HPV virus
Hur många här har HPV virus och hur har det påverkat er?
Jag har fått veta att jag fått hpv virus och vet inte hur jag ska hantera det :(
Hur många här har HPV virus och hur har det påverkat er?
Jag har fått veta att jag fått hpv virus och vet inte hur jag ska hantera det :(
Det kan vara värt att påpeka att 80 % av alla sexuellt aktiva beräknas bli smittade någon gång under sin livstid. Det bör alltså gå att hantera.
Fick veta att jag hade HPV och lätta cellförändringar i februari i år.
Vården ville följa upp men jag ville inte det efter att ha läst på. Vårdens ENDA lösning för cellförändringar är att skära bort dom. Men det tar ju inte bort viruset. Dock finns det flera risker med det ingreppet. Samtidigt säger dom att det inte finns något man kan göra åt det för att bli av med HPV, vilket är bullshit.
Jag har istället jobbat med att stärka mitt immunförsvar så att det ska kunna ta hand om både virus och cellförändringar. Det funkar för dom allra flesta.
Det är trots allt bara ca 500 pers i Sverige som utvecklar cancer av cellförändringar varje år. Den siffran kan jämföras med bröstcancer, som är 8000(!!!) pers varje år...
Hej, jag har gjort tre koniseringar och en större operation. Den första koniseringen gjordes 2014. Då kapslade viruset in sig och återkom 2019. Efter det fick jag göra två till och till slut operera bort min livmoder och mina äggledare. Det är olika virus. Det jag hade är det allvarligaste man kan ha. Jag har haft andra med. Dom har läkt ut av sig själv. Nu har jag även sen ett par år tillbaka ett medium kasst, om man nu kan säga så. Jag har vänner som fått cancer och opererat sig. Det har gått bra för dom. men hört om andra som det gått dåligt för. Det har inget med ditt immunförsvar att göra om viruset du får tillhör någon av de dåliga. Det enda som vet är att vaccin hjälper och att nikotin är dåligt för virusen. De jag känt som fått cancer nyttjade dock inte nikotin. Låt vården göra sitt jobb. Precis som andra vårtvirus minimerar du risken/spridningen om du eliminerar själva förändringen. Jag är i övrigt en hälsosam person som äter bra och tränar. Så skippa idéer om blåbär osv. Det tar många år för virus att utvecklas till cancer så bara för att någon tror att dom botar det med blåbär nu så kommer det nog inte lösa saken på sikt. Så glad för den vård jag fått! Även fött barn nummer två trots koniseringar. Jag hoppas blåbärsätaren har koll på att denna inte har någon av de två allvarligaste formerna Av virus, 84% som inte gör ingrepp får cancer av detta. Det kommer gå bra för dig om du redan nu tar emot den vård som erbjuds! Gör det!
Jag fick besked om hpv-virus vid senaste rutinkontroll för ett par år sen. Då fick jag göra en utökad undersökning där de kollade vilka virusvarianter (Eller vad det heter) jag hade. De har olika flödesschema för olika varianter. Jag hade två varianter, en ofarlig och en som var en av de farligaste (när det gäller risk att utvecklas till cancer). Då fick jag återbesök igen efter tre månader och beroende på hur det såg ut då skulle man bestämma vidare behandling.
Efter tre månader hade kroppen läkt ut infektionen av sig själv. Så då var jag frisk!
Så TS - du behöver få veta att vården följer ?protokollet? för hpv. Be att få se det och fråga var du är i processen! Be dem visa! De har tydliga rutiner för hur de ska göra. Min gynekolog visar alltid mig precis hur behandlingsprogrammet ser ut och vilken ruta jag är i så att säga (har även flera andra problem efter en gammal förlossningsskada)
Var hos en annan gynekolog och jag ville veta mer om HPV virus. Jag berättade om provsvaret hpv, kondylom. Gynekologen jag var till sa att jag inte har kondylom, hpv!! Jag blir galen. Jag sa att det togs vävnadsprov och fick provsvar att det är platta kondylom. Jag visade henne provsvaret jag fick på 1177 men sa att provsvaret är inte att lita på (?!).
Hon spädde på ättika och det kom fram som det var förut, men hon sa att det är normalt och inget tydde på att jag har platta kondylom i underlivet. Vem ska man lita på? Jag litar inte på någon i vården längre :(
Fick hem brevet om hpv provsvar och jag hade inte hpv som orsakar cellförändringar. Min undran är nu om jag ändå kan ha hpv, den som inte orsakar cellförändringar eller om detta hpv prov visar att man inte har hpv alls?