• Anonym (Samme)

Varför sån skillnad på åsikter av män och kvinnor

Ta ordet generalisera på allvar i denna tråd. Jag vill inte att enstaka personer påtalar att hen tycker si eller så. Nu pratar jag i grova generella termer.

SD - Män är med, kvinnor mot
    Trump - Män med, kvinnor mot
    Feminism - Kvinnor med, män mot
    Hamas - Kvinnor med, män mot
    Hårdare tag i samhället - Män med, kvinnor mot
    Miljöfrågor känns betydligt viktigare för kvinnor än för män
    Politiskt över lag, kvinnor rött och män blått
    Kvinnor är mer hbtqi vänliga än män

Vad är det som gör att det är så tror ni?

• Svar på tråden Varför sån skillnad på åsikter av män och kvinnor
  • Tukt

Det är väl för att fler män tänker med reptilhjärnan än kvinnor. Förutsatt att påståendet stämmer, vilket är svår att veta.

• Anonym (Samme)
    Tukt skrev 2025-07-03 00:24:18 följande:

Det är väl för att fler män tänker med reptilhjärnan än kvinnor. Förutsatt att påståendet stämmer, vilket är svår att veta.

Själv tycker jag det är logiskt med strängare straff tex eftersom det ger konsekvenser och statuerar exempel så att andra uppför sig.
  • Anonym (Linden)

Fler kvinnor är inte ok med Hansa. Tvärtom, har inte hört en enda kvinna som sagt att de stöder Hamas.

Du blandar ihop kritik mot Israel och stöd för Hamas. Någon nämnde reptilhjärnan, du kanske inte kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Är det typiskt manligt, att inte kunna se att man kan vara emot både Hanas och Israel?

• Anonym (L)

Håller med om flera, men var i hela världen har fåt ifrån att kvinnor är för Hamas? Det stämmer inte ens bland palestinier. Du hade på samma att kunnat skriva att män ät för att barn dödas i Gaza medan kvinnor är emot.

• Anonym (Linden)
    Anonym (Samme) skrev 2025-07-03 08:47:57 följande:
    Själv tycker jag det är logiskt med strängare straff tex eftersom det ger konsekvenser och statuerar exempel så att andra uppför sig.
    De har hårda straff i USA. Har kriminaliteten minskat där?

Du får gärna visa forskning på att hårda straff minskar kriminaliteten. 
  • Anonym (Ella)

Om vi nu ska generalisera på det sättet kan man väl säga att kvinnor överlag är mer inriktade på relationer, mer empatiska och mindre brydda om pengar. Män fokuserar mer på status och prylar, och ekonomi när det gäller politik. Det handlar väl mycket om hur man är uppfostrad och vilket yrke man valt, bland annat.

• Anonym (Ella)

Vad gäller Hamas har inte heller jag hört någon kvinna stötta dem. Bara för att man är mot Israels galenskaper betyder inte att man står på Hamas sida.

Lika lite som jag skulle tycka att Sovjetunionen var ett fantastiskt land bara för att jag tycker att Nazityskland var hemskt.

• Anonym (Linden)

Kvinnor är ju överrepresenterade i vård och omsorg samt grundskola. Inte konstigt att de inte röstar höger då högerns politik inte gynnar deras arbeten och inte heller deras egen ekonomi. 

Män har högre lön generellt sett, inte konstigt att de röstar på politikern gynnar dom. 

• Bjoer
    Anonym (Samme) skrev 2025-07-03 08:47:57 följande:
    Hur är det logiskt med något som inte fungerar? Strängare straff ger inte lägre brottslighet.

Ärligt, det känns som du tänker ett steg istället för fem och ser system som enkla istället för så komplexa som de är. Jag menar, svaret på frågan du ställer finns men inte på familjeliv, utan i psykologiforskning. Kolla populärvetenskapliga kanaler i psykologi istället, som ex. podden "Dumma människor.".
  • burleskburkläsk
    Anonym (Samme) skrev 2025-07-03 00:12:56 följande:
    Varför sån skillnad på åsikter av män och kvinnor

Ta ordet generalisera på allvar i denna tråd. Jag vill inte att enstaka personer påtalar att hen tycker si eller så. Nu pratar jag i grova generella termer.

SD - Män är med, kvinnor mot
    Trump - Män med, kvinnor mot
    Feminism - Kvinnor med, män mot
    Hamas - Kvinnor med, män mot
    Hårdare tag i samhället - Män med, kvinnor mot
    Miljöfrågor känns betydligt viktigare för kvinnor än för män
    Politiskt över lag, kvinnor rött och män blått
    Kvinnor är mer hbtqi vänliga än män

Vad är det som gör att det är så tror ni?

Jag är man, straight som fan!

SD - Fixar inte.

Trump - Hatar djupt.

Feminism - För, då jag ser det för vad det är.
    Hamas - Tror knappast kvinnor är för, Hamas är skit!

Hårdare tag i samhället - Blandat då jag vill att man lägger energi på brotten i samhället, högre straff hjälper föga, bättre ett hårt men rättvist första straff, återfall eller nytt straff efter det...10 år, är brottet synnerligen grovt...25 år!

Miljöfrågor - Extremt viktigt!

Politiskt - Politik är blä...nånstans i mitten är jag nog...

HBTQI - Absolut för.
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
Svar på tråden Varför sån skillnad på åsikter av män och kvinnor