tonåringar så är det mer problem att alla vill ha olika ljud, som stör alla andra. 

Vi kan inte heller bygga om så att det blir fler väggar, då skulle man behöva bygga om hela köket och det blir alldeles för kostsamt. 
  • Anonym (japp)
    Anonym (Maja) skrev 2025-06-30 08:23:23 följande:

Jag bor med öppen planlösning sen några månader och jag älskar det. Den här lägenheten är den jag trivts bäst i och skulle jag bygga eget skulle jag ha denna som mall till ritning. 
    Innan jag flyttade hit trodde jag att jag skulle hata det och sa alltid att jag vill aldrig bo med öppen planlösning.

Tackade ändå ja till denna för min förra lägenhet var extrem lyhörd och i riktigt dåligt skick (bodde där mindre än ett år och var desperat efter något nytt). Jag tänkte att jag kan alltid flytta igen om jag inte trivs.

Jag har bott i flera olika lägenheter, radhus och villa och den här har det bästa kök jag haft. Otroligt mycket förvaring och arbetsyta. Väldigt mycket inbyggd förvaring och jag kunde göra mig av med mycket möbler när jag flyttade hit. En stor hall med mycket förvaring. 

Jag bor dock ensam, jag hade kanske känt annorlunda om vi var flera som bodde här. 

Ja, skillnaden är såklart att du bor ensam. 
  • Anonym (japp)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 08:48:47 följande:

Vi har villa med till stor del öppen planlösning på bottenvåningen med stort vardagsrum , kök och hall utan väggar emellan. 
    Trivs mycket bra med detta.

Efter varje måltid stoppar vi alltid in disk i diskmaskinen och diskar av det som inte ryms i diskmaskin, samt torkar av bord och bänkar. Det är en rutin som jag trivs med. Man vill ju inte gärna vänta med att torka av, det blir ju ingrodd smuts som blir svårare att bli av med. Så jag förstår inte de som säger att de vill kunna stänga dörren om köket för att det är stökigt där. 
    När man dukar undan, torkar av , stoppar i diskmaskin och diskar något stort, det går ju snabbt, tar inte många minuter. 

Hmm, i vårt kök pågår nästan alltid nåt stökigt projekt. Vi använder inte köket bara när det är måltid, utan nån bakar, gör en sats kombucha, har groddning eller surdegar på gång.

Måltiderna äts också på lite olika tider, tonåringarna äter frukost sent, sedan lunch/mellis, vi vuxna har andra tider. Middagen äter vi tillsammans, men alla andra måltider äter man på egen tid. Disk produceras i en strid ström och diskmaskinen hinner inte alltid med, så bänken är ofta mer eller mindre belamrad. 

Så jo, det hade varit skönt att kunna stänga om stöket. Och kunnat stänga så att man kan höra TV:n även fast nån bakar och har elvispen igång. Men visst, om man bara använder köket korta stunder under dagen så går det ju att hålla det fläckfritt och städa undan på några minuter. 
  • Anonym (japp)
    Anonym (Pendlare) skrev 2025-06-30 08:39:19 följande:

Jag pendlar och funderar över de som har öppen planlösning så att precis allt luktar matos. Deras ytterkläder luktar så otäckt att det är en pina att sitta bredvid dem på tåget. 

Eller har de kläderna i köket fast de inte måste? Haha

Jag älskar att laga mat och behöver därför ett kök som jag kan stänga om så det inte osar i hela huset. Det är min allra främsta tanke om öppen planlösning. 

Detta har jag aldrig märkt av, varken hos mig/vår familj eller någon annan på tex tåget, jobbet eller liknande. Vi har bra ventilation i vårt hus, så det osar inte trots öppen planlösning.

Du kanske har ett ovanligt överaktivt luktsinne som gör att du lider även när det är vanliga diskreta lukter?
  • Anonym (japp)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 09:07:34 följande:
    Ja, alla är ju olika och lever på olika sätt. 
    Nu är vi bara två men det fungerade bra för oss även när barnen bodde hemma.
    Vi lagar middag på kvällen varje dag och vår dotter bakade en hel del när hon bodde hemma, men det kommer jag inte ihåg som störande. Det är ju en väldigt kort stund man vispar med elvisp när man gör en kaka. 

