• Annika 1983

Låg inkomst och boende

Kan man klara av att hyra en lägenhet på en inkomst som är under 10 000 kr/månaden? Vad anser ni som minimum inkomst för att öht klara av att bo själv?

Jag vill sååå gärna flytta men har ingen hög inkomst om man säger så... så därför e jag nyfiken på om det finns någon mer med låg inkomst men som klarar av hyra osv.

Hur stor inkomst har ni? hur hög hyra? får ni något över varje månad? får ni bostadsbidrag?

Tips o idéer önskas.

• Svar på tråden Låg inkomst och boende
  • Den där Linn

Jag får ut ca 10.000:- varje månad, bor i en trea för 5300+el med två barn!

• Unidentified Visitor

Tja de flesta studenter klara sig på någonstans runt 6900 men de flesta jobbar klart extra. Då får man även bidrag beroende på lite allt möjligt så visst är det inte omöjligt men det blir ju ingen lyxlägenhet direkt.

• varfördåför

jag bodde själv i en trea med in son o hade ut under tiotusen det beror ju lite på var du bor vad lägenheterna kostar o så

• Willow 82

Det beror ju helt på vad hyran ligger på. Har du en på ca 3500kr tror jag nog du kan klara dig. det beror också på vad du har för andra utgifter.

• Annika 1983

jag har mobilräkning som oftast hamnar under 100 kr, en fackavgift på 270 o försäkring på 170kr.

Jag funderar på småland eller något. vill verkligen testa något nytt.

linn84. wooow att du klarar det. duktigt!

ååh jag bara viillllll flytta ju.

• Annika 1983

jag har tänkt mig en hyra på 2-3000... och är inte kräsen alls. men det skulle jag nog klara då.. tror ni inte det?

• Annika 1983

jag har tänkt mig en hyra på 2-3000... och är inte kräsen alls. men det skulle jag nog klara då.. tror ni inte det?

• Den där Linn

Annika, ja...det går runt. Inte mycket pengar över till annat
    Jag tycker helt klart du ska köra på!
    Vet hur du känner det, vill bara röra på sej!!

Hade jag inte haft barnen hade jag flyttat låååångt söderut!

GO FOR IT

• Annika 1983

ja jag funderar på det :-d ååh va gött det hade varit.... tack för tips o idéer!!! vill gärna ha fler som vet hur det är.

kram på er alla!!

• MINI25

TS

vill du flytta eller måste du flytta? Vad jag menar är att det är dumt att ta vatten över huvud om du INTE behöver!

Men jag skall svara på din fråga också!
    Minimiinkomst för att klara att betala hyran varierar ju. Min mormor betalar t ex 1100 kr för sin 2:a i en liten håla . Min svärmor betalar 9000 kr för en lika stor 2:a, men i en storstad.
    Om du kan hitta ett boende för mellan 2-3ooo kr kommer du nog att klara dig fint om du har en inkomst på 10 000. Sen kan du ju dessutom söka bostadsbidrag på några hundra/månad. Men det är svårt att sätta nån gräns för vad du klarar och inte, hur mycket pengar brukar du ha kvar i månaden och vad tjänar du nu- är också rätt relevant tycker jag!

Lycka till!!

Svar på tråden Låg inkomst och boende