• Anonym (T.L)

Klarar inte att jobba heltid 😔

Jag har en längre tid arbetat 75% efter att sakta trappat upp efter utbrändhet/ångest osv. Jag stör i kö till utredning för ADHD som läkare och psykolog tror att jag har men kön är lång och jag är inte prioriterad. När jag har jobbat 75% har det legat på gränsen till att få ihop livet men jag har precis klarat det. Visst kom det svackor och det uppstod sjukdagar här och där men jag började få en struktur på mig själv, vardagen o livet. Sist jag var hos läkaren sa han att nu måste jag gå upp på 100% och om inte jag klarar det så får jag gå ner i tid själv. Jag har nu arbetat 100% i ca 2-3 månader och det mesta har rasat? alla rutiner, träning, sömn. Ofta migrän , mer ångest och det hela blir som en växande snöboll. Jag skulle så gärna gå ner till 75% men då överlever inte jag ekonomiskt. Eller vilja gå ner är fel, jag skulle behöva för jag klarar uppenbarligen inte av att arbeta 100%. Hur gör man?? Tips?

• Svar på tråden Klarar inte att jobba heltid 😔
  • Mael

Hej

jag är inre där du är ännu men är sjukskriven och ska börja på 25% till veckan. Oroar mig dock redan eftersom FK redan är på mig angående jobbet. Är det helt utesluter att gå ner till 75%? kan du dra ner på några kostnader? 

vad har du för symtom på utbrändhet? 

• Anonym (Em)

Har du läst något på nätet om adhd? Det finns mycket skrivet om t ex struktur och rutiner som kanske kan hjälpa dig att fungera bättre tills du får utredning. 

• Anonym (K)

Har du barn? Om inte så finns det mycket att göra för att dra ner på kostnaderna. Vad jobbar du med?

• Anonym (Klang)

Dra ner på dina kostnader så du har råd att arbeta 75%. 

Jag lovar dig , om du inte gör det nu, så kommer du att gå in i väggen och då kommer du att bli sjukskriven 100% Har du råd med det?

• Dexter dot com

Dom flesta av oss kan ju minska utgifterna genom att tex byta till mindre, billigare boende, cykla/åka buss till jobbet istället för att ha bil, säga upp alla onödiga abonnemang, minska matkostnaderna, omplacera husdjur mm. Har du kollat vad du kan göra för att få mindre utgifter?

• Anonym (M)

Byt läkare.
    Om du har en 100% tjänst som du är för sjuk för att täcks fullt ut skall du kunna bli sjukskriven en viss procent.
    Är du fortsatt sjuk är det inte minska dun tjänst du skall göra i första hand.
    Läkaren kan inte vägra sjukskriva dig om du är för sjuk för att jobba.

Du kan vara sjukskriven åtminstone fram till all utredning är klar. Kom.er man fram till att du har en varaktig funktionsnedsättning kan en viss del bli permanent sjukersättning. 

Skulle ett annat jobb fungera bättre? Har du tittat på det?

• Jesper f
    Anonym (M) skrev 2025-07-02 11:34:46 följande:

Byt läkare.
    Om du har en 100% tjänst som du är för sjuk för att täcks fullt ut skall du kunna bli sjukskriven en viss procent.

Du kan vara sjukskriven åtminstone fram till all utredning är klar. Kom.er man fram till att du har en varaktig funktionsnedsättning kan en viss del bli permanent sjukersättning. 

Jag undrar om det verkligen hjälper, Försäkringskassan verkar hålla stenhårt i sin "Diagnos bibel", och individuella förutsättningar verkar inte vara särskilt väsentliga... Ja, hon är på kö till utredning, men min erfarenhet är att FK i det mesta inte beviljar något INNAN man defakto har den diagnosen. Då är det den man jämför med.

Det är en väldigt svår situation, men det här har uppkommit av att det numer är FK som godkänner sjukskrivningarna i sig eller inte, inte läkaren. Det är ett sätt att illvilligt dra ned sjukskrivningsstatistiken på sjukas bekostnad.
  • Anonym (T.L)

Tack för alla svar och tips 🙏🏼 just det som du Jesper skrev är det jag också undrar mycket över? jag klarar att jobba 75 och jag vill jobba men för dålig för att klara 100. Tänker att man borde få vara sjukskriven då men så är det kanske inte? när jag går upp till 100 blir ju jag en mer belastning eftersom jag då oftare blir sjuk och måste vara hemma helt. 

