• Elisand

BIM Augusti 2025

Hej på er alla!

Först- beklagar din förlust Lorainza, fy vad tufft det låter att det upptäcktes så sent också, kramar! <3 

Spännande Skorpan att du trackat så länge men nu i det här syftet, förstår att det känns lite läskigt också!

För egen del blir det här vårt 12e försök på rad för att få vårt första barn (ett MA i bagaget från oplanerad grav) och jag hoppas så att det här är månaden jag äntligen får lägga till ett plus bredvid mitt namn i bim-listan. Det har verkligen varit en bergochdalbana i känslorna under de här 11 tidigare cyklerna och stundvis väldigt påfrestande psykiskt men just nu känner jag mig på en bra (och hyfsat harmonisk) plats ändå. Hoppas det ska hjälpa att jag gick på semester idag och kan stressa ner lite nu fram till nästa äl.

BIM-lista

1/8 Lorainza

5/8 Juliflicka
    6/8 hemliganatta
    6/8 Elisand
    10/8 Skorpan

• Elisand

Hur går det för er i tråden? ❤️

Idag är första dagen som mensen är slut så nu närmar sig försöket igen med stormsteg och jag börjar känna mig taggad igen. Gjorde något nytt idag, köpte två söta bodysar på loppis. Har bara fönstershoppat och drömkollat sellpy innan men nu kallar jag dessa för ?turplagg?. Min man kände sig skrockfull som att det skulle jinxa, men efter 11 försök får man väl ändå testa något nytt tänker jag 😂 Kommer testa med äl-stickor den här cykeln också för jag litar inte helt på att läsa av min kropp i denna värme. 

• Elisand

Åh beklagar så era förluster❤️ Det låter oerhört tufft. Vi har ju inte alls lika många erfarenheter av förluster i bagaget, men det börjar kännas på att det tar ?lång? tid för oss att bli med barn eftersom det nu väldigt snart gått ett år utan graviditet och vi är på 12e försöket i rad. Har ett MA i bagaget sen längre tillbaka och det var bland det tuffaste jag varit med om, jag vet inte alls hur jag kommer reagera när (om) jag väl blir gravid igen med all oro. Och jag vet ju att jag mådde riktigt SKIT när jag väl var gravid så att gå igenom flera första trimestrar på rad eller vad man ska säga, det låter oerhört jobbigt och påfrestande. Och ensamt! För mig hjälper det alltid att prata med någon så jag inte behöver känna mig så himla ensam, för det är det som är värst för mig.  Så jag pratar med mina systrar, pratar med min man och framför allt skriver här där jag vet att fler är i samma situation. Gick också med i missfallsgrupp på fb då för 5 år sedan och skrev mycket där med andra som gått igenom det, hjälpte oerhört mycket för mig. 

Rumpetrollet skrev 2025-07-25 00:19:46 följande:

Hej alla!

Jag är så ledsen att behöva vara tillbaka här igen. Inte för att det är nåt fel på forumet, tvärtom är det mer stöd än vad jag någonsin hade tänkt att jag kunde få från ett forum. Men jag trodde verkligen att det skulle gå den här gången. 

Jag och min sambo har haft en rätt lång resa för att försöka få syskon till vårat barn som nu är 3. Jag blev först gravid hösten 2023, var gravid fram till KUB men det visade sig vara en ofostrig graviditet. Sen blev jag gravid igen våren 2024, gick även denna gången till KUB men det var då ett uteblivet missfall. Efter det tog det ett helt år att bli gravid igen. Denna gravidet var väldigt jobbig med så mycket oro pga av de tidigare graviditeterna. Vi gjorde tidigt ultraljud som såg bra ut men vid KUB fick vi dåliga siffror och efter moderkaksprov visade det sig att fostret hade en kromosomavvikelse och vi fick avbryta graviditeten i v 15. 

Det har nu gått ett par veckor sedan avbrytandet och jag väntar på att läka ihop och börja om igen... Jag vet bara inte hur jag ska orka igenom fler försök för att inte tala om en till första trimester när det väl kommer. Även om jag vet att jag kommer göra det ändå. Hur ska man ta sig igenom det? Vad gör ni andra för att orka fortsätta när det inte går som ni vill? 

