• Vallmo93

BIM Augusti 2025

Hej kommer in från juli gruppen där det tyvärr inte blev något för mig denna cykel heller 💛 

BIM-lista

1/8 Lorainza
    3/8 lovve123
    5/8 Juliflicka
    6/8 hemliganatta
    6/8 Elisand
    8/8 Lorem
    10/8 Skorpan
    11/8 Hejasommaren
    11/8 Miniblomma
    13/8 Annpor
    14/8 estersigne
    23/8 Vallmo93

• Vallmo93
    Granen123 skrev 2025-08-01 15:02:53 följande:

Dagens två gravtester. Men är det ens möjligt att vara gravid om jag hade mens 24-28 juli. Använder tampong så inte jättelätt att beta exakt hur mkt jag blödde men uppskattar att jag blödde precis som en vanlig mens. Var ju även negativt på mina gravtester hela bim-veckan och samma dag som BIM. Hur sannolikt är det att jag trots detta skulle vara gravid? Borde jag inte fått utslag på gravtesterna innan mensen då? Och kan man ens få mens och efter vara gravid? Eller var det ett missfall?

I Januari testade jag negativt på bim, fick mensen, och testade sen positivt veckan efter mensen. För mig visade det sig vara utomkvedshavandeskap, där hcg-et inte hade stigit tillräckligt vid bim därav att jag hade en stor blödning som mens, och negativt test först.

Min oro ökade dock av att jag fortsatte småblöda (som bruna flytningar) och hade väldigt långsamt stigande test. Läste en massa trådar från andra som hade haft mensliknande blödning, negativa tester men som sen utvecklade sig till fina graviditeter. ❤️ Så visst går det! Men så du bara är lite uppmärksam kanske om det är något som inte känns bra kommande tiden med blödningar och smärtor ❤️

Så hoppas och håller så tummarna för dig! Plusset är ju supertydligt, så gravid är du!!😍 ❤️
  • Vallmo93
    Granen123 skrev 2025-08-01 18:14:09 följande:

Tack snälla för din omtanke ❤️ ska verkligen ha det i åtanke? jag vågar inte fira något. Är rädd att jag hade ett missfall i samband med mensen kom. Alternativt att det är som ni skriver ett ev utomlvedshavandeskap? jobbigt att inte veta och att det enda som måste gå är tiden.. :(

Ja väntan och tiden är fruktansvärd, när man bara vill glädjas åt sitt plus! Glömde skriva det men även i förra tråden bim juli så var det en annan som berättade om sin förra graviditet som började med mensliknande blödning. Så vill skicka lite hopp även om det kanske känns ovisst 💛 Håller tummarna för dig 🤞
  • Vallmo93
    hemliganatta skrev 2025-08-04 08:26:22 följande:

Två dagar kvar innan beräknad mens, kan det vara ett plus? fick negativt på digitalt men tycker verkligen att jag ser två streck? Vad mycket otydligare det blir här dock så slänger in en redigerad bild med haha 
    Åh spännande, jag ser absolut ett svagt streck även på den oredigerade! 🤗 hur många dagar efter ÄL är du? Tycker det är lättare att prata om eftersom vi all har olika långa lutealfaser (så det säger inte så mycket att man är två dagar innan bim, eftersom det kan ju innebära som exempel ÄL + 7 likväl som ÄL+ 14)

Hoppas det blir starkare kommande dagar! 💛
  • Vallmo93
    Granen123 skrev 2025-08-04 16:43:17 följande:

Hej, ville bara uppdatera er lite hur det har gått.. jag har haft rosa och bruna flytningar under helgen. Plus lite molande värk vänster sida. Ringde in till gynakuten som vad mig komma in. Gravtestet där kunde också konstatera att jag är eller har varit gravid. Däremot kunde dem inte se något på VUL, kanske kanske att jouren kunde se något litet på vänster äggledare.misstänkt utomkvedshavandeskap men det kan lika gärna vara en väldigt tidigt graviditet. Eller att jag redan har haft ett missfall. Eftersom dem inte kunde hitta eller se något på VUL men gravtesterna är positiva så följs jag nu upp med blodprov för att mäta HCG-nivåerna. Någon annan som varit i denna eller liknande sits? Ska tillbaka på onsdag för nya prover sen får vi se vad läkarna säger. 😢 har helt ställt in mig på ett utomkvedshavandeskap. Men hoppet är väl det sista som överger en och hon sa att det inte var helt kört att det kan vara en lyckad tidig graviditet men för tidigt för att se något? 

