Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Varför sån skillnad på åsikter av män och kvinnor

Tukt skrev 2025-07-03 10:42:49 följande:
    Känslomässigt sätt kan en sak vara logisk, samtidigt som den inte är sann.
    Vad det gäller straff så finns det ju en hel del forskning på det. Är det logiken eller det man faktiskt vet, som ska styra?

Fast strängare straff kan vara en del av ett vinnande koncept även om de i sig kan sägas inte hjälpa i avskräckande syfte. Motsatsen i form av mildare straff hjälper ju inte heller. Strängare straff får i slutändan bort farliga personer från gatorna under en längre tid och det hjälper. 

Får se när studier kommer sedan om Aligator Alkatraz, ett intressant projekt.

Fler män är nog för hårdare straff, fler kvinnor tror fortfarande deras kärlek kan bota brottslingar.

• Tow2Mater
    Postman skrev 2025-07-03 23:25:11 följande:

Känns mest som TS är ute efter att spä på könskriget lite igen. Generellt så hamnar män och kvinnor lite på olika sidor för vi berörs av olika livssituationer. Generellt så har män lite mindre empati och vill ha mer lag, ordning och struktur medan kvinnor generellt har för mycket empati och är ambivalenta med lag, ordning och struktur för de vill se till allas välbefinnande. Hur eller hur så tror jag inte att det är så extremt stora åsiktsskillnader mellan män och kvinnor. 

Och du tolkar mäns önskan om ett tryggt samhälle genom lag och ordning som vad, om inte för allas välbefinnande?

Ponera ett politiskt parti skulle ha som största valfråga att dubblera föraldraledigheten - då kommer du se en majoritet av de barnafödande kvinnornas önskan om allas välbefinnande flyga ut genom fönstret för sin egen vinnings skull. De barnfria på deras jobb, och hur den dubblerade ledigheten skulle påverka dem och den extra stora kostnaden för skattebetalarna etc, kommer hon inte ägna den minsta tanke.
  • Tow2Mater
    Postman skrev 2025-07-04 00:16:15 följande:
    Tow2Mater, jag generaliserar spontant och lite stort som många andra i tråden, fastna inte i det. Det finns mycket som går att vända och vrida på här om man analyserar vad som skrivs. 
    Sant. Men jag tror de flesta generellt vill se till allas välbefinnande, men det kan ske på och ta uttryck i olika sätt. Sedan finns de som mest ser till sig själva, i alla grupper.
  • Tow2Mater
    Anonym (C) skrev 2025-07-04 17:58:05 följande:
    Det tror jag inte, kvinnor vill inte ens föda barn idag.
    Att en av fyra antingen är osäkra eller inte vill ha barn alls betyder att majoriteten av kvinnor faktist VILL ha barn. Och när barnet väl ploppar ut flyger likväl ofta all tanke på allas välbefinnande ut.
  • Tow2Mater
    Anonym (000) skrev 2025-07-04 18:31:52 följande:
    Kvinnor förväntas alltid att göra saker av pliktkänsla, inte får att de själva får ut något av saken. Din åsikt är ganska nedlåtande mot kvinnor. Det är dylika nedlåtande, polariserade attityder mot kvinnor som gör att de inte vill skaffa barn.

Kvinnor skulle inte föda fler barn för att deras föräldraledighet blir längre för den delen heller. Det är inte där skon klämmer.
    Vi pratade om hur man på olika sätt kan vilja premiera allas välbefinnande, eller inte. Att insinuera eller påstå att män vill det i mindre grad verkar du inte ha något emot, men kommer man med ett exempel att även kvinnor kan se mest till sin egen vinning och inte allas, då blir det liv i luckan.
  • Tow2Mater
    Anonym (K) skrev 2025-07-05 07:33:54 följande:
    Det beror antagligen på att det är så oerhört vanligt att det kommer fram att det var det egentliga syftet med många trådstarter och inlägg från män. Det där kvinnohatet som finns hos så många av männen som hänger på FL. Tror att rätt många kommer från flashback och ser FL som en chans att anonymt slå verbalt på kvinnor. Och att vissa signaturer redan dragit detta hatet i så många tidigare trådar att folk vet vad som ligger bakom och vad som snart kommer.

