BIM Augusti 2025
Hallå där!
Jag är helt ny här och hoppar direkt på tåget. Detta blir femte cykeln efter att jag slutat med p-piller, men tredje cykeln där det funnits någon form av chans till ett plus, eftersom sambon varit borta vid två av mina fertila fönster.
Jag har inga barn sedan innan och är i slutet av 20-årsåldern nu. Förra året gjorde jag ganska sen abort vid oplanerad graviditet, på grund av dålig tajming i livet. Ville väldigt gärna behålla, men sambon ville vänta och nu har omständigheterna runtomkring blivit bättre. Trots att jag var konstant utmattad och illamående kan jag inte vänta på att få vara där igen. Aborten var riktigt tung och ända sedan dess har jag längtat något otroligt.
Ägglossningstester och temp-metod är inte riktigt något för mig, men däremot har jag haft koll på sekret och symtom som kommer direkt efter ägglossning. Det tog ett par cykler, men nu har jag fått igång väldigt tydliga äggviteflytningar med kraftigt ökad mängd och elasticitet. Det är dock bara EN dag i månaden som jag har ÄL-flytningar - så även denna cykel, 25/7 på dag 15. Dagen efter är det direkt torrt. Jag har räknat dagen med dessa flytningar som dagen för ÄL.
Hela follikulärfasen blir jag knappt hungrig och går upp i vikt av att titta på en ärta. Direkt efter dagen med ÄL-flytningar blir jag otroligt hungrig och går ner i vikt, trots att jag äter mer. Jag har länge vägt mig varje dag och snittar alltid ett kg mer innan ÄL mot tiden efter. Det är inget jag hört någon annan nämna, men jag märker det jättetydligt hos mig själv - framför allt på hungern.
Sedan jag slutade med p-piller i mars har jag också direkt efter vad jag bedömer är dagen för ÄL haft väldigt ömma och svullna bröst hela lutealfasen fram till mensen. Denna cykel har jag dock ännu INTE känt minsta ömhet eller svullnad i brösten ännu. Det är 3 dagar efter ÄL-flytningarna idag. Jag undrar om det betyder att jag haft utebliven ÄL denna cykel? Innan, när jag haft perioder utan p-piller tidigare, så har jag bara känt mig öm i brösten dagen innan mens och inte alls varit så här svullen.
Jag vet inte om det är troligare att hormonerna börjar stabilisera sig mer nu efter att ha gått på p-piller eller om det kan vara utebliven ÄL. Jag åt penicillin fram till några dagar innan äl, så jag vet inte om det kan ha sabbat denna cykel heller. Man känner sig lite tokig när man går runt och känner efter så mycket och övertänker, så det är fint att detta forum finns när man inte alltid kan prata av sig om sådant här till vänner.
Jag beklagar verkligen sorgen för er som haft förluster. Jag tyckte som sagt att min abort var fruktansvärd och i slutändan var det ändå mitt aktiva val. Jag kan inte föreställa mig vad ni har gått igenom. Hoppas på att det blir många fina, friska plus denna månad!
BIM-lista
1/8 Lorainza
3/8 lovve123
5/8 Juliflicka
6/8 hemliganatta
6/8 Elisand
8/8 Lorem
10/8 Skorpan
11/8 Hejasommaren
11/8 Miniblomma
13/8 Annpor