Inlägg från: Anonym (Ardna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ardna)

BIM Augusti 2025

Elisand skrev 2025-08-01 21:54:02 följande:

Åh, ja men då håller jag verkligen extra tummar för er❤️ Låter ju som att du preppat ordentligt! Jag ska nog börja kolla lite mer på naturmedel om det inte funkar denna gång. Om det inte funkar denna gång så ska vi också ställa oss i kö för fertilitetsutredning då det gått mer än ett år sen vi började försöka❤️

Följer tråden för att hoppas få se er jag följde under våren få era plus 🤞🙏 
    Måste bara säga att innan du överväger naturläkemedel, om det skulle bli att ni behöver gå vidare med ivf så vet inte läkarna hur naturläkemedel påverkar medicineringen av hormoner inför äggplock. Det finns inte heller något stöd i forskningen för att naturläkemedel ökar fertiliteten. Såklart gör alla som de vill, men det är inte bara fördelar att ta naturläkemedel.

Håller alla tummar att ert bfp snart är här 🙏❤️
  • Anonym (Ardna)
    Annpor skrev 2025-08-05 21:10:28 följande:

Fick tidig ägglossning denna månad så är äl +10 idag och ännu en månad utan plus. Så väldigt nedslående, ett år sedan missfallet nästa månad. Ett helt år utan plus. 

Vi ska in och lämna prover nästa vecka för att sen få få beviljad IVF och en remiss skickas. Känns både hoppfullt men också som en jobbig process. Vi som ändå varit gravida, en gång på första försöket, andra gången på 6te försöket - och nu går ingenting? ❤️?????

Åh som jag hoppas att ni snart får ert plus 🙏 Även om ivf kan vara tufft kanske det kan vara skönt att resan lämnas över mer på läkarna. Oavsett när er bebis kommer så är varje dag en närmare. Det ni varit med om hittills är så långt ifrån rättvist det kan komma, men tror ändå att ert lyckliga slut kommer ❤️
  • Anonym (Ardna)
    Nanathalie skrev 2025-08-12 12:54:31 följande:

Hello!

Jag är nu på äl+3, alternativt +4. Skönt att läsa att somliga inte känt ett smack de cykler de blivit gravida. Jag brukar ha ömma bröst mellan äl och mens, men de gånger jag vart gravid har de ömma brösten stannat kvar tills missfallen. Ömma bröst är alltså ett solklart tecken för mig och ett bra tecken på att äl skett. Nu sitter jag är med 0% ömma bröst. Blir lika förvånad varje gång jag vaknar. 

Får hoppas att det kommer om det blir ett befruktat ägg som implanteras. Börjar tappa hoppet en aning efter 17-18 månader. Fertilitetsmottagningen som ska kunna erbjuda hjälp, har avslagit vår remiss då vi ju "kan bli gravida, men är välkomna tidigast 1 år efter senaste missfallet). Halvkul när man onekligen inte lyckas behålla graviditeterna. De sa att vi gärna fick söka oss privat. Snällt va? Tack. Det vet vi redan liksom. Nåväl. Tiden utvisar💔

Mina graviditeter från i år har jag plussat svagt redan på äl+8, så vi får väl se om det blir ett plus om 4-5 dagar. Hoppet finns där någonstans, men jag skyddar hjärtat så mycket. Får nästan ångest av bara tanken att ta ett graviditetstest som kommer vara negativt. 

Kram till er andra här inne. Och till Granen123:
    Jag har tänkt på dig och undrat hur du mår. Tack för att du delar med dig! Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni snart ska komma tillbaka på banan och få er lilla guldklimp ❤️

Hoppas så att få läsa att ni får er regnbågsplus snart! Håller tummarna att allt är med er 🤞🙏❤️
    Vi gjorde utredningar inför vår första och varken de eller den eventuella hjälpen med ivf skyddar mot missfall. Så blir ni gravida så kan svenska vården inte hjälpa er så mycket eftersom man inte får pgta testa embryon här. Det är bra att ni inte hittade någon orsak utan det troligen är otur. Nästa gång kan gå hur bra som helst 🙏❤️Förstår att ni längtat länge men innan du fick igenom ägglossning var det ju ännu svårare, visst fick du inte hjälp med letrozol förrän förra hösten? Jag tror er tur kommer, ni har ju barn sen innan fast åt olika håll ❤️Jag vet att det är påfrestande väntan men när man får just sin bebis så spelar det ingen roll om den kom år efter när man först hoppades att den skulle komma. Vår första tog två år, blev gravid när vi var berättigade utredning men blev missfall v12 och sen tog det ett helt år till. Jag var knäckt men i efterhand skulle jag inte vilja ändra något, art jag blev gravid just då gjorde att vi fick just vår son. Allt var meningen ❤️ Jsg är säker på att er resa även om den är lång och tuff också kommer leda fram till just er bebis 🙏❤️
    Kanske skydda er genom att vänta med att testa, det gör ondare att veta om en kemisk än om man aldrig fått se de där två strecken. Jag tipsade dig om NAC och vet du?jag har en ttc vän som haft 12 kemiska/ tidiga mf som nu efter att börjat på NAC fått se hjärtaktivitet på tvillingar 🥹🙏
  • Anonym (Ardna)
    Nanathalie skrev 2025-08-13 07:39:54 följande:
    Tack Ardna för ditt svar❤️ du besitter så mycket kunskap och det är så fint av dig att du sprider vidare den!

