• Anonym (Olycklig)

Svårt att dejta igen efter uppbrott

För två år sedan gjorde jag och mitt ex slut, olyckliga av att vi inte kunde fortsätta framtiden tillsammans. (Detta pga distansförhållande som inte höll). Jag var rikigt ledsen och nere vilket jag trodde han också var. Ett år senare är han redan sambo. Han kom över mig väldigt snabbt med andra ord. Själv har jag inte klarat av att dejta igen. Hur ska jag komma över tröskeln? Jag vill våga dejta igen, vill våga älska igen. Att mitt ex lyckades med detta så snabbt gör mig irriterad ärligt talat. Det vi hade betydde nog inte mer. 

Hur lyckades ni komma igång med dejtandet igen? 

• Svar på tråden Svårt att dejta igen efter uppbrott
  • Jimmy75

Först och främst vill jag bara säga att hur snabbt han kom vidare inte behöver reflektera ett skvatt över er relation och vilken betydelse den och du hade för honom - inte för att befria honom, utan för att ge dig ett annat perspektiv där du inte behöver se det som ett kvitto och skugga över det ni hade ❤️

För min del gick det lite upp och lite ner. Kom väl igång och dejtade lite ungefär ett halvår senare. För min exfru gick det fortare - hon var igång innan "liket" hade hunnit kallna. Tog mig väl något år att läka ut den relationen. Tog däremot 3 år att vänja mig och komma över ensamhetskänslan jag fick varje vecka när barnen var hos sin mamma.

• KimLinnefeldt
    Jimmy75 skrev 2025-07-02 01:38:08 följande:

Först och främst vill jag bara säga att hur snabbt han kom vidare inte behöver reflektera ett skvatt över er relation och vilken betydelse den och du hade för honom - inte för att befria honom, utan för att ge dig ett annat perspektiv där du inte behöver se det som ett kvitto och skugga över det ni hade ❤️

För min del gick det lite upp och lite ner. Kom väl igång och dejtade lite ungefär ett halvår senare. För min exfru gick det fortare - hon var igång innan "liket" hade hunnit kallna. Tog mig väl något år att läka ut den relationen. Tog däremot 3 år att vänja mig och komma över ensamhetskänslan jag fick varje vecka när barnen var hos sin mamma.

Instämmer. Jag har varit som mannen i TS exempel, inledde ett nytt förhållande ett par månader efter att det tagit slut.

Exet pikade mig och undrade om hon betytt så lite för mig. Men det var verkligen inget mått på mina känslor för henne. Jag var ledsen och sökte väl tröst, det kändes skönt att någon var attraherad av mig.
  • Anonym (Mii)

Efter ett 7 års långt förhållande så hittade mitt ex en ny efter 6 månader. Själv sitter jag har 9 år senare och har inte klarat av att dejta. Jo, jag har varit på en del dejter men märker att jag inte kan fastna för någon, jämför bara med mitt ex och ingen kan mäta sig med honom. 90% av männen idag vill bara ha sex så mitt förtroende för dagens män är noll. Mitt ex var min stora kärlek och jag har ställt in mig på att leva ensam. Går inte att hitta en attraktiv man idag som samtidigt både är vettig och seriös.

• Jimmy75
    Anonym (Mii) skrev 2025-07-02 10:27:02 följande:

Efter ett 7 års långt förhållande så hittade mitt ex en ny efter 6 månader. Själv sitter jag har 9 år senare och har inte klarat av att dejta. Jo, jag har varit på en del dejter men märker att jag inte kan fastna för någon, jämför bara med mitt ex och ingen kan mäta sig med honom. 90% av männen idag vill bara ha sex så mitt förtroende för dagens män är noll. Mitt ex var min stora kärlek och jag har ställt in mig på att leva ensam. Går inte att hitta en attraktiv man idag som samtidigt både är vettig och seriös.

Beklagar verkligen din situation. Det är tufft att vara för och ännu svårare att ta sig ur ❤️
Svar på tråden Svårt att dejta igen efter uppbrott