• Anonym (Kul)

Kollega

Jag har en kollega och vi jobbar väldigt nära varandra. Vi har haft ett jättebra samarbete som med tiden utvecklats till något jag upplever som en speciell närhet. Han söker ofta min närvaro ? vill sitta tillsammans, boka träning, gå promenader och äta lunch ihop. Han säger också saker som att han uppskattar mig mycket, att jag är viktig för honom i teamet.

Samtidigt finns det en viss distans. Han kan vara varm och nästan blyg ibland, men också plötsligt formell och kall. Han håller sig ofta inom ramen för jobbet, men allt är inlindat och aldrig direkt. Hur tolkar ni en kollega som söker så mycket kontakt men aldrig uttrycker känslor rakt ut? Kan det bara vara omtanke eller kan det finnas något mer?

• Svar på tråden Kollega
  • Anonym (Om)

Han gillar dig troligtvis. Men om du inte svarar på hans värme med något liknande, och inte avsiktligt söker kontakt med honom, så kommer han naturligtvis ibland att vara formell. Det vore bäst att fråga honom om han tror att det finns en gnista mellan er. Din inkomst kommer säkerligen inte att minska på grund av detta och din hälsa kommer att bli bra.)

• Zamboni

Han gillar dig helt klart, när han visar värme (känslor) och han inte känner respons från dig så kryper han ihop mentalt i fruktan för att bli avvisad eller förlöjligad och blir kall. Vi är nog många män som funkar på det sättet, vi har lärt oss (ni har lärt oss?) att inte vara "på" för mycket. Vi har lärt oss att använda en slags fingertoppskänsla för att inte hamna i onåd eller bli ansedda som "kåtbockar". Antagligen inte speciellt attraktivt i många kvinnors ögon men "MeToo" och militanta feminister har skrämt skiten ur oss! Flört

• Anonym (Erfaren_man)

Alltså, män gör inte så utan att vara intresserade! Har du ännu inte lärt dig det om män? 

Jag hoppas att ni båda är singlar! 😉

• Lynx123
    Anonym (Kul) skrev 2025-07-04 19:28:35 följande:
    Kollega

Jag har en kollega och vi jobbar väldigt nära varandra. Vi har haft ett jättebra samarbete som med tiden utvecklats till något jag upplever som en speciell närhet. Han söker ofta min närvaro ? vill sitta tillsammans, boka träning, gå promenader och äta lunch ihop. Han säger också saker som att han uppskattar mig mycket, att jag är viktig för honom i teamet.

Samtidigt finns det en viss distans. Han kan vara varm och nästan blyg ibland, men också plötsligt formell och kall. Han håller sig ofta inom ramen för jobbet, men allt är inlindat och aldrig direkt. Hur tolkar ni en kollega som söker så mycket kontakt men aldrig uttrycker känslor rakt ut? Kan det bara vara omtanke eller kan det finnas något mer?

Kan absolut vara så att han gillar dig. Är han singel så kan du kanske fråga om han vill gå på en dejt? Tänk dock på att det inte är det lättaste att ha en romantisk relation på en arbetsplats.
  • Anonym (Kul)
    Anonym (Om) skrev 2025-07-04 21:19:58 följande:

Han gillar dig troligtvis. Men om du inte svarar på hans värme med något liknande, och inte avsiktligt söker kontakt med honom, så kommer han naturligtvis ibland att vara formell. Det vore bäst att fråga honom om han tror att det finns en gnista mellan er. Din inkomst kommer säkerligen inte att minska på grund av detta och din hälsa kommer att bli bra.)

Hur frågar man det då? Jag kan aldrig hitta rätt läge liksom. Vi smsar och pratar på telefon samt sitter bredvid varandra på kontoret men jag vet inte när jag skulle våga fråga.  Idag går vi dessutom på semester och kommer inte ses på 3 veckor.
  • Bagar Bengtsson

Det kan vara väldigt känsligt med att ha en relation på jobbet och med Metoo så har män backat lite. 

Har någon av er en högre status på jobbet än den andre? 

Nu kommer ni vara borta tre veckor från varandra. Finns det under den tiden något behov av att höras om jobbet? Om inte och han ändå hör av sig så kanske du kan fråga om han vill ta en promenad, fika under ledigheten. Då kan ni förhoppningsvis prata mer avslappnat.

Nåt intresse finns det iaf- om det är sexuellt kan man dock inte vara helt säker på.

• Zamboni
    Anonym (Kul) skrev 2025-07-11 21:14:19 följande:
    Hur frågar man det då? Jag kan aldrig hitta rätt läge liksom. Vi smsar och pratar på telefon samt sitter bredvid varandra på kontoret men jag vet inte när jag skulle våga fråga.  Idag går vi dessutom på semester och kommer inte ses på 3 veckor.
    Man vinner ingenting och man får aldrig veta något om man inte frågar! Ingen minns en fegis! Skrattande
  • Anonym (Nyfiken)

Hur har det gått? Har han hört av sig? Glad

Svar på tråden Kollega