Jag håller alla tummar för alla er som försöker bli gravida och ett extra tanke till er som försöker igen och igen och igen efter missfall och annat. 

• Elisand

Äntligen ägglossning verkligen på g! Men konstig stegring som typ inte ens var det haha? Inte varit såhär förut. Haft lägre temp ihållande än någonsin denna cykel också hittills, hoppas att det är ett tecken på ett guldägg att det beter sig annorlunda. Nu börjar jag på riktigt tröttna på produktionssex i alla fall och jag har sagt till min make att blir jag inte gravid den här cykeln skaffar vi något slags heminsemationskit och skiljer helt på vanligt sex och göra-barn-sex.

• Elisand

Ja, du sätter ord på mycket jag känner. Jag har haft några deppiga månader men känns mer hoppfullt igen nu så håller fast vid de veckor det känns så. Det är just nu många gravida runt mig och det jag kan tycka är väldigt jobbigt där är avundsjukan som känns så ful. Men det är väl främst när vissa som blivit gravida väldigt snabbt och ?komplikationsfritt? inte riktigt har förståelse för hur det kan kännas att vara i karusellen lite längre. Jag tror som dig att det också kan handla om att ?acceptera? att det är tufft. Jag försöker också se det som är positivt med det, en erfarenhet rikare som ger mig perspektiv. Hjälper mig jättemycket i mitt jobb också att kunna se en viss typ av sorg i andras ögon utan att de behövt säga något. Vilket i sin tur kan hjälpa dom. 

tack för att du delar med dig av dina tankar och svårigheter, det gör att jag känner mig mindre ensam❤️ detsamma gäller dig Annpor, beklagar så mycket förlusterna❤️

Rumpetrollet skrev 2025-07-25 19:43:56 följande:

Ja men både missfall och att försöka länge utan att bli gravid är tufft och tärande på sina sätt. Jag tyckte att när vi försökt närmare ett år så kändes det som man började förlora hoppet. Medan att vara gravid är mer hoppfullt men förknippat med så mycket mer oro.
    Ja att prata med folk är verkligen bra. Jag försöker också göra det och har tur som har bra vänner. Men det är jobbigt i alla fall. Tänker att till viss del får man nog också förlika sig med att det är jobbigt, för man vill nåt så mycket som man inte får. Men det skulle vara så skönt att bara inte behöva tänka på det, men det är så svårt att låta bli.

Jag håller med om att produktionssex inte blir alls kul efter ett tag. Så insemination kanske är en ide. Vet dock inte om jag skulle våga föreslå det. 

• Elisand

Jag har väntat efter positivt äl-test 25/7 och imorse var tempen äntligen höjd så verkar som att jag hade äl igår. Så skönt att slippa vänta mer.. Brukar annars ha äl dagen efter positivt test så hann bli fundersam. Hoppas din äl kommer snart och att ni kan få till försök trots jobbigt, det är så trögt när ägglossningen inte kan följa det som passar i ens egen kalender haha :( 

Hejasommaren skrev 2025-07-28 11:48:57 följande:

någon mer som väntar in ÄL i dagarna? testen visar fortfarande negativt och hade nästan önskat att ÄL hade varit i helgen för vi har börjat jobba igen och det kommer bli svårare att få till något försök. CD17 idag och hoppas att testen visar positivt snart annars tror jag inte att ÄL kommer bli av den här månaden.  

• Elisand

Hej och välkommen till tråden! <3
    Det låter som att du stod inför ett tufft beslut där, kramar! Hoppas ni får ett plus snabbt som leder till er lilla bebis. Låter ju som att du ändå känner tydligt när du har ägglossning och det kan ju hjälpa en!! 

Miniblomma skrev 2025-07-28 12:07:39 följande:

Hallå där!

Jag är helt ny här och hoppar direkt på tåget. Detta blir femte cykeln efter att jag slutat med p-piller, men tredje cykeln där det funnits någon form av chans till ett plus, eftersom sambon varit borta vid två av mina fertila fönster.