• Swytte

Bara för att man har svårt för att jobba 100% betyder det inte att man är sjuk och behöver vara sjukskriven. Jag arbetar 100% och hinner ofta inte sova tillräckligt och hinner definitivt inte träna. Det är helt normalt och jag är inte sjuk. Antingen får jag sänka kraven på något annat håll i livspusslet och dra ner på ex sömn och hem eller avsluta något fritidsintresse för att orka jobba heltid eller så får jag gå ner i tid och då acceptera något lägre levnadsstandard för att slippa jobba heltid. Det är orimligt att detta ska ske på samhällets bekostnad.

• Anonym (Klang)
    Anonym (T.L) skrev 2025-07-02 15:19:19 följande:

Tack för alla svar och tips 🙏🏼 just det som du Jesper skrev är det jag också undrar mycket över? jag klarar att jobba 75 och jag vill jobba men för dålig för att klara 100. Tänker att man borde få vara sjukskriven då men så är det kanske inte? när jag går upp till 100 blir ju jag en mer belastning eftersom jag då oftare blir sjuk och måste vara hemma helt. 

Men om du aldrig kommer upp till 100% igen så får du ju acceptera det och söka en sådan tjänst.

Då kan ju alla säga att de inte orkar arbeta full tid och sedan få pengar för resten av tiden.

Sjukskrivning är ju för att man tillfället inte kan arbeta och inte ska förlora för mkt i lön. Tanken är att du alltid ska gå tillbaka till din ordinarie tjänst. Klarar du inte din ordinarie tjänst så får du antingen gå ner i tid, om ag tillåter det, eller söka en annan tjänst du klarar av.
  • Anonym (M)
    Jesper f skrev 2025-07-02 14:21:01 följande:
    Jag undrar om det verkligen hjälper, Försäkringskassan verkar hålla stenhårt i sin "Diagnos bibel", och individuella förutsättningar verkar inte vara särskilt väsentliga... Ja, hon är på kö till utredning, men min erfarenhet är att FK i det mesta inte beviljar något INNAN man defakto har den diagnosen. Då är det den man jämför med.

Det är en väldigt svår situation, men det här har uppkommit av att det numer är FK som godkänner sjukskrivningarna i sig eller inte, inte läkaren. Det är ett sätt att illvilligt dra ned sjukskrivningsstatistiken på sjukas bekostnad.
    Läkarens uppgift är att sjukskriva när man är för sjuk för att jobba.
    Försäkringskassan kan neka ersättning, men sjukskrivningen är ändå giltig för att vara hemma från jobbet utan olovlig frånvaro. Man har alltså kvar sin 100% tjänst men jobbar och får betalt för 75%.

TS verkar ju inte anse att hen klarar sig på lägre inkomst så då finns inga alternativ annat än att jobba trots sjukdom, söka annat jobb eller hoppas att Försäkringskassan godkänner ytterligare sjukskrivning.

Om läkaren vägrar sjukskriva så är rådet därför att byta läkare.
  • Anonym (Luke)
    Anonym (T.L) skrev 2025-07-01 22:46:53 följande:

Jag har en längre tid arbetat 75% efter att sakta trappat upp efter utbrändhet/ångest osv. Jag stör i kö till utredning för ADHD som läkare och psykolog tror att jag har men kön är lång och jag är inte prioriterad. När jag har jobbat 75% har det legat på gränsen till att få ihop livet men jag har precis klarat det. Visst kom det svackor och det uppstod sjukdagar här och där men jag började få en struktur på mig själv, vardagen o livet. Sist jag var hos läkaren sa han att nu måste jag gå upp på 100% och om inte jag klarar det så får jag gå ner i tid själv. Jag har nu arbetat 100% i ca 2-3 månader och det mesta har rasat? alla rutiner, träning, sömn. Ofta migrän , mer ångest och det hela blir som en växande snöboll. Jag skulle så gärna gå ner till 75% men då överlever inte jag ekonomiskt. Eller vilja gå ner är fel, jag skulle behöva för jag klarar uppenbarligen inte av att arbeta 100%. Hur gör man?? Tips?

Du klarar mycket mer än du tror.

Du måste däremot sätta dig ner och skapa nya rutiner för 100 procents jobb.

Det viktigaste är att du förstår att du klarar mycket mer än du tror.

Ta det lugnt slappna av och jobba. Att lära dig att vara lugn på jobbet är oerhört viktigt. När man väl lär sig det är det enklare att vara på jobbet än att vara hemma.
  • Tow2Mater

Om du inte får ihop livet om du jobbar 8 timmar per dag, men det funkar om du jobbar 6 timmar per dag får du hitta vad du kan stryka ur ditt privatliv som du tycker du måste ha de extra två timmarna till. Gör en lista och prioritera vad du lagger din fritid på för att du ska få ihop livet.

