HPV virus
Nu verkar det ju ha löst sig för TS, men i alla fall...
Majoriteten av alla sexuellt aktiva utsätts för HPV, en stor del av dessa blir smittade, förmodligen helt utan att veta om det. Det finns en mängd olika HPV-virus, som alla befinner sig på en skala från ofarliga till potentiellt farliga.
De allra flesta HPV-infektionerna läker ut av sig själva, men vissa ger cellförändringar. Cellförändringar är inte samma sak som cancer, men är en indikation på att man bör ha koll på det, eftersom det senare kan utvecklas till cancer. Det är dock en lång process och man ska ha rejäl otur för att drabbas.
Jag fick genom ett hemtest veta att jag hade HPV, jag blev därefter kallad för cellprov, som indikerade cellförändringar. Efter det blev jag skickad vidare för vävnadsprover, parallellt med att man typbestämde viruset.
Efter en tid fick jag svar både om att jag hade en virustyp som bara i sällsynta fall ger cancer, och vävnadsproverna visade bara på lätta cellförändringar. Eftersom det inte finns några som helst skäl för oro baserat på detta, men ändå viktigt att ha koll framöver, är allt jag behöver göra att invänta nästa provtagning om några år. Med största sannolikhet har allt läkt ut då.