Anonym (Ingen rättighet) skrev 2025-07-03 21:17:49 följande:
Anonym (T.L) skrev 2025-07-01 22:46:53 följande:
Klarar inte att jobba heltid 😔
Jag har en längre tid arbetat 75% efter att sakta trappat upp efter utbrändhet/ångest osv. Jag stör i kö till utredning för ADHD som läkare och psykolog tror att jag har men kön är lång och jag är inte prioriterad. När jag har jobbat 75% har det legat på gränsen till att få ihop livet men jag har precis klarat det. Visst kom det svackor och det uppstod sjukdagar här och där men jag började få en struktur på mig själv, vardagen o livet. Sist jag var hos läkaren sa han att nu måste jag gå upp på 100% och om inte jag klarar det så får jag gå ner i tid själv. Jag har nu arbetat 100% i ca 2-3 månader och det mesta har rasat? alla rutiner, träning, sömn. Ofta migrän , mer ångest och det hela blir som en växande snöboll. Jag skulle så gärna gå ner till 75% men då överlever inte jag ekonomiskt. Eller vilja gå ner är fel, jag skulle behöva för jag klarar uppenbarligen inte av att arbeta 100%. Hur gör man?? Tips?
Läkaren gör en medicinsk bedömning och kan nu se att utifrån patientens utbrändhetssymtom så har hen nu blivit tillräckligt bra för att utföra ett arbete på 100%. ADHD är inte en diagnos som egentligen leder till sjukskrivning eller sjukersättning. Om du som person känner att du inte hinner med ditt privatliv om du jobbar 100% och därmed blir stressad av det då är det inte en sjukdom som leder till sjukskrivning och då behöver du som person se över hur du lägger upp ditt liv. Alternativen är då som många skriver att antingen dra ner på arbetstiden själv, med effekten av lägre inkomst, eller att prioritera i privatlivet. Har du svårt att göra det pga ADHD så kan du få hjälp av arbetsterapeut, kurator eller boendestödjare. Lösningen är inte sjukskrivning för att få livet att fungera.
Det finns ingen rättighet att vara sjukskriven fram tills utredningen är klar, men du har möjlighet att få hjälp med dina svårigheter även utan utredning. Sjukskrivning ges om personen har en nedsatt arbetsförmåga. Om personen riskerar att hamna i samma situation igen ska andra insatser ges för att stötta personen. Om inga andra lösningar finns än minskad arbetstid så är det det som ska ske. Sjukersättning är skitsvårt att få igenom idag även för personer med kombinerade psykiska och fysiska besvär.
När TS nu jobbat 100% några månader och det inte fungerar alls så blir det en medicinsk bedömning att hon är för sjuk för 100%.
Det låter som om ts har en nedsatt arbetsförmåga. Ingen kan tvinga ts att gå ner i tid.
Läkaren kan inte på förhand vägra skriva sjukintyg för att det "borde gå" att jobba.
Ts sover dåligt, har ångest och migrän. Låter det som 100% arbetsförmåga?
Om det nu är fritiden som gör ts sjuk bör hon naturligtvis ändra på detta, men just nu har hon inte förmåga att prestera 100% på grund av symtom som tar ner hennes arbetsförmåga.