Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Hur dåligt är det med färdigstekt kyckling?

Det som spelar roll är hur och hur mycket maten är processad, inte var den är processad. Din ugn eller butikens grill kan kvitta. 

Men jag förstår inte varför du kryddar och steker mat som redan är tillagad. Den brukar vara rejält salt redan, så jag hoppas att du inte saltar extra. 

• Anonym (Anna)
    felicityporter skrev 2025-07-05 05:16:08 följande:
    Nja, min erfarenhet är att den typen av produkt brukar vara väldigt okryddad/osaltad, det krävs lite extra för att få någon smak på det då de som tillverkar dessa produkter hellre tar det säkra före det osäkra och kryddar/saltar för lite snarare än för mycket eftersom att de vill att maten ska passa för de flesta smaklökar och måste tänka på den minsta möjliga gemensamma nämnaren. Det är helt enkelt tänkt att en sådan produkt ska hettas upp hemma och kryddas/saltas efter tycke och smak. För att sälja så mycket som möjligt, såklart. Att värma den typen av produkt i stekpanna är helt normalt, mycket bättre än att värma i micro. 
    Nu tror jag att någon av oss har missuppfattat vad för slags produkt det gäller.

Handlar det inte om den färdiggrillade kyckling som brukar ligga i värmeskåp i butiken? 
  • Anonym (Anna)
    felicityporter skrev 2025-07-05 16:18:07 följande:
    Jag tänkte mer på sådana färdiga filéer som finns i kylen.
    Anonym (s) skrev 2025-07-05 20:51:08 följande:

Färdigstekt kyckling är väl inte grillade från affärer utan den varianten från kyldisken där den naturella är väldigt smaklöst. Inget fel på den.

Den visste jag inte att den fanns, men jag hittade nu när jag googlade. Jag håller med om att det sannolikt är den som TS menar.

Det är ju några e-nummer i innehållsförteckningen där, så jag kan förstå att vissa väljer bort den. Men verkligen inget att få ett utbrott över.
Svar på tråden Hur dåligt är det med färdigstekt kyckling?