13 åring med explosiva utbrott
Hej,
Min dotter har precis blivit tonåring , men i hela hennes liv när folk pratat om olika faser i humöret som kommit och gått , har jag och min man alltid tänkt att hon föddes som tonåring . Det har slagits, skrikits och tagit sönder saker sedan väldigt ung ålder . Man har tänkt på dom där faserna , och hoppats på att det ska ge med sig med åldern. När vi har straffat beteendet genom tex att ta telefonen , så är det en kamp som heter duga . Nu när hon är 13, är hon lika lång och lite större än mig , också relativt starkare . Så nu är det ingen lek längre utan rent av farligt . Det har tagit lång tid för mig att få min man att inse att hon behöver hjälp utifrån. För två år sedan skar hon sig med rakblad men visste inte varför . Sedan dess har hon gått hos kuratorn i skolan för hon vägrade prata med psykologen på bup. Detta drabbar ju hela familjen , lillebror på 11 år tycker det är fruktansvärt pinsamt och blir helt dränerad själv . Han överkompenserar genom att vara extra hjälpsam och snäll - det är inte rättvist mot honom. Jag misstänker ADHD och ska ge mig in i den bubblan , men bup , är det verkligen det enda alternativet ? Känner någon igen sig?
Hur gör ni vid dessa explosiva utbrotten ?
tacksam för hjälp