• Habbe

Varför vill inte arbetslösa plocka bär?

Jag läser i tidningen att få thailändska bärplockare har fått arbetstillstånd och nu är bärföretagen oroliga att få bär kommer bli plockade då de inte får tag i folk.

Den frågan man ställer sig är varför tar inte några av de 100.000 tals arbetslösa svenskar dessa jobb? Det kan väl inte vara så att de tycker det är för jobbigt att plocka bär och hellre lever på A-kassan?

• Svar på tråden Varför vill inte arbetslösa plocka bär?
  • Anonym (Mmm)

Nja, det är ju ett säsongsarbete så de flesta är inte beredda att flytta, betala för extra bostad, vara ifrån familjen osv för en lön som knappt överstiger a-kassan. 

Det tror jag inte du heller hade velat och det tycker jag inte att man ska behöva heller. Däremot borde det finnas arbetslösa i närheten eller ungdomar. 

• TvillingmammaVästgöte

Vad vill de betala för bärplockningen ? Det tycker jag är en relevant fråga?
    Thailöndarna åkte jubtillbaks med högre skulder än de hade när de kom hit trots att de plockade bär 12 timmar om dagen och fick bo i smutsiga och mögliga baracker?

Får man en rimlig månadslön på åtminstone 20000 kr i månaden eller vill de ha folk som de kan utnyttja till slavlöner?

• Anonym (Fredde)

Självklart mycket bekvämare att sitta på sin balkong och dricka kaffe än att gå i blåbärsskogen. Fysiskt arbete, mygg, björnar, stora stygga vargen och sova på förläggning. Rena värnplikten ju.

• Habbe

Det finns numera kollektivavtal och lönen är 27.000 enligt uppgift. De gamla slavlönerna som de stackars thailändska plockar hade gäller inte längre.De var dessutom olagliga vilkor.

• Meddelande borttaget
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Bär) skrev 2025-07-04 15:33:46 följande:
    Men för arbetslösa ungdomar, och de som ännu inte har familj, så ska det väl inte vara några problem? När jag var ung så åkte mina vänner och jag iväg på jordgubbsläger. Och sedan ridläger för egna intjänade pengar. Vi var 10 stycken som sov i ett torftigt rum med våningssängar, men vi hade mycket roligt i alla fall. Och då hade vi bevisat att vi inte var lata, utan gjorde vad vi kunde för att tjäna egna pengar. Och för att komma dit så åkte vi tåg.

Varför måste det komma hit bärplockare från Thailand när det finns så många ungdomar som kan tjäna lite extra?
    Thailändarna blev lurade. De fick jobba 12 h om dagen och sen var de ändå skyldiga pengar för de fick betala hutlöst mycket för inkvartering i mögliga baracker.
    Man kan inte lura svenska ungdomar på detta sätt, därför tog man hit Thailändare som utnyttjades grovt. Mycket bra att man satt stopp för detta. 
  • Anonym (Py)
    Anonym (Bär) skrev 2025-07-04 15:33:46 följande:
    Men för arbetslösa ungdomar, och de som ännu inte har familj, så ska det väl inte vara några problem? När jag var ung så åkte mina vänner och jag iväg på jordgubbsläger. Och sedan ridläger för egna intjänade pengar. Vi var 10 stycken som sov i ett torftigt rum med våningssängar, men vi hade mycket roligt i alla fall. Och då hade vi bevisat att vi inte var lata, utan gjorde vad vi kunde för att tjäna egna pengar. Och för att komma dit så åkte vi tåg.

Varför måste det komma hit bärplockare från Thailand när det finns så många ungdomar som kan tjäna lite extra?
    Därför att de arbetat under slavliknande villkor, tvingats arbeta sjuka, knappt fått mat och bott i förhållanden som inga människor vill bo i. De lurades hit i tron att de skulle tjäna pengar, men har istället utnyttjats.

Det är ingenting som varken thailändare, svenska ungdomar eller arbetslösa ska behöva utstå. 
  • Anonym (Mmm)
    Habbe skrev 2025-07-04 14:32:20 följande:

Det finns numera kollektivavtal och lönen är 27.000 enligt uppgift. De gamla slavlönerna som de stackars thailändska plockar hade gäller inte längre.De var dessutom olagliga vilkor.

Källa på lönen.
  • Anonym (Mina föräldrar träffades så)

Min mamma är från Polen. Hon träffade min pappa (svensk) när hon skulle plocka bär (jordgubbar). Hon plockade inga bär utan hängde med pappa istället (morfar+mormor ägde själva börplantagen). Men intentionen var att plocka bär, så det är ett jobb med möjligheter.

Svar på tråden Varför vill inte arbetslösa plocka bär?