Inlägg från: Anonym (Kavaj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kavaj)

Män har blivit för mesiga

Anonym (Rutan) skrev 2025-07-01 18:21:21 följande:
    Nu frågade jag inte om vilken kritik om kvinnor som inte får skrivas. Utan jag vill veta vilka rättigheter män vill ha som det inte skrivs om. 
    "Tillgång till en kvinna att ha sex med"
    brukar det normalt handla om i såna här trådar.
  • Anonym (Kavaj)
    Anonym (Rutan) skrev 2025-07-01 19:53:04 följande:
    Det är det inte. Vill mannen ha delad vårdnad så gifter han sig innan barnen kommer. 
    Vet inte om man behöver vara gift ens. Det är väl bara att berätta att han är fadern och vill finnas i barnets liv.
  • Anonym (Kavaj)
    Tow2Mater skrev 2025-07-01 20:50:26 följande:
    Du missade helt poängen.

Du har rätt - kvinnan kan berätta det, och om hon har den intentionen måste han under 9 månaders tid finna sig i att försöka hålla henne på gott humör så hon inte godtyckligt känner för att ändra sig hux flux. 
    Han har möjlighet att separera direkt när han fattar att hon är gravid, komma tillbaka när barnet är fött och säga sig vilja ha delad vårdnad. Oavsett på vilket humör kvinnan är på.

Poängen är att det här problemet som du försöker prata om knappt existerar. Släktskapet mellan barn och mamma är enkelt att avgöra pga biologiska skäl. 
  • Anonym (Kavaj)
    Tow2Mater skrev 2025-07-01 23:22:13 följande:
    Igen missar du poangen, eller så skyms den av de femisistiska glasögonen.

I ditt scenario tvingas han, om mamman är på det humöret, likväl strida både länge och dyrt för att få bli en likvärdig förälder till sitt barn. Kanske så länge att alla fl-dagar är uppanvända av mamman och det finns inga kvar till honom. Och så får han hoppas mamman inte fått för sig att flytta långt med barnet under tiden han strider för sin del av vårdnaden.

Så vi kan strunta i nolltolerans mot kvinnovåld och annat också då om du anser detta 'knappt existerar'. Att mamman ska ha denna makt över pappan borde inte vara acceptabelt i ett jämställt samhälle. Jag tror faktist det är vanligare än du tror att pappor känner av denna maktobalans..
    Tycker att föräldraledighet ska förkortas markant och användas av den som föder barnet i alla fall. Så ser mina "feministiska glasögon" ut. Vad kallar du dina glasögon för? Ska vi strunta i våld mot kvinnor för att kvinnan är det könet som kan ibland föda barn? Jag är uppriktigt nyfiken över din åsikt här. 
  • Anonym (Kavaj)
    Tow2Mater skrev 2025-07-02 12:33:49 följande:
    Jag har sagt min åsikt, gäller nolltolerans på ett område kan det gälla på ett annat. Jag tycket vi ska ha det på båda områdena.
    Det är ju inte ens jämförbart. Tycker du att det är jämförbart från en könskrigaraspekt eller? 
  • Anonym (Kavaj)
    Tow2Mater skrev 2025-07-02 15:05:16 följande:
    Varför jämföra på en skala? Jag anser pappor som inte behandlas som fullgoda föräldrar under lagen, utan måste finna sig i att stå under mammors godtycke och nycker, och måsta strida för att sent om sider kunna bli det, är förkastligt och ska inte accepteras med ursäkten 'det är ju inte så många'. Och jag tror det är fler än man yror som inte vågar stå upp mot kvinnorma med risk att tvingad strida om de skulle göra det.
    Ja, varför jämför du med våld mot kvinnor? Vad finns det för koppling här? Den enda kopplingen jag kan se är att det handlar om ett könskrigande, men du kanske har en annan förklaring?
  • Anonym (Kavaj)
    Tow2Mater skrev 2025-07-02 18:35:56 följande:
    Läs om vad jag skrev om du inte forstod poängen. Tänker inte tjafsa mer med dig.
    Jag kan inte tolka det på annat sätt än att du pysslar med ett könskrig. Det är min poäng. Om du väljer att inte svara på en rak fråga så är det upp till dig. Tjafset får du stå för. (Och könskrigande uppenbarligen)
  • Anonym (Kavaj)
    Anonym (Rutan) skrev 2025-07-02 22:44:02 följande:

Vem har sagt något om att lägga ner något? Sluta hitta på saker. 

Men varför vara på Tinder om det är så dåligt? Ingen tvingar männen att vara där. 

Jag förstår inte heller saken. Känns som att allt ansvar över sitt eget liv och lycka är tänkt att tas bort.
  • Anonym (Kavaj)
    Bjoer skrev 2025-07-03 09:07:23 följande:
    Bara för att man har ansvar för sitt eget liv och sina val betyder inte det att andra delar av samhället saknar ansvar. Spelbolag som medvetet designar spel och annonser för att trigga beroendemekanismer har ett stort ansvar i folks ruinerade liv. Samma sak gäller datingappar, sociala medier osv. De är medvetet designade för att få folk att ta dåliga beslut och kasta pengar på skit som i längden gör dem olyckliga. Att då säga "Amen det är ju bara att inte göra det." är naivt och oförstående till hur människor fungerar.

Jag förstår att vissa saker kan vara designade för att skapa ett begär. Finns psykologiska faktorer till att människor gör i princip allt. Det finns även psykologiska faktorer som gör att människor släpper allt egenansvar. T ex att en person som är helt motbjudande, misogyn och allmänt aggressiv skyller ifrån sig på andra att han saknar flickvän. 

Så ja, jag förstår, men samtidigt ifrågasätter jag den sortens beteende som skvalpar över på omgivningen.

Svar på tråden Män har blivit för mesiga