• Jimmy75

Män har blivit för mesiga

Var drar du då skillnaden mellan mesig och att vara lyhörd och någorlunda jämställd?

Jag tar ett extremt exempel från en annan tråd, möjligen trolltråd men det funkar som exempel: En man skrev in och hade synpunkter på att det var så märkligt att partner blev sur över vissa beteenden han ägnade sig åt. "Det var ju bara hans naturliga behov, så om partnern älskade honom borde hon tycka det var okej" "Det var ju trots allt hennes eget fel eftersom hon inte tillgodosåg hans behov"

Skulle ovanstående man vara en "inte mesig man" eftersom han uppenbart stod för sina åsikter (om än i absurdum)?

Och vad menar du med "sätta gränser för kvinnor"? Vad för gränser? Hur?

• Jimmy75
    Anonym (Fast) skrev 2025-07-01 13:34:45 följande:

Visst stämmer det att svenska män är mesiga. 
    Vi måste komma ihåg att i Sverige råder feminism eller ibland light feminism, ffa inom samhälle, myndigheter, etc. 

Feminismen är så inarbetad att det i princip är en statsreligon. De flesta saknar förmåga att se detta. Många män är rädda att kvinnor, staten, samhället skall bli arga om mäns rättigheter lyfts fram. 

Det finns inget annat möjligt resultat än att män blir mesiga. 

Självklart behöver män ibland (ofta) sätta gränser för kvinnor. Men det är så icke-PK att många män och kvinnor är helt oförstående, som om det vore förbjudet. 
    Se t.ex  inlägg #8 Jimmy75

Menar du att inlägget är mesigt eller frågan, eller vad? Hur är inlägget representativt för mesighet?

jag kan också komma med svepande bullshit om jag sedan aldrig behöver definiera vad som avses. Det är inte alls svårt men inte heller meningsfullt eftersom det gör diskussionen till bara en uppräkning av diffusa åsikter. 
  • Jimmy75
    Anonym (Fast) skrev 2025-07-01 14:06:26 följande:
    Jag menar att ditt inlägg verkar helt oförstående för det faktum att män kan behöva sätta gränser för kvinnor, som om att det är otänkbart. 
    Eller du är helt öppen för att vara tydlig och rak med att ibland behöver en kvinna förbättra sig? När skällde du senast ut en kvinna?

Det stämmer nog att jag var en aning diffus. Skall man dra upp exempel på statsfeminism så blir det lätt kilometerlånga inlägg. I kombination med att många är "blinda"  och oförstående inför faktumet kan jag känna ett visst arbetsmotstånd mot att räkna upp exempel.

Har aldrig skällt ut en kvinna - har aldrig behövt. Funkar utmärkt att kommunicera på vanligt vis och vara tydlig med var man står. Det är liksom "sätta gränser" som är låter helt bisarrt för mig. Det ska liksom inte behövas i en relation. Det är av den anledningen jag undrar över exempel på vad sådan gränssättning konkret skulle bestå av.

Skälla ut en kvinna? Får mig onekligen att undra vad i hela friden det är för människor du omger dig med. Det är fortfarande diffust för mig vad du pratar om, men det låter onekligen väldigt nära retoriken att någon behöver "sättas på plats".

• Jimmy75
    Anonym (Fast) skrev 2025-07-01 23:16:45 följande:

Nä såklart, så som du uttrycker det så kan inte kvinnor göra fel, dom är ofelbara i dina ögon.

Klart du blir poppis med sån undfallenhet och klart att dina grundlösa associationer till män som slår kvinnor samlar poäng an i feministlägret. Du glömde bara skriva att män är patriarkala svin.

Eh näe!? Ofelbara? Gud i himmelen nej....de gör precis lika mycket fel som män gör om det nu är meningsfullt att dela upp i dessa kategorier. Har aldrig hört sån jäkla dynga i hela mitt liv. Behöver inte spela någonting och att prata om patriarkala svin är ju också bara dynga - Ja det finns såklart assholes överallt, men istället för att skylla saker på strukturer eller grupper kan ju den enskilda individen istället få bära en rimlig del av ansvaret för sitt beteende.

