Anonym (Snäll) skrev 2025-07-05 18:23:23 följande:
Åh. Intressant. Han har fått diagnos autism men vi känner oss inte helt säkra på att det är rätt diagnos. Alla är ju olika och han känner inte att han passar in i skolan. Och går inte på någon fritidsaktivitet. Jag gillar honom och både jag och hans pappa tycker att han är väldigt trevlig och rolig när Han väl umgås med oss.
betätta gärna mer? Brukar ungdomarna själva komma till slutsatsen att dom vill vara androgyna? Hur gör man vidare från det?
Jag arbetar med ungdomar och jag har träffat ungdomar utan autism med könsdysfori men jag håller med om att personer med autism oftare har dessa funderingar, särskilt de som tex är födda med manligt kön och har en karlakarl till pappa som gör allt som är traditionellt manligt och lite till och samtidigt har en mamma som inte är det som ses som traditionellt kvinnligt, dvs klänningar, smink, tar bara hand om hushåll etc utan som även hon gör mer traditionellt sett manliga saker.
Viktigast är, och det verkar ni göra, att ni respekterar barnet och svarar på barnets frågor.
Jag har flera gånger haft diskussioner med ungdomar kring detta och ofta har det landat i att de helt enkelt inte känner sig hemma och att när de väl har förstått att det är ok att gilla det man gillar oavsett kön så är det kanske inte just könsdysfori. Att man kan känna att man inte är bekväm med vare sig manligt eller kvinnligt och det är ok.
Eller så landar de i att verkligen veta att det är just det och då ksn man hjälpa dem därifrån så att de kommer vidare.
Många vill hellre kallas något som inte är vare sig manligt eller kvinnligt och väljer ett eget namn men byter inte alltid juridiskt osv.