Jag vet att det du skriver är rätt, men ändå känns det som en annan livstid från sist jag fick barn. Jag var ung och frisk och hade ägglossning på egen hand. Sonen blev till på ppiller och dottern tog väl ett halvår. Det har hänt så enormt mycket sedan dess. Du har rätt i att jag ju faktiskt blivit gravid för 9 respektive 12 år sedan, men det är ju ingen garanti för att det ska gå igen 💔 Vi ska också orka fortsätta kämpa i ovetskap OM/NÄR det ska hända och det vet jag inte om vi orkar hur länge som helst.. Men hoppet finns där! Det kan låta drygt, men hela livet är ju på paus tills det faktiskt händer..

Tack för att du skriver att det inte är något dåligt med att få UA på missfallsutredningen. En del av mig känner ju som du skriver, att det snarare kan handla om maximal otur, men jag har svårt att förlika mig med det samtidigt. Jag hoppas det stämmer och att vi i sådana fall slipper den sortens otur framöver.

Ja, jag fick Letrozol första gången september (tror jag det var) av min vanliga gynekolog på grund av att jag hade milda pcos-tecken, typ 45-60 dagars cykler, mellanblödningar och inga tecken på ägglossning. Lyckades ju med ett plus i december så Letrozolen fungerade, och sedan kom ma:t. Fick då från överläkaren indikationer på att det vore bra om jag tappar några kg i vikt. Har sedan dess haft en riktig hälsoresa och nu är inte längre vikten något problem vilket är skönt för psyket, men istället fick jag en 5cm cysta på ena äggledaren vilket enligt gyn stoppade ägglossningen helt under 2 cykler där Letrozol hjälpte 0. Jag fick inga solklara peakar men tempade och tyckte ändå tempen var över cl, även om den var ovanligt låg, så jag trodde på ägglossning men tydligen inte via vul.

Men vilken fantastisk nyheter!!! Wow säger jag bara. ❤️ 

Inför denna cykel läste jag på hos Vulverine och testade Inositol, q10 och D-vitamin. Det kortade ju ner min cykel 6-7 dagar, därefter testen gick från 0 till 100 på 1 dag, vilket i sig är helt fantastiskt. Inte hunnit läsa på om NAC än, men det måste jag ju göra om det inte blir något denna cykel heller!  Smörjer också med progesteronkräm från Moodmama. 

Man kan inte göra annat än att hoppas. Jag tror jag ska försöka låta bli att testa tills nästa vecka. Gyn har dock skrivit ut progesteron att ta vaginalt vid eventuell ny graviditet så behöver liksom veta om jag blir det och gärna i god tid för att progesteronet ska kunna förhindra tidigt missfall igen. Kan därmed inte vänta för länge.. Vi får hålla tummarna bara. Tack igen för ditt svar!❤️

Kan du inte höra med din gyn om du inte kan börja på progesteronet 3-4 dpo istället? Min läkare sa från 3 dpo och så slutade jag 13 dpo om testen var blanka. 

Ja jag är så amazed om det äntligen funkar för henne, vi har följts åt sen våren 2023 och inte en enda gång innan har hon fått se något hjärta slå 🥹

Hoppas cystan försvinner, jag fick operera bort en 7 cm cysta som upptäcktes vid vårt ma. 

Jag tror på att det kommer gå för er men förstår verkligen att ni är förbehållsamma. Men jag tror verkligen det kan gå nästa gång 🙏 Det kan verkligen bara vara otur. Missfallsrisken är alltid 15-20 % och det är ungefär som att slå tärning, det går att slå en etta flera gånger av ren otur. Nästa gång är det stor sannolikhet att procenten är med er istället ❤️ Ge inte upp även om jag har stor respekt att man inte håller för alltid speciellt inte när man har barn sen innan. 

Gällande att livet står på paus är det en av de största sorgerna med att det tar tid. Vi förlorade så mycket tid på att pausa allt och sörja under tiden vi försökte istället för att njuta av tiden som det bara var vi två. 

Massa sticky babydust 🥰❤️

• Anonym (Ardna)
    Anonym (Tredje) skrev 2025-08-13 11:23:20 följande:

Här sjönk den där jäkla tempen idag. Bara att invänta mens nu. 

Progesteronkräm som du nanathalie skrev kanske inte är dumt att testa. Vad är NAC?

