Anonym (Ng) skrev 2025-06-29 21:57:42 följande:
Svårt att bajsa!
Hej!
Min son på snart 3 år har haft det jobbigt att bajsa från han var 1 år. Nu kan det dröja 4-7 dagar innan han bajsar. Han har varit trög i magen och hård. Vi har varit hos läkaren och vi fick testa ett pulver för magen. Även laktulos men inget hjälper. Av pulver får han mara mer mag ont. Jag har även nämnt att jag tror han har hemoröjd eller något annat liknade precis innan för öppningen. Skulle visa läkaren en gång men min son vägrar att man tar där när han är vaken.
Är det någon som har varit med om något liknande eller har något förslag vad de kan vara?
Om du fått ett pulver av läkaren så ska du ju använda det. Det kan göra ont innan behandlingen börjar gå framåt, men man måste ju hålla på ett tag.
Det du beskriver är förstoppning, och det behandlas allra bäst med makrogol (Movicol, Forlax osv). De medicinerna verkar över tid, och man måste ta det ett tag innan det blir bättre, och den ett bra tag till för att få magen at börja fungera normalt igen.
Oftast börjar man med en lite högre dos för att rensa ut det som står still i tarmarna, och kan sen sänka dosen när magen fungera stabilt. Den processen att rensa ut magen kan göra ont i magen, iom att tarmarna börjar röra sig mot det hårda som sitter i tarmen. Det onda under kort tid är dock marginellt mot skadan och smärta att fortsätta ha en förstoppning och inte bajsa på 4-7 dagar!!! Och få hemorrojder på det.