Vad gäller dig så lyser fortfarande konkreta exempel med sin frånvaro - det visste jag förvisso att det skulle göra, men ibland är det bara tråkigt att ha rätt. Du har såklart inget att komma med eftersom det är just bara en massa skit du skyfflar. Varsågod och fortsätt om det känns bra - det är din fulla rätt.

• Jimmy75
    Lynx123 skrev 2025-07-02 13:56:55 följande:
    SKA man? För mig är sån't det absolut barnsligaste jag vet. Har jag eller min partner problem med något så är vi fullt kapabla att lugnt diskutera det.
    Exakt! Instämmer helt! Kan man inte det så hade jag lämnat kan jag säga.
  • Jimmy75
    Anonym (Tinders fel) skrev 2025-07-02 15:31:19 följande:

Jag vill skylla det här på främst Tinder. Den appen har reducerat hälften av männen till att desperat anpassa sig och ställa upp på vilka villkor som helst om det leder till att de får ligga, gjort en fjärdedel till sexmissbrukande players med narcissism och den återstående fjärdedelen till incels.

Men SNÄLLA! Har jag somnat och vaknat upp i ett parallellt universum där mognadsnivån inte är över 12 års ålder??? Det är väl fortfarande uteslutande vuxna människor här inne? "Skyller på tinder" - så du och alla andra användare på tinder har inget eget ansvar eller styr över sina val och sitt beteende. Fan det dummaste jag har hört. Någon tycker att mesighet är ett problem....ska vi snacka problem så kan vi ju istället ta upp bekymret med vuxna människor som skyller sitt beteende på en app - DET är ett problem.
  • Jimmy75
    Anonym (Rutan) skrev 2025-07-02 15:49:26 följande:

Visst är det hemskt att Tinder snärjer män så. Det borde vara frivilligt att gå med, ingen borde tvingas. 

😂 Nej hemskt är det - inget val har man. Tinder bestämmer helt här hemma. Jag styr inte längre över vad eller när jag äter heller - Tinder är som Skynet i Terminator 🤣🤣
  • Jimmy75
    Anonym (X) skrev 2025-07-02 21:42:17 följande:
    Skrattar du på samma sätt åt tjocka människor för att dom bestämmer själva om dom vill äta eller inte?

Jag skrattar inte åt någon människa. Däremot kan jag skratta åt hur fånigt och barnsligt ett beteende kan vara. Jag fattar att förändring och anpassning kan vara oerhört svårt, men jag köper inte för en sekund ursäkterna....för att ta ditt exempel på orden så blir man vad man äter, om man inte gillar det får man göra något annorlunda - ja men det är ju svårt säger någon - Ja, det är det, och där är skillnaden mellan de som har ett bättre liv (med bättre menar jag mer i linje med hur de vill att det ska vara), och de som på olika vis sitter fast i ett lidande.

Vill du ha annorlunda måste du göra annorlunda - så enkelt är det. Då menar jag inte att det är lätt. Det jag menar med "så enkelt är det" är helt enkelt att det är det enda som kommer göra skillnad. Sedan är det upp till var och en att välja vilket som känns bäst - sitt vid sidan och klaga över en massa saker man inte kan styra över och vilken otur man har, eller ta kontroll över situationen och börja ställa sig frågorna vad man kan göra åt saken.

Tro mig, jag menar inte att jag är någon supermänniska. Jag har mina utmaningar som jag kämpat med aslänge utan att lyckas, men inte för en sekund tänker jag skylla på omständigheter eller att det är svårt, för i samma stund som jag ger mig själv ursäkter har jag förlorat kampen.

• Jimmy75
    Anonym (X) skrev 2025-07-02 21:40:25 följande:
    Coola ner dig en aning. Vi diskuterar ett samhällsproblem här, då måste flera variabler och perspektiv få bara med eftersom dom påverkar samhället.