NAC är en aminosyra som stöttar kroppen, hormoner och äggstockar. Kan tipsa om boken its starts with the egg 🥚 Men studier visar att framför allt vid pcos så minskae det risken för missfall ❤️
  • Anonym (Ardna)
    Nanathalie skrev 2025-08-18 18:05:46 följande:
    Förresten! Jag beställde hem NAC och fick dem precis i brevlådan. Hur/när tar man dem i cykeln? ❤️

Ge inte upp än, det är fortfarande tidigt 🤞 Visst använder du fertility friend? Om du har VIP kan du söka i communityn där eller göra ett inlägg så är jag säker på att du hittar en tjej som hade många förluster innan hon började på NAC och har nu två NAC-bebisar. Det är många som har erfarenhet av att använda det där. 

Kan tipsa om boken it starts with the egg, i den står mer om vad som kan hjälpa i olika situationer och har källor hönsvisade till studier och inte allmänt tyckande som man lätt hamnar på när man googlar. Där är dosen 600 mg per dag, när som helst på dagen och genom hela cykeln. NAC går över via moderkakan sen, så en del källor säger sluta med det när man blivit gravid, men studierna som visar på högre chans att behålla har man fortsatt, så jag hade fortsatt vid upprepade missfall. Jag slutade v10, men vi har bara haft ett ma och inget upprepat. Hon på ff som svär vid att NAC hjälpte henne att få sina två barn tog dubbla dosen genom hela graviditete. NAC är en aminosyra som bl.a. finns i kyckling. Den påverkar inte våra hormoner direkt utan stöttar kroppen att hamna i balans, så inget som man behöver undvika någon del av cykeln. 

• Anonym (Ardna)

Jag är ganska säker på att det där är en riktig linje som torkat starkare 🤗 Testa imorgon igen så tror jag att du kommmer se linjen inom tiden också 🤞

Flizz skrev 2025-08-18 21:34:05 följande:

man önskar ju verkligen att de här inte bara var en torklinje, jobbigt att vara testtokig ibland och spara dom ?gamla? testen.
    är väl inte helt ute ur leken än men får alltid mensen äl+12 och är idag på äl+10, tycker verkligen jag borde se ett streck ordentligt vid de här laget om inte mensen ska kika igång på onsdag?

• Anonym (Ardna)

Och nej negativt på 10 dpo är absolut inget man ska räkna ut sig för heller. Det är inte ens säkert det fäst än, ofta fäster det 8-10 dpo. 14 dpo kan man börja räkna ut sig 🙈

Flizz skrev 2025-08-18 21:34:05 följande:

man önskar ju verkligen att de här inte bara var en torklinje, jobbigt att vara testtokig ibland och spara dom ?gamla? testen.
    är väl inte helt ute ur leken än men får alltid mensen äl+12 och är idag på äl+10, tycker verkligen jag borde se ett streck ordentligt vid de här laget om inte mensen ska kika igång på onsdag?

• Anonym (Ardna)
    Flizz skrev 2025-08-18 21:47:35 följande:
    Hoppas på de men tycker inte jag sett något streck inom tiden, kanske en skugga och har testat med massa olika varianter bara denna som lämnat ett streck 😅 men till och med så jag reagerar på att de är ett ganska starkt torkstreck.

jag vet att 10dpo är tidigt egentligen men när lutealfasen bara är 12 istället för 14 dagar så måste ägget fästa tidigare för att inte mensen ska kicka igång. 
    Bara att fortsätta att testa tills mensen dyker upp ☺️
    Jag har bara bra erfarenhet av test som torkar med linje men det finns ju ett men det förstår jag, men håller tummarna 🤞
    Hade också 11-12 dagars lutealfas. Hcg hejar på gulkroppen på en gång att fortsätta producera progesteron, ge inte upp. Hcg kan ha börjat produceras innan det syns i urinet 🤗🤞
  • Anonym (Ardna)

Kurvan ser onekligen bra ut! Hoppas du får en positiv överraskning 🤞 Jag slutade tempa 3-4 dpo just för att kurvor kan luras. Men hoppas din visar sig vara plus trots allt ❤️

Jag har min sista vecka kvar med VIP efter att ha haft det i flera år, men oj så mycket jag lärt mig där 🙏 🥲
    Om du söker på NAC finns en tråd som heter just NAC och en tjej som heter steph som har tagit det två graviditeter ❤️ 

Nanathalie skrev 2025-08-19 13:38:41 följande:
    Japp, har FF och är enormt fundersam över min fina graf med otroligt hög bbt jämfört med de cykler då jag fått negativa tester (har tidigare bara legat på 36.90 och uppåt vid graviditet och nu har den legat på EXAKT 36.96 i 4 dagar). Helsnurrig men känns extremt långsökt med ett plus senare än äl+10. Kanske tar ut det i förskott som du säger. Har försökt leta efter liknande grafer i FF för jämförelse men inga finns som ser ut som min? Vad är grejen med det ens? 

Tack för detta! Jag kollar och ser om jag hittar tjejen med erfarenhet från NAC!
Svar på tråden BIM Augusti 2025