Har tänkt så mycket på dig de här dagarna, så ledsen att höra att de misstänker utomkveds även om det är tidigt att säga 💛 men som Siripiri säger - vården tar det på stort allvar så det är så bra att du åkte in och att de nu följer upp med blodprover!

Som jag skrivit i tidigare inlägg så hade jag likt dig negativt tester på bim, fick mensen, och plussade en vecka efter mensen. Det fortsatte med blod/bruna flytningar kommande dagarna och tillslut bokade jag ett privat VUL där man inte såg något och jag blev remitterad till gynakuten. På gynakuten fick jag nytt VUL (där de eventuellt kunde se något litet på vänster sida) och sen blodprov varje 48e timma. Redan vid det andra blodprovet kunde utomkvedshavandeskap konstateras. 

I bästa fall sköter kroppen det sig självt med ett ?missfall?. För mig fortsatte hcg stiga och jag valde att börja med läkemedelsbehandling. Dessvärre funkade det inte bra för mig utan jag fick operera bort äggledaren 8 veckor senare. 

Somsagt, så bra att du har kontakt med vården redan nu i ett tidigt skede! Det kommer gå bra 💛

• Vallmo93
    Annpor skrev 2025-08-05 21:10:28 följande:

Fick tidig ägglossning denna månad så är äl +10 idag och ännu en månad utan plus. Så väldigt nedslående, ett år sedan missfallet nästa månad. Ett helt år utan plus. 

Vi ska in och lämna prover nästa vecka för att sen få få beviljad IVF och en remiss skickas. Känns både hoppfullt men också som en jobbig process. Vi som ändå varit gravida, en gång på första försöket, andra gången på 6te försöket - och nu går ingenting? ❤️?????

Åh vad tufft, massa kramar 💛 men ja hoppfullt med förhoppningsvis få IVF beviljad och få den hjälpen!
  • Vallmo93
    Granen123 skrev 2025-08-06 12:31:32 följande:

Hej, tänkte jag skulle uppdatera er om läget även om jag inte fått svaret svart på vitt ännu. Jag har precis varit till gynakuten och tagit ett nytt hcg-prov. Läkaren ska ringa mig och meddela resultatet och ev åtgärd under eftermiddagen. Jag har ju haft rosa och bruna flytningar sedan helgen men idag kom det lite mer färskt blod på trosskyddet och på toa. Inga klumpar. Bara rosa blod, fyller inte en binda utan det är relativt lite men det kommer åtminstone. Jag är 100% inställd på att detta är ett utomkvedshavandeskap eller tidigt missfall. Vet vad hcg nivåerna bör barka åt för håll beroende på om det är missfall eller X Så jag tänkte kolla 1177 så snart provet är analyserat. Jag hoppas ju innerligt att det ska vara ett missfall om jag måste välja och allra helst att kroppen kan ta hand om det själv. Men är det ett utomkvedshavandeskap och hcg bara ökat lite lite sedan i måndags så lär jag få Komma tillbaka på uppföljningar tills dem hittar vart X sitter och tills nivåerna sjunker alternativt att det blir operation eller medicinering.? 

Vill bara tacka för alla värme och omtanke ni skrivit sedan mitt plus i fredags. Det är mycket tack vare er jag sökte vård och för att ni var ett par stycken som har nämnt i forumet om utomkvedshavandeskap. Så tusen tack till er som gjorde mig uppmärksam på detta ❤️ Jag tänkte passa på att fråga er som haft det, var det något särskilt ni önskar nu i efterhand att ni hade vetat tidigt i processen? Något specifikt som jag kanske kan passa på att lyfta med läkaren tidigt nu. Isåfall får ni gärna dela det, eller om det var något ni hade önskat att ni visste om nu efter ni redan gått igenom processen. 

tack för allt stöd <3 Det har betytt massor för mig att kika in här och skriva av mig. 

Hej 💛
    Åh jag minns den jobbiga väntan med provsvaren, håller tummarna och tänker på dig!