Om vi diskuterade spelmissbruk så skulle spelbolagen tas upp, även om man har eget ansvar om man spelar bort sina pengar. Förstår du?
    Våldsam skillnad mellan att diskutera hur olika variabler samspelar och att säga att det är någons fel.
  • Jimmy75
    Anonym (Rutan) skrev 2025-07-02 22:44:02 följande:

Vem har sagt något om att lägga ner något? Sluta hitta på saker. 

Men varför vara på Tinder om det är så dåligt? Ingen tvingar männen att vara där. 

Exakt!

Det är som att gå ut i regnet utan paraply eller regnkläder och sedan bli bitter och besviken över att man blev blöt.

• Jimmy75
    Anonym (X) skrev 2025-07-02 22:52:54 följande:
    Men du skrattar åt att man har ett eget val, som om problemet på Tinder inte kan diskuteras utan att adressera skulden till personen som har eller kan välja bort Tinder.

Skrattar du åt överviktiga som kan välja att inte äta och bli normalviktiga? (jag förstår att du inte vill svara på den).

Inte för att jag förstår varför just överviktigas val är så viktiga, eller varför du hänger upp dig så på mitt inlägg....eller jo, det gör jag iofs. Det brukar vara känsligt när man är där och drar i den där offerkoftan. Som direkt svar på din fråga. Nej, jag skulle inte skratta åt en sådan person, men jag skulle inte under några omständigheter stryka medhårs eller censurera mig och uppmuntra gnället (ursäkta det dåliga ordvalet).

Du kan vända och vrida på det hur du vill men det i slutänden är frågan om man vill ändra på något eller beklaga sig över det.

• Jimmy75
    Anonym (Fast) skrev 2025-07-02 23:45:59 följande:
    Det är naturligtvis inte Tinders fel att det går dåligt för män (även om dom ser att tjäna mycket pengar på det) . Att det går dåligt beror på obalansen mellan män och kvinnor. Obalansen leder till att kvinnor blir ännu mera kräsna vilket leder till att det går ännu sämre för män.

Nu vill vi inte höra gnäll mot manliga skribenter, Jimmy75. Nu vill vi höra konkreta åtgärder hur du skall förändra kvinnor på Tinder, utan att du skyller på män. 
    Du beklagar dig att andra inte kommer med konkreta exempel, visa nu att du själv är så förträfflig Jimmy75. Visa oss.

Tja alltså det är inte rocket science, men innan jag ger konkreta exempel behöver det ju först förtydligas att jag aldrig någonsin påstått att jag kan tala om för någon annan hur man lyckas på tinder. Jag vänder mig mot att personen påstår att det är tinders fel att männen beter sig som de gör. DET är vad jag har kommenterat för det är bullshit. "Det är inte MITT fel att jag körde för fort konstapeln. Hur ska jag kunna rå för att min bil går så snabbt och att det finns så raka, breda och fina vägar - jag hade inget val"

Med det ur vägen - om man inte lyckas på tinder så kan man ju alltid avsluta sitt konto där och söka kontakt någon annanstans.

Men du kan ju inte ha läst ett ord jag skrivit (läsa innebär mer än att faktiskt bara avkoda orden). Hela poängen är att inte hela tiden leta efter orsaker man INTE har kontroll över. "Förändra kvinnor på tinder"??? 

1. Det kan jag inte av orsaker som är så självklara att jag inte vet var jag ska börja.
    2. Varför skulle det vara önskvärt även om det GICK?

Det är alltså det vanliga tugget att det går dåligt för män på grund av att kvinnor är för kräsna? Vilket i sig är en så banal analys att jag saknar ord. Om en person, oavsett om det är en man eller kvinna, hittar någon som motsvarar hens förväntningar så räcker ju det. Du ändrar ju inte dina preferenser bara för att utbudet ändras, obs, det förutsätter att vi inte pratar om en person som tidigare sänkt sina krav för att hen tänker att det är enda sättet.

