• Anonym (E)

Känner mig ensam under sommaren...

Jag har förståelse för att mina vänner har annat för sig under sommaren. De åker till sina lantställen, träffar släktingar, reser utomlands, umgås med barnen och sina partners. 

Ibland har jag och mitt barn blivit inbjudna till vännernas lantställen på somrarna när det funkar med deras planer. Det har handlat om några dagar.

Jag tycker inte alls att det är konstigt och tar det inte personligt. Jag förstår om man bara vill vara med familjen utan vardagens alla måsten. 

Även när barnen flyttar hemifrån så förstår jag om man vill vara med sin partner och bara njuta av sommaren. 

Sedan har inte alla samma behov av socialt umgänge. Man kan behöva återhämtning under sommaren och det betyder inte att man inte vill umgås med sina vänner, man kanske bara inte orkar.  

Jag är ensamstående på heltid med min son. Nu är han stor, jobbar och träffar vänner så jag är ofta ensam. Jag kom nyligen hem från en resa som jag gjorde ensam.

Jag kan sakna att ha en partner som du men mitt liv blev inte så av olika anledningar. Jag har vant mig vid att vara ensam mycket, även om jag sörjer det ibland. 

Jag blir tvärtom glad när mina vänner väl hör av sig eftersom jag vet att de har prioriterat mig bland alla måsten. 

Du gör bara dig själv illa om du tänker att det har med dig att göra. Det pågår så mycket i livet, särskilt när man har barn, och då räcker inte alltid tiden till även om man gärna vill träffa sina vänner.

Svar på tråden Känner mig ensam under sommaren...