• Anonym (student)

Missat meddela om ändringar till csn - återbetalningskrav?

Jag gick i juni klart en 1-årig utbildning på eftergymnasial nivå. 

Csn på eftergymnasial nivå räckte bara för en termin.

Inför den andra terminen valde jag då att söka kurser på gymnasienivå som jag tänkte läsa samtidigt som min 1-åriga utbildning så att jag kunde söka csn på den nivån. Blev då att jag  totalt skulle plugga på 200% och det gick ett tag men halvvägs in i terminen blev det för mycket och jag valde att prioritera min 1-åriga utbildning och visste inte hur jag skulle göra med gymnasiekurserna. Det blev så tillslut att jag slutade lämna in inlämningsuppgifterna.

Jag studerade fortfarande på den 1-åriga utbildningen och hade inte en tanke på att jag behövde meddela csn om att det blivit ändringar i min utbildning.

Har nu fått brev från csn där de skriver att skolan meddelat att jag avbrutit alternativt gjort studieuppehåll. De vill ha mer uppgifter och skriver att de kommer ändra beslutet om studiemedel om jag inte återkommer med nya uppgifter. Jag hade helt glömt det där med csn så det kom oväntat.

Jag antar att jag kommer få återbetalningskrav för den tid då jag inte studerat på gymnasiekurserna? Jag antar att mina 1-åriga studier inte tas hänsyn till i detta fallet, trots godkända resultat.

Jag undrar om fler varit med om liknande och hur det gick då?

• Svar på tråden Missat meddela om ändringar till csn - återbetalningskrav?
  • Anonym (Ok)

Du glömde bort CSN? 

Men då har du ju kvar pengarna så det är inga problem att betala tillbaka. Du visste ju hur det låg till, så du borde inte vara förvånad. 

• Anonym (Alexandra)

Känns konstigt att inte förstå att om du slutar gå kurserna du fått CSN för, kommer du kanske inte få CSN för den tiden? Det är ju liksom inget konstigt alls här. Känns som normalt vuxenansvar att ha koll på sånt här, så det känns ju rätt rimligt att du får betala tillbaka pengarna du fått till CSN. Studielån kommer ju liksom med kravet att du också ska studera...

Det här bör ju inte komma som en chock.

• Anonym (M)

De 1-åriga studierna var alltså studier du inte kunde få CSN för?

Normalt sett behöver man inte betala tillbaka csn omedelbart om man misslyckas med tentor/uppgifter, men du kan inte söka nya studiemedel förrän poängen är tagna.

Prata med dem och gör upp om en avbetalningsplan. Nu får du väl kanske jobb, och då borde det lösa sig.

• EpicF
    Anonym (M) skrev 2025-07-04 10:49:04 följande:

De 1-åriga studierna var alltså studier du inte kunde få CSN för?

Normalt sett behöver man inte betala tillbaka csn omedelbart om man misslyckas med tentor/uppgifter, men du kan inte söka nya studiemedel förrän poängen är tagna.

Prata med dem och gör upp om en avbetalningsplan. Nu får du väl kanske jobb, och då borde det lösa sig.

Ts hade av någon anledning vara en termin kvar med CSN för eftergymnasial utbildning. 
Svar på tråden Missat meddela om ändringar till csn - återbetalningskrav?