Vi hade dock inte en massa projekt med groddning, surdegar och kombucha. Det kanske kräver ett lite större kök som man kan stänga dörren om , för att bli trevligt om man har många sådana projekt. 
    Ja, precis, alla är olika och lever på olika sätt. Exakt så :)
  • Anonym (japp)
    Virriga Vera skrev 2025-06-30 11:19:14 följande:
    Det har jag aldrig förstått, varför ha en kran vid spisen för att fylla på grytor. De blir ju ännu tyngre när man ska hälla av kokvattnet när maten är klar. Du måste ju ändå bära dem till vasken?
    Hur kan det bli tyngre av att man fyller kastrullen på spisen istället för i vasken? Det blir ju dubbelt att bära, från vasken till spisen, och sen från spisen till vasken. Men tyngden i själva kastrullen blir ju densamma oavsett var man fyller på?
  • Anonym (japp)
    Virriga Vera skrev 2025-06-30 12:13:04 följande:
    Det du kokar i grytan, pasta, kött, potatis, grönsaker väger väl också?
    Ja, men det får du ju bära från spisen till vasken oavsett? Varför skulle nåt bli tyngre av att du fyllt på vatten vid spisen istället för vid vasken? 
  • Anonym (japp)
    KimLinnefeldt skrev 2025-06-30 16:15:18 följande:

Öppen planlösning - ingen vägg mellan vardagsrum och kök - kan vara ett riktigt gissel om man har små barn hemma. De tillåts ju nu för tiden att leka i alla rum, vilket i och för sig är positivt. Men det blir sån ljudnivå. De skramlar, föräldrarna drar upp volymen på teven, de höjer sina röster för att höras... 

Öppen planlösning gör det ju svårt också att begränsa vilka rum de får leka i. Om man inte har väggar som visar var de rummen är. Tejpa på golvet i så fall, där ungarna får vara. Men då hörs de ju ändå in i de andra "rummen" eftersom där inte finns några väggar. 
  • Anonym (japp)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 16:27:13 följande:
    Man sitter väl inte som föräldrr och tittar på TV när barnen leker??
    Om vi såg på TV var det alltid tillsammans med barnen . Eller när de lagt sig. 
    Varför skulle man inte göra det??

Varför tror du att just ditt sätt att göra saker ska vara allmängiltiga, och det "rätta sättet" att leva?
  • Anonym (japp)
    Anonym (123) skrev 2025-07-01 15:22:00 följande:
    Ja om man har tv i vardagsrummet i en öppen planlösning så blir man ju störd både av tv i köket och av köksljud framför tv:n. 

Men om man inte har tv i vardagsrummet så är det super tycker jag. Just nu så sitter jag och hänger i köket, dottern hänger i vardagsrumssoffan och sonen vid matbordet. Det är knäpptyst för alla sysslar med sitt, men vi är ändå tillsammans så att vi om vi vill kan prata med varandra. Gemenskap i tystnaden typ. 

Om man sedan vill kolla på tv så går man till tv-rummet och gör det. Vi har enplanshus, men vi har en dörr man kan stänga till tv-rummet. Vi hade inte det från början men satte in det när vi såg behovet av att kunna stänga om sig med två olika sällskap i sociala sammanhang (tex att barnen vill leka i tv-rummet medan vi vuxna vill umgås runt middagsbordet). 
    I så fall så funkar ju en öppen planlösning, iom att det finns andra rum som kan stängas. Men i mitt hus så är hela undervåningen helt öppen, och det finns inga andra rum där det passar att ha TV-rum. 

Det kunde ju egentligen räcka att det fanns möjlighet att stänga mellan rummen, så kunde man välja att ha öppet när man vill umgås mellan kök och vardagsrum, eller stänga när man vill skilja av pga olika ljudnivå. 
Svar på tråden Stressas du av att bo med öppen planlösning?