• Anonym (Summer)

Gillar inte semestertiden

Snart har min första semestervecka passerat och jag börjar redan bli less. Jag är gärna ledig men tror det hade passat mig bättre att vara ledig under höst/vinter istället. Under sommaren är det bara massa press om att man ska vara ute och göra saker hela tiden. Jag hade gärna gjort saker, men jag har inga att umgås med bortsett från mina föräldrar. 

Vissa säger att de är ensamma men sedan kommer det fram att de har både partner, barn och iallafall några vänner. Absolut att man kan känna sig ensam ändå men ensam på riktigt är man när man inte har någon att umgås med.

Enda vännen jag har är en barndomsvän som bor i en annan del av landet och därför träffas vi max 1-2 gånger per år. Finns det fler därute som är min sits? Vad roar ni er med? 

• Svar på tråden Gillar inte semestertiden
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Summer) skrev 2025-07-04 16:24:05 följande:
    Gillar inte semestertiden

Snart har min första semestervecka passerat och jag börjar redan bli less. Jag är gärna ledig men tror det hade passat mig bättre att vara ledig under höst/vinter istället. Under sommaren är det bara massa press om att man ska vara ute och göra saker hela tiden. Jag hade gärna gjort saker, men jag har inga att umgås med bortsett från mina föräldrar. 

Vissa säger att de är ensamma men sedan kommer det fram att de har både partner, barn och iallafall några vänner. Absolut att man kan känna sig ensam ändå men ensam på riktigt är man när man inte har någon att umgås med.

Enda vännen jag har är en barndomsvän som bor i en annan del av landet och därför träffas vi max 1-2 gånger per år. Finns det fler därute som är min sits? Vad roar ni er med? 

Ja, det finns väl inte på kartan att du åker och hälsar på din vän?

Du kan även åka på en semesterresa med andra, en gruppresa. Det har jag själv gjort och där finns alltid fler som reser ensamma. 

Sedan kan du väl åka på utflykter eller resa med dina föräldrar. 

Kan du ta mindre sommarsemester och mer övriga året?

Sedan behöver du väl inte bry dig om vad andra gör. Vem pressar dig? 

Frågan är väl om du är lösningsorienterad eller inte.
  • Anonym (Vintersemester)

De är väl bättre att ha semester på hösten och vintern. På sommaren är det så lite att göra i alla fall och man kan sluta tidigare. Det är ju när det är mörkt, kallt och trist man vill vara ledig och åka iväg någonstans.

• Tow2Mater

Åk på en språkkurs, du behöver inte åka längre än till ett nordiskt land. Eller hitta en kurs på folkhögskola inom landet. Det är jätteroligt, du kommer träffa nya människor.

• Anonym (Volvo)

Har du ingen fantasi? 

Sommartid innebär ju en massa spännande möjligheter du inte har övriga årstider i form av evenemang och utflyktsmål. 
    Packa en ryggsäck med matsäck och badkläder och åk dit näsan pekar och vandra, se nya badplatser,  utforska gamla ruiner , se historiska platser..

Åk och ta in på hotell nånstans och vandra i stan och se vad som erbjuds. 

Gå på marknader, festivaler, cruising,  drive-in-bio, pride, mc-träffar, bilutställning, slottsvandringar, uppträdanden i parker etc etc...hela Facebook fullständigt exploderar av evenemang just nu över hela landet.  

Har du inga intressen?  Gå på museum , mässor eller annat som relaterar till dina intressen och hobbys. 

Det finns LAN i mängder om du är intresserad.  

En massa utomhuskonserter. 

Kryssning.  Bussresor.  Tågluffa. 

What ever..  

Vill du lösa problemet eller gnälla över hur tråkig du är?

• Anonym (Louise)

Ja, en lång ledighet på sommaren passar verkligen inte alla.

Själv trivdes jag länge bäst med att vara ledig max två veckor i stöten. På senare år har jag börjat uppskatta lång semester, men jag tar hellre ut den på vintern, när energinivån är låg och det är skönt att bara vila.

Har du ingen möjlighet alls att välja hur du vill förlägga din semester?

• Anonym (Louise)
    Anonym (Volvo) skrev 2025-07-04 17:11:56 följande:

Sommartid innebär ju en massa spännande möjligheter du inte har övriga årstider i form av evenemang och utflyktsmål. 
    Packa en ryggsäck med matsäck och badkläder och åk dit näsan pekar och vandra, se nya badplatser,  utforska gamla ruiner , se historiska platser..

Åk och ta in på hotell nånstans och vandra i stan och se vad som erbjuds. 

Gå på marknader, festivaler, cruising,  drive-in-bio, pride, mc-träffar, bilutställning, slottsvandringar, uppträdanden i parker etc etc...hela Facebook fullständigt exploderar av evenemang just nu över hela landet.  

Gå på museum , mässor eller annat som relaterar till dina intressen och hobbys. 

Det finns LAN i mängder om du är intresserad.  

En massa utomhuskonserter. 

Kryssning.  Bussresor.  Tågluffa. 

Jag fixade ditt inlägg åt dig. Du har lyckats klämma in många fina tips mellan påhoppen!
  • Anonym (Sommar)

Jag visste inte att man kunde ta patent på ensamhet?

Vad spelar det för roll vilken ensamhet man upplever, känner man sig ensam så gör man, oavsett om man har familj vänner eller ej. Och det är inte din rätt att förminska.

Det var nåt liknande gnäll i en annan tråd, vem är det syndast om?

