• Anonym (Pcc)

Gemensam bolån efter skillsmässa: får banken säga nej?

Hej!

Jag har en gemensam bolån med min ex-fru på Swedbank. Efter skilsmässan bestämde jag mig att behålla huset vi köpte tillsammans. Då kom vi överens att jag betalar hennes andel i bodelningen (redan gjort) medan hon behåller sitt namn i lånet.

Under separationen pratade jag med Swedbank som sa att jag får inte ta över lånet (baserat på min inkomst, fast jag har råd att betala lånen utan problem), men detta var innan jag kom överens med min ex att hennes namn skulle stå kvar i lånet.

Finns det risk att banken ska ändå säga nej? Vad kan jag göra i fall de gör det? I vill inte sälja huset!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gemensam bolån efter skillsmässa: får banken säga nej?
  • Anonym (?)

Ja, banken kan säga nej. 

Vad göra:
    Kolla med annan bank
    Ordna medlånetagare

• Anonym (Tanke)

Tänk ett varv till på detta om du verkligen har råd att bära detta själv i kris. Det känns inte rätt att ditt ex ska stå kvar på ett lån hon egentligen inte har. Hon kan råka illa ut om hon själv vill låna eller om något händer dig i framtiden o du inte kan betala.

• Anonym (Mia)

Ditt ex ska absolut inte stå kvar på lånet. Eftersom banken inte tycker du har råd med huset själv finns ju risken att du inte kan betala lånet. Då kan de kräva henne på lånet. 

• Jimmy75
    Anonym (Mia) skrev 2025-07-03 15:52:48 följande:

Ditt ex ska absolut inte stå kvar på lånet. Eftersom banken inte tycker du har råd med huset själv finns ju risken att du inte kan betala lånet. Då kan de kräva henne på lånet. 

Säger som övriga. Hon ska DEFINITIVT inte stå på något lån som inte är hennes. Det påverkar hennes ekonomi och kreditvärdighet negativt och hon har inga som helst säkerheter. Om du går och blir sjuk eller på annat vis står där utan inkomst står hon med skulden men ingen täckning. Har ni gjort bodelningen själva utan jurist?
  • Ascendere

Det låter ju knarkigt gjort, varför använde hon inte pengarna hon fick av dig till att lösa lånet? Det hade varit det rimliga. 

Som det är nu så har du ett hus som du äger men som ör belånat av någn annan. Låter vökldigt konstigt.

• Anonym (Pcc)
    Jimmy75 skrev 2025-07-03 16:09:41 följande:
    Säger som övriga. Hon ska DEFINITIVT inte stå på något lån som inte är hennes. Det påverkar hennes ekonomi och kreditvärdighet negativt och hon har inga som helst säkerheter. Om du går och blir sjuk eller på annat vis står där utan inkomst står hon med skulden men ingen täckning. Har ni gjort bodelningen själva utan jurist?
    Jag har betalat själv nu i 1 1/2 år, men jag förstår vad du menar. Och hon är medveten om risken. Och ja, vi gjorde bodelningen utan jurist.
  • Aliona
    Anonym (?) skrev 2025-07-03 15:40:10 följande:

Ja, banken kan säga nej. 

Vad göra:
    Kolla med annan bank
    Ordna medlånetagare

Är det inte medlåntagare hans ex-fru är? 
  • Anonym (Mia)
    Jimmy75 skrev 2025-07-03 16:09:41 följande:
    Man behöver inte jurist vid en bodelning, man kan sköta det själva. Det är inget krav på att registrera en bodelning vid skilsmässa. 
  • Jimmy75
    Anonym (Pcc) skrev 2025-07-03 22:05:53 följande:
    Jag har betalat själv nu i 1 1/2 år, men jag förstår vad du menar. Och hon är medveten om risken. Och ja, vi gjorde bodelningen utan jurist.
    Har du betalat henne för hennes del av huset?
  • Jimmy75
    Anonym (Mia) skrev 2025-07-03 22:48:33 följande:
    Man behöver inte jurist vid en bodelning, man kan sköta det själva. Det är inget krav på att registrera en bodelning vid skilsmässa. 
    Bara för att det inte är något krav betyder inte att det är en särskilt smart idé för någon av parterna att göra det utan jurist.
  • Anonym (Mia)
    Jimmy75 skrev 2025-07-03 23:35:15 följande:
    Bara för att det inte är något krav betyder inte att det är en särskilt smart idé för någon av parterna att göra det utan jurist.
    Det beror på. Vi gjorde det och det var inga problem. 
  • Anonym (Ville)

Ingen ska gå med lån som de inte har äganderätt för, detta är ju inte schysst även om jag fattar att du har burit kostnader så det räcker och blir över i relationen.

Är det inte dags att downsiza och bygga lite mer kapital istället?

• Jimmy75
    Anonym (Mia) skrev 2025-07-04 07:14:28 följande:
    Det beror på. Vi gjorde det och det var inga problem. 
    Det är naturligtvis toppen, men sannolikheten för det generellt är låg.
  • Anonym (Et)

Undrar hur hon kunde välja står kvar på lånet?
    Är inte lätt.

Svar på tråden Gemensam bolån efter skillsmässa: får banken säga nej?