Kan som en sidokommentar berätta att det är jag som ligger bakom uttrycket könskrigare här på FL. Just för att det är ett fenomen att så många av männen bara vill ge uttryck för sitt ogillande och hat mot kvinnor. Har aldrig stött på det här på några andra platser än FL. Personliga misslyckanden, nyskilda eller bara defekta människor - det är oklart.

Visst skulle det vara suveränt om det gick att diskutera normalt och respektfullt men jag misströstar. Så länge dom här illasinnade männen finns och förstör klimatet så tror jag att det tyvärr är svårt.
    Som ytterligare en dubbelanonym under en lustig ny signatur - tror du någon bryr sig vad du säger..

Ingen gillar väl väl Hamas, men är man emot Israel stödjer man till viss del Hamas idag.
  • Tow2Mater
    Anonym (000) skrev 2025-07-17 19:42:47 följande:

Om vi nu tar våldtäkt som exempel. Vilken förövare tänker på straffet när den begår en våldtäkt? Anledningen till att den begår en våldtäkt handlar ju om makt och kontroll över kvinnan. (Jag är medveten att inte alla våldtäkter begås av män mot kvinnor) Med andra ord: våldtäkten begås som en form av negativ attityd gentemot kvinnor. Saken landar inom området psykologi.

Ja, att frågan handlar om genus är ju en no-brainer. Det är ju framförallt män som våldtar. (Skulle handla om genus om det vore ffa kvinnor som våldtog för den delen också.)

Hur långt straff anser du en våldtäktsman ska ha för att brottet ska kunna försvinna från samhället? Sättet vi förhåller oss till just det brottet idag fungerar tydligen inte. Varken brottsoffret får en upprättelse eller någon form av tillfrisknad verkar ske. 

Du har inte hängt med i lagstiftningen. Det finns t ex oaktsam våldtäkt idag. Dvs omedveten oaktsamhet innebär att gärningsmannen inte har förstått, men borde ha förstått, att det fanns en risk att personen inte deltog frivilligt.  Handlar inte om kontroll eller makt, bara kanske olika kommunikationsstilar och mänskliga missforstånd.
  • Tow2Mater
    Anonym (000) skrev 2025-07-17 21:07:22 följande:
    Oaktsam våldtäkt handlar ju om att gärningsmannen låtsas som att det inte var en våldtäkt. Att han förstod (och borde förstått) att han våldtog någon. Detta till skillnad mot förut då våldtäktsoffret var tvungen att säga ordet "nej" för att det skulle klassas som våldtäkt. Det är relativt vanligt att offret blir passiv eller frozen flight (tror det var ordet) Därför har lagstiftningen uppdaterats.

Dvs fortfarande makt och kontroll. Och handlar om psykologi. En attityd mot kvinnan.
    Behover inte alls handla om att låtsas. 
  • Tow2Mater
    Anonym (000) skrev 2025-07-17 23:22:30 följande:

Män borde ta ett större ansvar för män. Framförallt inte själva bidra till en hätsk attityd mot kvinnor på diverse forum. Det finns ärligt talat ingenting kvinnor kan göra. 