Jag har inga barn sedan innan och är i slutet av 20-årsåldern nu. Förra året gjorde jag ganska sen abort vid oplanerad graviditet, på grund av dålig tajming i livet. Ville väldigt gärna behålla, men sambon ville vänta och nu har omständigheterna runtomkring blivit bättre. Trots att jag var konstant utmattad och illamående kan jag inte vänta på att få vara där igen. Aborten var riktigt tung och ända sedan dess har jag längtat något otroligt.

Ägglossningstester och temp-metod är inte riktigt något för mig, men däremot har jag haft koll på sekret och symtom som kommer direkt efter ägglossning. Det tog ett par cykler, men nu har jag fått igång väldigt tydliga äggviteflytningar med kraftigt ökad mängd och elasticitet. Det är dock bara EN dag i månaden som jag har ÄL-flytningar - så även denna cykel, 25/7 på dag 15. Dagen efter är det direkt torrt. Jag har räknat dagen med dessa flytningar som dagen för ÄL.

Hela follikulärfasen blir jag knappt hungrig och går upp i vikt av att titta på en ärta. Direkt efter dagen med ÄL-flytningar blir jag otroligt hungrig och går ner i vikt, trots att jag äter mer. Jag har länge vägt mig varje dag och snittar alltid ett kg mer innan ÄL mot tiden efter. Det är inget jag hört någon annan nämna, men jag märker det jättetydligt hos mig själv - framför allt på hungern.

Sedan jag slutade med p-piller i mars har jag också direkt efter vad jag bedömer är dagen för ÄL haft väldigt ömma och svullna bröst hela lutealfasen fram till mensen. Denna cykel har jag dock ännu INTE känt minsta ömhet eller svullnad i brösten ännu. Det är 3 dagar efter ÄL-flytningarna idag. Jag undrar om det betyder att jag haft utebliven ÄL denna cykel? Innan, när jag haft perioder utan p-piller tidigare, så har jag bara känt mig öm i brösten dagen innan mens och inte alls varit så här svullen.

Jag vet inte om det är troligare att hormonerna börjar stabilisera sig mer nu efter att ha gått på p-piller eller om det kan vara utebliven ÄL. Jag åt penicillin fram till några dagar innan äl, så jag vet inte om det kan ha sabbat denna cykel heller. Man känner sig lite tokig när man går runt och känner efter så mycket och övertänker, så det är fint att detta forum finns när man inte alltid kan prata av sig om sådant här till vänner.

Jag beklagar verkligen sorgen för er som haft förluster. Jag tyckte som sagt att min abort var fruktansvärd och i slutändan var det ändå mitt aktiva val. Jag kan inte föreställa mig vad ni har gått igenom. Hoppas på att det blir många fina, friska plus denna månad!

BIM-lista

1/8 Lorainza
    3/8 lovve123
    5/8 Juliflicka
    6/8 hemliganatta
    6/8 Elisand
    8/8 Lorem
    10/8 Skorpan
    11/8 Hejasommaren
    11/8 Miniblomma
    13/8 Annpor

• Elisand

Min man är väldigt ledsen över att jag inte blivit gravid ännu och sörjer fortfarande missfallet vi fick för 5 år sedan ibland och speciellt nu när det är såhär tydligt att vi båda vill ha barn och försökt en längre tid. Det har påverkat honom till att vilja vara mer delaktig i processen och veta när jag har äl osv. Vilket jag tycker är jätteskönt. I början var han också med, men sen upplevde jag att han inte ville prata så mycket om det och då kändes det så oerhört ensamt (typ då jag började hänga här på FL för att få utlopp för det lite). Där vi är i processen nu skulle jag nog inte klara det om vi inte kunde vara öppna med varandra om var i cykeln jag är osv, då hade det varit för jobbigt och kämpigt ensamt. Så det hade jag nog inte gått med på. För några cykler sen sa min man efter ett sex att vårt sexliv är ju dött och jag höll med. Men vi sa att det får lov att vara det just nu. Det är en kort period i förhoppningsvis en hel livstid tillsammans. Men nu har jag sagt att vi ska skaffa ett inseminationskit till nästa cykel och skilja på sexen lite mer och testa för jag tycker det känns obehagligt med våra kärlekslösa sextillfällen haha. Och att han vid ett tillfälle förra cykeln för första gången fick prestationsångest och inte kunde komma, har hört att det går lättare för vissa då att inte behöva komma i kvinnan liksom. 