• Anonym (Ki)

Jag skulle rekommendera en bussresa
    där får man komma iväg och se något nytt
    du slipper planera och tänka på saker. Allt har resebolaget ordnat.
    oftast brukar man prata lite med de andra på resan också. kanske hittar du någon ny bekantskap

• Anonym (Summer)
    Anonym (xxx) skrev 2025-07-04 16:30:02 följande:
    Ja, det finns väl inte på kartan att du åker och hälsar på din vän?

Du kan även åka på en semesterresa med andra, en gruppresa. Det har jag själv gjort och där finns alltid fler som reser ensamma. 

Sedan kan du väl åka på utflykter eller resa med dina föräldrar. 

Kan du ta mindre sommarsemester och mer övriga året?

Sedan behöver du väl inte bry dig om vad andra gör. Vem pressar dig? 

Frågan är väl om du är lösningsorienterad eller inte.

Vi håller på att prata om det. Förhoppningsvis kan vi styra upp något men stora problemet är att jag är väldigt allergisk och hon har hela huset fullt av djur. Visst, jag kan ta in på hotell men bara tågresan dit kostar en del och jag har ingen hög lön. Om hon kan lösa djurvakt är det lättare om hon kommer till mig istället. 

Blir säkert att jag åker på någon dagstur med föräldrarna men värt att tänka på är att de börjar komma upp i åldern så de orkar inte vara iväg så länge/ofta. 

Såklart man kan åka på saker själv, men börjar tröttna lite på att alltid vara den som åker ensam. Ja jag kanske klagar, men man tröttnar efter år efter år i ensamhet. 

Jag har kollat med min arbetsgivare men de kan inte garantera någon längre sammanhängande semester annat än under sommaren. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Summer) skrev 2025-07-04 19:17:31 följande:

Vi håller på att prata om det. Förhoppningsvis kan vi styra upp något men stora problemet är att jag är väldigt allergisk och hon har hela huset fullt av djur. Visst, jag kan ta in på hotell men bara tågresan dit kostar en del och jag har ingen hög lön. Om hon kan lösa djurvakt är det lättare om hon kommer till mig istället. 

Blir säkert att jag åker på någon dagstur med föräldrarna men värt att tänka på är att de börjar komma upp i åldern så de orkar inte vara iväg så länge/ofta. 

Såklart man kan åka på saker själv, men börjar tröttna lite på att alltid vara den som åker ensam. Ja jag kanske klagar, men man tröttnar efter år efter år i ensamhet. 

Jag har kollat med min arbetsgivare men de kan inte garantera någon längre sammanhängande semester annat än under sommaren. 

Vem är det som pressar dig?
  • Anonym (I denna jävla sommartid)

Jag gillar inte heller sommaren. För varm, för ljust, massa klämkäcka människor som ska peka med pinnar och turister i varenda vrå. Jag hade helst gått i ide mellan maj och augusti.

Jag har gjort upp med min arbetsgivare så att jag knappt har någon sommarsemester och tar många långhelger resten av året istället. Helst hade jag jobbat 360 dagar om året, men det är visst olagligt. Är jag ledig mer än 4 dagar i streck så orkar/klarar jag bara ligga i sängen och stirra i taket. 

Jag är också ensam, har knappt ens jobbarkompisar, och absolut ingen jag umgås med. Jag kan sakna människor ibland, sen kommer jag ihåg att jag har autism och inte orkar med människor ändå, så det är skit samma. Men låt mig jobba, liksom.

• Anonym (Polli)

Är du tvungen att ta fyra veckors semester på sommaren (vet att det är så på en del ställen)? Ta annars kortare ledighet under året, tex ledig fredag hela vintern. 

Jag förstår att det blir trist för dig. Om du gillar att träffa folk rekommenderar jag sånt som folk redan skrivit i tråden, gruppresor, sommarkurser mm. Jag kan varmt rekommendera att gå sommarlurs på högskola/universitet om du har en sån i närheten. Då lär du känna folk på din ort som har samma intresse som du. 

• Anonym (Summer)
    Anonym (Polli) skrev 2025-07-04 20:58:49 följande:

Är du tvungen att ta fyra veckors semester på sommaren (vet att det är så på en del ställen)? Ta annars kortare ledighet under året, tex ledig fredag hela vintern. 

Jag förstår att det blir trist för dig. Om du gillar att träffa folk rekommenderar jag sånt som folk redan skrivit i tråden, gruppresor, sommarkurser mm. Jag kan varmt rekommendera att gå sommarlurs på högskola/universitet om du har en sån i närheten. Då lär du känna folk på din ort som har samma intresse som du. 

Tre veckor är vi tvungna att ta, så det var det jag gjorde även i år. Resten brukar bli några långledigheter under vintern. 

Inte hört talas om sommarkurser faktiskt. Bor på en mindre ort utan högskola, men kan vara värt kolla alternativ till nästa år.

Svar till någon annan här, det är ingen specifik person som pressar mig men folk överlag hittar ju på mer saker under sommaren och då känner jag en press att göra samma sak. Det är inte heller kul att komma tillbaka till jobbet och säga att man har gjort absolut ingenting. Vill ju göra något men tröttnat på att alltid göra det ensam. Har man inte upplevt det själv tror jag det kan vara väldigt svårt att förstå hur svårt det är att ta sig ur den ensamheten. Speciellt om man är lite blyg som person. 

Svar på tråden Gillar inte semestertiden