Min pojkvän förstår inte varför ord som inte backas upp av handling är ett problem för mig. Jag börjar bli rädd att jag kräver för mycket
Sä du har alltså otrygg ambivalent anknytning och låg självkänsla, separationsångest och trauman bakom dig. Han är empatilös, narcissist och emotionellt omogen.
Lyssna aldrig på vad en man säger, titta endast på hur hans handlingar matchar orden. Det finns bara en sak du kan göra som han förhoppningsvis kan reagera på och förändra sig av: dra tillbaka din uppmärksamhet och låt honom förtjäna den. Bli sval, obrydd och sysselsätt dig med saker du mår bra av. Boka gärna nånting som håller dig upptagen och bortrest i dagar/veckor. Det kommer ta slut mellan er förr eller senare men eftersom du inte lär acceptera den tanken på ett tag så prova detta. Skriv inte till honom, fråga inte om att ses, visa inte att du bryr dig om vad han gör. Hör han av sig så var kort och sval i svaren, låt honom kämpa för att få din tid och din uppmärksamhet. Han kommer såklart inte förändra sig och kämpa för att få dig tillbaka, men nu har du en handlingsplan att försöka med i allafall. Gör gärna något oväntat som får honom att haja till och se dig med nya ögon. Börja en ny danskurs, gå med i ny förening, träffa nya vänner, börja gymträna, boka en resa.
Och för all del, jobba med att bygga upp din självkänsla, skaffa appen liven och lyssna på självhjälpspoddar. Det sämsta du kan göra som bara ger honom mer makt över ditt mående är att springa efter honom, anpassa dig efter när han kan träffas, ge honom uppmärksamhet, tigga efter lite kärlek. Då känner han sig som en kung och respekterar dig ännu mindre.