Men hela poängen är ju att inte lägga det utanför sig själv - den enda person jag kan kontrollera och styra över är mig själv. Allt annat är utanför min kontroll, så varför skulle jag vilja lägga mer av min lycka där än vad som är absolut ofrånkomligt???

• Jimmy75
    Anonym (X) skrev 2025-07-02 23:58:32 följande:
    Du tar den lätta vägen retoriskt och slänger offerkoftan på personer som vågar prata om dessa saker. Nu har jag ingen aning, men skulle inte bli förvånad om det sitter en Kerstin bakom nicket Jimmy75.
    Det sitter en Jimmy född 1975 bakom det nicket och han vill i all välmening upplysa dig om att så länge du envisas med att ha den förklaringsmodellen du har så kommer ingenting ändras för dig. Fine by me om du tycker det är vad du vill ha, men frågar du mig så ger dina inlägg intrycket av att du egentligen önskar något annat.
  • Jimmy75
    Ikaros12 skrev 2025-07-03 07:29:01 följande:

En sak som alltid slår mig när jag hör eller läser såna här frågeställningar, är att den som skriver frågan har en bild av att det har sett mycket annorlunda ut tidigare som skulle varit mycket bättre. Jag har inte kunnat hitta något mer utlägg i tråden som beskriver när det var på ett annat sätt och hur de var då. Bara för att förstå frågeställningen rätt. Vilket årtionde eller århundrade var män inte mesiga och hur var de då? Hur såg samhället ut som gjorde att det var mycket bättre för både män och kvinnor. Det finns tidsepoker som glorifieras av nostalgiker. Men om man faktiskt läser om hur det var, så ser man att det inte var så fantastisk. Jag tror egentligen att samhället blir bättre och bättre för den större massan. För att det just blir mer jämställt och att vi mer och mer får vara den vi är. Sedan har det alltid funnits både bittra och mesiga människor som inte vågar stå för vad som är viktigt för dem. Att tappa det och bli oresonligt arg är för mig också bara ett täcken på att man inte kan hantera situationen längre. Att man inte har förmågan att hantera sina egna känslor och vill att andra ska anpassa sig efter dem. Det är ingen styrka utan en svaghet hos individen.

Klockrent!
  • Jimmy75
    Anonym (X) skrev 2025-07-03 07:54:29 följande:

Offtopic, men jag har inga problem att ta den vägen. 

Vad är det som ska ändras för mig? 

Ja av någon anledning drog du slutsatsen att det antagligen i själva verket satt en kvinna bakom min signatur och skrev. Det tolkade jag som samma eviga gamla trötta åsikt här på FL - allt är kvinnors fel på ett eller annat vis och det självklart måste vara en kvinna som sitter här och diskuterar individens egna ansvar för sin lycka. Dina inlägg i övrigt har jag tolkat som att det är saker i tillvaron som du är missnöjd med och att du hittar förklaringen till att det är så utanför dig själv.

Det kan för all del vara helt feltolkat. Du kanske inte alls är missnöjd över något i ditt liv och i själva verket sitter här och för talan för andra som har det kämpigt. Så om just du behöver ändra på något har jag naturligtvis inte en aning om. Det är dock lättare att diskutera saker ur ett jag/du perspektiv ibland så då utgick jag från det. Så utifrån antagandet att du var missnöjd med något menade jag att så länge din förklaringsmodell är att ditt liv ser ut som det gör på grund av andra så kommer du aldrig kunna ändra på det.

• Jimmy75
    Anonym (Kavaj) skrev 2025-07-03 13:15:50 följande:

Jag förstår att vissa saker kan vara designade för att skapa ett begär. Finns psykologiska faktorer till att människor gör i princip allt. Det finns även psykologiska faktorer som gör att människor släpper allt egenansvar. T ex att en person som är helt motbjudande, misogyn och allmänt aggressiv skyller ifrån sig på andra att han saknar flickvän. 

Så ja, jag förstår, men samtidigt ifrågasätter jag den sortens beteende som skvalpar över på omgivningen.

Skönt att någon förstår.
Svar på tråden Män har blivit för mesiga