Jimmy75 skrev 2025-07-04 21:11:45 följande:
Jag som jobbar med NPF-utredningar säger dock att man inte ska springa på bollen för tidigt heller. Saken är den att det krävs att man ser en funktionsnedsättning och att man gör det i minst två olika sammanhang. Ibland är man för tidigt på bollen och då landar man i "drag av, men ej diagnos" och även om jag vet att verkligheten tyvärr ibland ser annorlunda ut så ska den diagnosen inte ha någon betydelse i skolan. Barn i skolan ska få stöd utifrån sina behov och när det gäller NPF så framträder de behoven vare sig de har diagnos eller ej....och den personal finns inte i skolan som helt plötsligt vet hur de ska bemöta barnet om de bara får veta diagnosen. Det beror enligt mig främst på två saker. 1. Kompetensen i skolan vad gäller NPF och bemötande lämnar en del övrigt att önska. 2. Diagnos eller ej så är den individuella variationen mellan barn med samma diagnos stor.
Den enda diagnos som får lov att ha betydelse i skolan och ska utredas där vid misstanke är intellektuell funktionsnedsättning. Det söker man inte till psykiatrin för att få utrett. Är barnet under skolålder sköts det via psykolog vid mödra och barnhälsovård. Har barnet börjat skolan ska skolan signalera vid misstanke och då är det skolpsykolog som utreder frågan - obs, självklart inte utan föräldrarnas informerade samtycke till det.
Finns däremot bra material online som man kan ta del av och utgå ifrån om man har misstankar om NPF. Det som står där har inte någon negativ påverkar på barn som inte har diagnos. Det enda som händer är att de inte har så stort behov av den extra tydligheten och strukturen.
Precis, det var därför jag skrev att de ska ansöka om utredning. Om det är läge att göra det eller inte behöver vården avgöra.
Att utreda enbart om det finns problem tycker jag är en problematisk inställning. Det tar ju så lång tid att få hjälp, så under tiden man väntar på hjälp hinner problemen eskalera. Vi tänkte precis så, att vi inte behövde söka vård så länge barnet mådde bra. Men med facit i hand ångrar jag bittert att vi inte gjorde det långt tidigare. Vi förstod ju tidigt att vår dotter troligen hade npf. En psykolog har gjort oss uppmärksamma på hur mycket vi anpassat efter hennes funktionsnedsättning under hennes barndom. I och med att vi gjorde det uppstod inte problem förrän skolan blev för jobbig, och den kan inte vi föräldrar göra något åt mer än att be om att barnet ska få stöd och anpassningar.
Tyvärr delar vi många npf-föräldrars upplevelsen av att det visst spelar roll i skolan att ha diagnosen på papper. De vill spara pengar och gör inget som kostar något extra i onödan. Min dotter maskar dessutom skickligt i skolan, så de ser inga problem. Det enda de ser är frånvaron. Och hon är högbegåvad så i de flesta ämnen blir hon godkänd (eller mer) trots hög frånvaro. Och så länge eleven är godkänd sätts inga specialresurser in.
De anpassningar BUP föreslog skolan var samma som vi föräldrar länge bett om. Men det var först när BUP sa det som de genomförde flera av dem (flera hade de gjort även tidigare). Min uppfattning är att skolan trodde att vi överdrev dotterns svårigheter.
I terorin är det precis som du skriver om skolan, men inte i praktiken. Tyvärr.