Mildamatilda16 skrev 2025-06-30 13:57:17 följande:
Det är en väldigt bra fråga. Jag vill såklart att de ska göra andra saker på lovet, vara ute och spela fotboll, bada, klättra, leka. Jag påverkas även lätt av andra, nu är det ju mycket med den här Sara Wimmerkrans (osäker på efternamnet) som propagerar för skärmfri sommar för barnen. Önskar verkligen att det hade funkat för oss, men uppenbarligen gör det inte det. Jag kanske helt enkelt ska släppa lite mer på det för husfridens skull så att vi föräldrar har mer ork att ta itu med konflikterna på ett konstruktivt sätt..
Om du vänder på det och tänker på allt bra och fint du vill att dina barn ska få under sommaren. Och att spela och ka kul utan bråk med sitt syskon är en av de bra och fina aktiviteterna de kan göra.
Att försöka skapa balans är en bättre utgångspunkt än att begränsa för begränsandets skull. Och du kan ju också fundera över varför man vill begränsa - för att man ser negativa effekter, eller för att nån annan anser att det finns negativa effekter?
Tänk inte att du ger efter för husfriden, tänk att du ser spelandet och samspelet mellan syskonen som en positiv aktivitet. Om de får mer av det så kanske det spiller över till mer positiv samvaro även i övrigt?
Var tvungen att googla denna Sara Wimmercranz som du nämner. En vanlig mamma alltså? Som har idéer som du låter råda över hur du lever ditt liv med din familj? Det är lite konstigt. Även du är ju en mamma. Ska du tala om för Sara vad hon borde och inte borde då? För ni är ju egentligen likställda, noi är mammor, inte experter på barn, skärmtid, pedagogik, barns utveckling.... Och hon är dessutom en influenser, hur vet du ens att hon gör som hon säger i sina kanaler? Hon säljer ju ett livsstilskoncept, hennes verkliga liv är säkert en helt annan sak.