Nej, kvinnor ska bara fortsätta tro de kan och vill forändra avskum bara de äääälskar dem tillräckligt, och vägra se tidiga varningstecken under pretensen de är ju så kääära. Etc. Och sedan bara gnälla att det är inget de kunde gjort. 
  • Tow2Mater
    Anonym (000) skrev 2025-07-17 23:38:25 följande:
    Appropå hätsk attityd mot kvinnor...,
    Och kvinnor ska ju naturligtvis gå asfulla från krogen i sällskap med en klunga främmande män till deras hotel eller lägenhet for det är ju hennes räääätt att efterfesta med okända män! Och sedan bara gnälla att det är inget de kunde gjort. 
  • Tow2Mater
    Anonym (000) skrev 2025-07-17 23:48:47 följande:
    Du fortsätter med den här hätska attityden mot kvinnor. Saken går verkligen över huvudet på dig. 
    Kanske men såna som dig som anser kvinnor bara är konstanta offer irriterar.
  • Tow2Mater
    Anonym (000) skrev 2025-07-18 00:11:54 följande:
    Nu hittar du på saker. Så din aggressiva attityd du har mot kvinnor handlar mer om att sätta mig på plats i form av starka känslostormar från dig. Kvinnor råkade bara landa i skottlinjen?
    Jag är ganska könsneutral. Och ' undrar vem som försöker 'sätta på plats' med sitt 'Nu vet du hur saken ser ut'.
  • Tow2Mater
    Anonym (000) skrev 2025-07-18 00:55:28 följande:

Det är ganska intressant att efter ilskna, hätska haranger du riktar mot kvinnor ändock anser dig vara könsneutral. Ganska talande för att människor (som du) anser att en hätsk attityd mot kvinnor är något normalt. Eller landar inom normala gränser. 

Du illustrerar tydligt det jag skriver. 

Låt mig ge dig ett helt könsneutralt exempel. En fotgängare ska naturligtvis gå ut på övergångsstället framför en bil för det är fotgängarens rätt, bilen ska ju stanna. Att den kan köras av en person som tittar mer på telefonen än vägen vill inte personen ta i beaktande. Och gnäller sedan om att det är inget de kunde gjort när de blir påkörda. 

Du kan även föreställa dig det klassiska exemplet med mannen som tar fram den välfyllda plånboken.

Men nu var det just våldtäkter som diskuterades i denna tråd. 

Och undrar igen vem som försöker 'sätta på plats' med sitt 'Nu vet du hur saken ser ut'.
  • Tow2Mater
    Anonym (K) skrev 2025-08-04 21:59:33 följande:
    Misshandla sin familj - 2,6% kvinnor anmälde fysisk misshandel 2022 från en närstående. Mörkertalet är mkt stort här av förklarliga skäl, en helt missvisande siffra. Så nej, det är inte dom där mytiska 1%-männen som gör vidriga saker utan vad som utåt ser ut som helt vanliga män.
    Och 2 % män anmälde fysisk misshandel 2022 från en närstående. Många misshandlande kvinnor finns det.
  • Tow2Mater
    Anonym (K) skrev 2025-08-05 09:17:14 följande:
    Om du hade brytt dig om hur världen verkligen ser ut så hade du tänkt några varv till här. Men din agenda är tydlig så det kommer ju såklart inte att ske.

Ett tips är att leta upp hur många kvinnor som dödas i nära relationer och länka här. Inte för din egen skull, jag vet ju redan att du vet hur den saken ligger till. Men så kan dom utan agendor få se.
    2,0 % män anmälde fysisk misshandel 2022 från en närstående. Mörkertalet är mkt stort här av förklarliga skäl, en helt missvisande siffra. Så nej, det är inte dom där mytiska 0,8%-kvinnorna som gör vidriga saker utan vad som utåt ser ut som helt vanliga kvinnor.
  • Tow2Mater
    Anonym (Samme) skrev 2025-08-05 07:07:45 följande:
    Det verkar finnas ett behov av att sprida uppfattningen att män är elaka och våldsamma.
    Det är det rådande FL klimatet. Och kvinnors psykiska misshandel som kan leda till mäns höga självmordsstatistik struntas det oftast i.
  • Tow2Mater
    Anonym (Några_svar) skrev 2025-08-08 18:10:22 följande:
    Har du några belägg för att kvinnors "psykiska misshandel" leder till mäns höga självmordsstatistik?
    Jag sa inte att det leder till.

Menar du att psykisk misshandel inte kan leda till själlvmord?
Svar på tråden Varför sån skillnad på åsikter av män och kvinnor