• Anonym (Laid)

Ångest över sparande

Hjälp.
    Har ångest över sparande.
    är 22 år, tjej. Pluggar just nu.
    Hade inget sparkapital som jag fått av föräldrar, har börjat från noll.
    flyttade hemifrån direkt efter studenten, sen dess har jag klarat mig helt själv.
    Har ångest dock över mitt sparande. Började ta sparande på allvar för kanske 2-3 år sen, och har nu sparat till 85 000kr än så länge.
    men tycker det är för lite? 
    Börjar få stress, känner att många i min ålder har 100-150 000kr. 

Hur mycket har ni? 

• Svar på tråden Ångest över sparande
  • Anonym (-)

Ett hus utan lån. Drygt 3 miljoner i aktier. 150k likvider.

Det låter som du har bra koll. Finns många som har kreditskulder etc.

• Anonym (-)

Se över din ångest istället för ekonomin.

• Anonym (Hej)

Jag är 42 år och har 3000 kr på mitt sparkonto. Jag har sjukersättning så jag har inte så mycket att spara. Handlar en del elektronik och kläder på Amazon.

• Anonym (Laid)
    Anonym (-) skrev 2025-07-05 01:58:39 följande:

Ett hus utan lån. Drygt 3 miljoner i aktier. 150k likvider.

Det låter som du har bra koll. Finns många som har kreditskulder etc.

Vad innebär kreditskulder? 

du verkade garanterat ha bra koll, 3 miljoner i aktier? otroligt, bra jobbat!
  • Anonym (Laura)

Bra jobbat, TS! Att på egen hand ha lyckats stoppa undan så mycket pengar, i så unga år, är inte fy skam. Fortsätter du sparandet i samma takt så är du uppe i 100 000 om ca ett halvår.

• Anonym (Abc)

Jag kommer från arbetarklassen och hade heller inga pengar med mig hemifrån. Jag hann bli 35 innan jag hade såna summor på banken så jag blir imponerad av att du lyckats så bra, särskilt eftersom du pluggar. Jag spår att du får en ljus framtid rent ekonomiskt.

Själv var jag dålig på att spara väldigt länge. Men jag har vaknat nu.

• Anonym (Kr)

Spara du till något speciellt, långresa, bil, bostad? Om inte, har du så det räcker några månader om det blir stopp på pengra in.  Vilket är tillräckligt tycker jag. 

• Hellishen

85 000 Som en studerande 25åring är ju jättebra! Glöm inte att leva och nu och unna dig en med! 

• Anonym (gammal kärring)

Jag tycker du är jätteduktig TS, och du kan ju inte jämföra dig med folk som kanske är 50 och har fått arv eller de som fått stora summor av sina föräldrar i början av livet.

I din ålder försökte jag leva på studielånet och spara det jag tjänade på sommaren och investera det. Dåförtiden köpte man ofta statsobligationer som var en säker investering men med måttlig avkastning. Idag rekommenderas alla att välja indexfonder.

Om du är intresserad av hur man skapar pengar så lyssna på t.ex. podden Rika Tillsammans. Det kommer att gå bra om du fortsätter som du börjat. 

Svar på tråden Ångest över sparande