• Anonym (Jkjj)

Giftemål

Hej
    Jag och min pojkvän ska gifta oss, dock i ett annat EU land. Vilket dokument behöver jag exakt för att bevisa att jag är ogift? Sedan undrar jag om tidigare sambo syns i det dokumentet. Har aldrig dock varit gift innan

• Svar på tråden Giftemål
  • Anonym (qwerty)

Vänd er till ambassaden för det landet. Vi kan ju inte gissa vad de/ni behöver.
    Varför i helvete  skulle samboförhållanden dyka upp?????

• EnAnonumius
    Anonym (Jkjj) skrev 2025-06-30 17:45:12 följande:
    Giftemål

Hej
    Jag och min pojkvän ska gifta oss, dock i ett annat EU land. Vilket dokument behöver jag exakt för att bevisa att jag är ogift? Sedan undrar jag om tidigare sambo syns i det dokumentet. Har aldrig dock varit gift innan

Du vänder dig antingen till skatteverket eller landets ambassad för att ta reda på vilka dokument ni behöver för att styrka att båda är ogifta..

Du undrar om tidigare sambos skulle synas i ett sådant dokument. Nej det gör det inte, finns ju ingen anledning heller över att det skulle göra det. Så man kan ju undra vad du har fått det ifrån att det eventuellt skulle synas, med tanke på din fråga.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Tror?)

Jag tror att du behöver hämta ett bevis från Skatteverket att du är ogift. Personbevis heter den tror jag. Flesta utländska behöver det när de gifte sig i ett annat land.

• Anonym (Yllet)
    Personbevis till utländska myndigheter är krångligare, läs här och kolla även med svensk ambassad/konsulat i det land du är i så att det blir rätt för de där stämplarna är inte billiga:

skatteverket.se/privat/folkbokforing/personbevis/informationompersonbevisforutlandskamyndigheter.4.3810a01c150939e893f22054.html

Min gissning så långt: Du behöver minst ett personbevis med komplettering/översättning från Skatte, ett äktenskapscertifikat och en giltig identitetshandling.
  • Lynx123

Skattemyndighet, eventuellt kyrka om kyrkligt bröllop.

Om ni ska gifta er i Grekland råder jag er att gifta er här och ha festen där. Låter trist, jag vet, men OM ni skulle vilja skilja er kan det bli en byråkratisk mardröm annars.

• Anonym (?)
    SweeneyToad skrev 2025-06-30 19:27:17 följande:

Hahah, sambo. Ingen bryr sig om att sambor. Det är en trash samlevnadsform. 

Och nu kommer någon-förmodligen EnAnon­umius, säga, men vissa sambor lever ihop 50 år tillsammans blablabla. 

Ja, det ar du alldeles rätt i. Men fortfarande är det en trash samlevnadsform. 
    Sambor har i överlag högre otrohet, våld, osv i sina förhållanden än gifta. Familjen är svagare i sambopar än gifta föräldrar. Det drabbar nästa generation. Och samhället är uppbyggt utav familjen.

Men ... om man nu har varit sambo i ett antal olika förhållanden men nu är särbo?
    Sambo har inte funkar men särbo har funkat klockrent i snart 11 år - är det  också trash.
    Aldrig varit gift, kommer inte att bli och kommer nog heller aldrig att bli sambo igen heller. 
    Är särbo 2.0 i elände mot sambo?
  • SweeneyToad
    Anonym (?) skrev 2025-06-30 20:38:27 följande:
    Men ... om man nu har varit sambo i ett antal olika förhållanden men nu är särbo?
    Sambo har inte funkar men särbo har funkat klockrent i snart 11 år - är det  också trash.
    Aldrig varit gift, kommer inte att bli och kommer nog heller aldrig att bli sambo igen heller. 
    Är särbo 2.0 i elände mot sambo?
    Att vara "särbo"", har jag ingen kommentar till.
    Sambo däremot...
    Sambo är bara fake trygghet. Fake Äktenskap 
    Särbo är mer uppriktigt. Man är ju pojkvän och flickvän då-eller pojkvän och pojkvän eller flickvän och flickvän. 

Ja, det heter pojkvän/flickvän. Visst, det kanske låter omoget när man kommer upp i åren. 
    Men det heter så. 
  • Anonym (nn)
    SweeneyToad skrev 2025-06-30 19:27:17 följande:

Hahah, sambo. Ingen bryr sig om att sambor. Det är en trash samlevnadsform. 

Och nu kommer någon-förmodligen EnAnon­umius, säga, men vissa sambor lever ihop 50 år tillsammans blablabla. 

Ja, det ar du alldeles rätt i. Men fortfarande är det en trash samlevnadsform. 
    Sambor har i överlag högre otrohet, våld, osv i sina förhållanden än gifta. Familjen är svagare i sambopar än gifta föräldrar. Det drabbar nästa generation. Och samhället är uppbyggt utav familjen.

Det som är trashigt är hur du jämt dömer samboformen.

Eller... vad som sker i andra trådar om de nu inte är någon som ständigt låtsas vara dig... För det är...

• SweeneyToad
    Anonym (nn) skrev 2025-06-30 21:29:36 följande:

Eller... vad som sker i andra trådar om de nu inte är någon som ständigt låtsas vara dig... För det är...

Klart jag dömer samboformen. Varför är Sveriges sätt det enda rätta sättet? 
  • Anonym (?)
    Anonym (nn) skrev 2025-06-30 21:29:36 följande:

Bryr mig väldigt lite om vad ett nät-troll anser om mitt förhållande. Jag har ju i alla fall ett....
    Tror att vi båda skulle kunna avsluta men, det kanske också är det som håller oss samman.Vana eller inte men efter snart 11 år tillsammnans  ... 
  • EnAnonumius
    SweeneyToad skrev 2025-06-30 21:31:57 följande:
    Klart jag dömer samboformen. Varför är Sveriges sätt det enda rätta sättet? 
    På vilket sätt hjälper du TS med dina tramsiga OfTopic inlägg, som även innehåller personpåhopp?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Giftemål