För mig är det värt att offra känslan av ett spontant sexliv lite för känslan av att vi gör det här tillsammans. När jag blev gravid oplanerat för 5 år sedan kände jag mig så oerhört ensam först i själva graviditeten (min man var inte glad direkt över det även om det inte var tal om abort), och sen när gick igenom uteblivet missfall i den graviditeten och jag kände mig så ensam i sorgen också. (Var ju under corona så bara jag hade fått va med på ultraljud och sett hjärtat slå osv innan så han kände ingen koppling typ alls till barnet först, började sörja det mycket senare än mig). Den känslan av ensamhet i ett förhållande vill jag undvika, för det tärde mer på vår relation än att saker känns lite tråkigt i sexlivet nu. Dessutom är jag beredd på att när jag väl blir gravid (hoppas!!) så kommer det kännas lite likadant vad gäller ensamheten då i början eftersom partnern inte känner av det som händer i ens kropp osv. Då vill jag inte uppleva det på förhand liksom.

Har såklart full förståelse för att man gör som det passar i ens relation och från person till person, men jag kan själv känna mig lite sur på att det känns så ojämlikt redan i processen. Det är jag som ska hålla koll på allt (naturligt när det gäller min kropp såklart men) och försöka preppa så mycket för att kunna bära liv då tycker jag han kan offra sin känsla av att allt är som vanligt osv. för det. 

Miniblomma skrev 2025-07-29 08:55:49 följande:

Tack och detsamma ❤️ Kramar ❤️ Jag är glad att cykeln är hyfsat regelbunden också (28-32 dagar), för det är inte heller något att ta för givet. Visste inte alls hur kroppen skulle reagera efter p-pillerstoppet!

Beslutet var verkligen inte lätt, men jag ser framemot ett plus som båda kan bli glada för denna gång. Sambon har under merparten av förhållandet inte ens vetat om han vill ha barn, så jag är tacksam att det har vänt och på ett sätt tror jag att den oplanerade graviditeten ?hjälpte till? med det. Då var vi tvungna att prata om saken ordentligt och han vande sig mer vid tanken.

Min sambo vill dock inte veta när jag har ägglossning eller inte, utan bara ?leva på som vanligt? och så händer det när det händer. Det blir vanligtvis oavsett med en eller ett par dagars mellanrum och han säger väldigt sällan nej om jag initierar, så det har inte varit några problem hittills, utöver att han åkt iväg med jobb ett par gånger.

Jag har förstått att det kan vara en jobbig sak att det blir en grej med just produktionssex och att det ibland nästan kan bli svårare för mannen när han känner den typen av press, men jag känner mig ibland lite ensam i processen också. Det är också bara jag som sörjer aborten. Han stöttar mig när jag vill prata om det, men han delar inte alls upplevelsen att det varit jobbigt även efter själva avbrytandet. Jag tänker att det är naturligt att det känns olika för oss, men det känns ändå lite jobbigt.

Hur är det för era partners i processen? Har de påverkats mycket av era förluster och väntan till ett plus? Och hur känner de med att planera ?produktionen??

• Elisand

Någon som också kör tempning och vill tolka? Tror ni också som appen att äl skedde redan dag 14? Tycker det känns konstigt med tanke på att det stora tempskiftet skedde först dag 17..

• Elisand

Mina två appar tolkar min temp och lh-stigming olika och antingen är jag på äl+5 eller äl+7 nu. Jag vet inte själv vad jag ska tro. ChatGPT säger äl+7 och ger massa olika förklaringar. Jag ska åka hemifrån söndag och va borta en vecka så vill helst testa innan jag åker. Vågar jag det när det är mellan äl+7-9 då beroende på vem man ska tro på?? Har ett tidigt test som mäter 10 mlU.. 

Bild från ena appen.

Svar på tråden BIM Augusti 2025