Dran ner barnens fritidsaktiviter, dra ner egna aktiviteter, sluta laga all mat från (av)grunden, etc. Och ja dra ner på träningen om den kräver extra tid; promenaden till morgonbussen räknas som träning.

• Anonym (Ingen rättighet)
    Anonym (M) skrev 2025-07-02 11:34:46 följande:

Byt läkare.

Läkaren gör en medicinsk bedömning och kan nu se att utifrån patientens utbrändhetssymtom så har hen nu blivit tillräckligt bra för att utföra ett arbete på 100%. ADHD är inte en diagnos som egentligen leder till sjukskrivning eller sjukersättning. Om du som person känner att du inte hinner med ditt privatliv om du jobbar 100% och därmed blir stressad av det då är det inte en sjukdom som leder till sjukskrivning och då behöver du som person se över hur du lägger upp ditt liv. Alternativen är då som många skriver att antingen dra ner på arbetstiden själv, med effekten av lägre inkomst, eller att prioritera i privatlivet. Har du svårt att göra det pga ADHD så kan du få hjälp av arbetsterapeut, kurator eller boendestödjare. Lösningen är inte sjukskrivning för att få livet att fungera. 

Det finns ingen rättighet att vara sjukskriven fram tills utredningen är klar, men du har möjlighet att få hjälp med dina svårigheter även utan utredning. Sjukskrivning ges om personen har en nedsatt arbetsförmåga. Om personen riskerar att hamna i samma situation igen ska andra insatser ges för att stötta personen. Om inga andra lösningar finns än minskad arbetstid så är det det som ska ske. Sjukersättning är skitsvårt att få igenom idag även för personer med kombinerade psykiska och fysiska besvär. 

• Anonym (M)
    Anonym (Ingen rättighet) skrev 2025-07-03 21:17:49 följande:

Läkaren gör en medicinsk bedömning och kan nu se att utifrån patientens utbrändhetssymtom så har hen nu blivit tillräckligt bra för att utföra ett arbete på 100%. ADHD är inte en diagnos som egentligen leder till sjukskrivning eller sjukersättning. Om du som person känner att du inte hinner med ditt privatliv om du jobbar 100% och därmed blir stressad av det då är det inte en sjukdom som leder till sjukskrivning och då behöver du som person se över hur du lägger upp ditt liv. Alternativen är då som många skriver att antingen dra ner på arbetstiden själv, med effekten av lägre inkomst, eller att prioritera i privatlivet. Har du svårt att göra det pga ADHD så kan du få hjälp av arbetsterapeut, kurator eller boendestödjare. Lösningen är inte sjukskrivning för att få livet att fungera. 

Det finns ingen rättighet att vara sjukskriven fram tills utredningen är klar, men du har möjlighet att få hjälp med dina svårigheter även utan utredning. Sjukskrivning ges om personen har en nedsatt arbetsförmåga. Om personen riskerar att hamna i samma situation igen ska andra insatser ges för att stötta personen. Om inga andra lösningar finns än minskad arbetstid så är det det som ska ske. Sjukersättning är skitsvårt att få igenom idag även för personer med kombinerade psykiska och fysiska besvär. 

När TS nu jobbat 100% några månader och det inte fungerar alls så blir det en medicinsk bedömning att hon är för sjuk för 100%.
    Det låter som om ts har en nedsatt arbetsförmåga. Ingen kan tvinga ts att gå ner i tid.
    Läkaren kan inte på förhand vägra skriva sjukintyg för att det "borde gå" att jobba.
    Ts sover dåligt, har ångest och migrän. Låter det som 100% arbetsförmåga? 

Om det nu är fritiden som gör ts sjuk bör hon naturligtvis ändra på detta, men just nu har hon inte förmåga att prestera 100% på grund av symtom som tar ner hennes arbetsförmåga.
  • Anonym (Sammasomdu)

Har varit utbränd men stannade på 75%

fungerar ej på högre men kan jobba Extra ibland och det funkar.  Jobbar du där du har möjlighet att jobba extra? Då hade jag stannat på 75% och styrt de andra procenten själv.

Alt byt jobb❤️ vad kan du göra för att jobba mindre ? Går det? 

funkar 85%? 80? 90? Det ger ändå vissa skillnader. 

har du barn? under 13 år kan du får partiellt förläldrsledigt. Lycka till 

Svar på tråden Klarar inte att jobba heltid 😔