Egentligen inget specifikt tidigt i processen - mer än att jag önskar att jag själv hade pushat på och krävt kanske mer kontakt med någorlunda samma läkare genom allt. Jag fick i princip ny läkare vid varje samtal (tror 15-20 stycken har jag pratat med) och kändes som att de inte hade koll på mig i slutändan (kändes som de dessutom blev juniorare och juniorare under veckornas gång). Jag började med mtx (cellgift/medicinering) och framförallt när jag började få ont i magen att jag själv trodde det var normalt, och ingen läkare som bad mig åka in. Visade sig att äggledaren hade gått sönder och jag hade blod i buken och fick opereras. Har även ånger att jag inte bad om att få träffa läkaren som opererade mig i slutändan. (Istället var det en stressad överläkare som inte hade koll på mig öht..)

Så summa summarum, var jobbig, pushig, kräv svar och känner du dig inte hörd så be om att få en någorlunda sammanhängande kontakt! 💛

Och juste, jag började även gå till psykolog i våras. Tror det är så bra med samtalsstöd så fråga sjukhuset om det också 💛
  • Vallmo93
    Granen123 skrev 2025-08-06 13:43:15 följande:

Nu ringde läkaren och meddelade att mina prover gått från 209 till 203 på två dygn. Så det är ingen kraftig sänkning som indikerar missfall men inte heller någon naturlig ökning med det dubbla som det borde ha varit. Därav dem starkt misstänker utomkvedshavandeskap. Jag ska tillbaka imorgon kl 10 för ett nytt VUL och då ska de även informera om potentiella behandlingsmetoder.

Jag känner bara en sån skräck och rädsla. Det var precis det här jag själv misstänkte och var rädd för: är livrädd att bli av med en äggledare. Har redan extremt låg äggreserv. Vill bara inte opereras eller förlora någon del av min kropp. Men är rädd att jag är illa tvungen? ni som gått igenom liknande eller samma sak. Hur gick det sen för er? Jag vill ju bara fortsätta med bebisverkstan men den lär bli pausad på obestämd tid nu 😭😭 någon nämnde något om en facebook grupp för personer som gått igenom X, vet nån vad den heter? Tack för all omtanke från er på forumet ❤️

Här är gruppen Utomkvedshavandeskap Stödgrupp: https://www.facebook.com/share/g/1782EZPPi1/?mibextid=wwXIfr

Hade samma rädsla men forskning visar att fertiliteten inte minskar jättemycket om man opererar bort en äggledare. Den kvarvarande äggledaren som finns kvar börjar nämligen jobba dubbelt och kan plocka upp ägg från sidan som saknar äggledaren. Så kroppen är helt fantastiskt ❤️ Siripiri blev gravid bara några månader efter sin operation och det ser ut som att hon faktiskt släppte ägg från den sidan där äggledare opererats bort. Det har iaf gett mig en massa hopp 🥰 

För mig var våren otroligt jobbig (och med 4 månader paus, främst för mtx skull) men jag mår bättre nu och försöker också igen. Man tappar hoppet lite men det kommer tillbaka! 💛
  • Vallmo93
    Rhea skrev 2025-08-10 10:31:20 följande:

Hej alla!

Jag var aktiv här under våren och sen loggade jag ut för att det kändes som mer stressigt nu stärkande efter ett tag. Vi har försökt sen december och hade precis fått komma på fertilitetsutredning... men nu har jag plussat!

Ville bara gå in och dela det och hälsa till er som också varit med här under vintern/våren. Det har varit jättestärkande att vara med här under en viss period. Jag gick med i dec och slutade logga in i juni. Ni är så fina allihopa, jag hoppas att alla får det dem önskar sig. 

Vårt första barn, vi är 35 och 43. Jag är 12 DPO och ska ha mens på fredag. Har kännt mig lite illamående de senaste dagarna, men mer typ som åksjuk. Nu hoppas jag bara att detta lilla svaga streck växer sig starkare! 

Kram Rhea

Åh stort grattis! Så kul att höra 😍 
    Vad roligt att augusti har kommit med några fina + hittils, hoppas det blir många fler i tråden!
Svar på tråden BIM Augusti 2025