Inlägg från: Anonym (Sociala koder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sociala koder)

Betala för att gå på fest

Anonym (Bjuden) skrev 2025-07-04 14:22:10 följande:
    Betala för att gå på fest

Är det något nytt att gästerna ska betala för festen?

Jag och min man är bjudna på 50 årsfest i sommar i hyrd lokal. Kuvertavgift 500 kr.
    Dryck kommer finnas att köpa.
    Vi är tillfrågade av annat par att vara med och dela på present vilket för oss blir 1000 kr. Vi behöver inte ta med visserligen men kommer ju känner snålt om andra kommer med dyra gåvor. 

Är detta vanligt?
    Vi är sällan bjudna på fest så jag har inte någon koll. 

Nej, det där ger ju en bitter eftersmak. Ta betalt av gästerna, nja. 
  • Anonym (Sociala koder)
    Aliona skrev 2025-07-05 11:22:23 följande:

Jag vet att kuvertavgift förekommer tex på bröllop, men det är inte jättevanligt, och jag har själv aldrig varit med om det. En annan form av betalfirande där man går på restaurang och gästerna betalar för sig själva, och ev. den som firas. Då ska det naturligtvis vara istället för present. Det är extremt snålt att förvänta sig att få båda presenter och firande. Jag skulle ha tackat nej till sådant av ren princip, tyvärr har jag gått på det några gånger och köpt presenter och sen när vi väl firat delas notan ut till gästerna. Om man vill ha firande istället för present så bör man tydligt informera om det. Numera har jag lärt mig att fråga. 

500 kr i kuvertavgift där inte ens dricka ingår låter väldigt mycket. 

Skulle också avstått eller rättare sagt "fått förhinder".
  • Anonym (Sociala koder)
    Anonym (Bjuden) skrev 2025-07-06 12:38:15 följande:

Det kommer bjudas på en buffé så 500 kr känns dyrt (tycker jag). Det är i hyrd lokal så det är säkert den som ingår i kuvertavgiften också. 
    Själv anser jag att man bjuder efter sin egen plånbok. Har man inte råd kan man inte ha fest.
    De har skickat ut önskelista på presenter för att underlätta så de förväntar sig gåva. 
    De kallar det för årets fest. 
    Vi har bestämt oss för att tacka nej. 

Det där upplägget känns bara oattraktivt och girigt. Anmälningsavgift och lista på föremål man önskar sig.

Har de suttit ner och tänkt på hur bröllopet ska bli en bra affär.

Inget man vill gå på.
  • Anonym (Sociala koder)
    Anonym (kuvertavgift=present) skrev 2025-07-06 17:31:44 följande:
    Det kan säkert bli en rolig fest men det är mycket att begära att gäster betalar 500 kr plus dryck och sen present, blir ju troligtvis över 1000 per person så dom får räkna med att flera av dom inbjudna tackar nej, säkert många fler än ni.

Skicka ett fint grattis kort istället!
    Ja, man kan lägga en 50-lapp på ett exklusivt vykort att skicka.
  • Anonym (Sociala koder)
    Anonym skrev 2025-07-06 21:44:40 följande:

Önskelista?

Det måste vara ett barnkalas!

Att oombett skicka ut en sån lista säger ganska mycket om värdparet.
  • Anonym (Sociala koder)

Kan berätta en anekdot ca 10 år gammal.
    Ett gäng där flera känt varandra sedan barnsben ska ha en stor sommarfest.
    Killen som arrangerar festen skickar ut mail där han ber om 450 kr/person för mat, dryck osv.
    Killen /mannen bor i en 12-miljonernsvilla utanför Stockholm och arbetar som VD på ett internationellt företag där han lyfter ca 400 000 kr/månad i grundlön (bonusar tillkommer)
    Min bekant som blev inbjuden gick inte och svarade heller inte på inbjudan.

Svar på tråden Betala för att gå på fest